صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی تعداد حضور استــــــان‌ها در لیگ برتر

فوتبال در انحصار

امیررضا همایون
روزنامه نگار

بسیاری از استان‌های کشورمان طعم شیرین برگزاری مسابقات مهمترین لیگ باشگاهی کشور را در طول 23 دوره برگزاری این مسابقات چشیده‌اند و در مقابل بسیاری از استان‌ها هم اما این اتفاق را تجربه نکرده‌اند. فوتبال ایران به طور کلی به علت محدودیت‌های زیرساختی و نبود پشتوانه‌های لازم در اکثریت استان‌ها، معمولاً در بالاترین سطح خود فقط نمایندگانی از 7 تا 8 استان داشته و حتی افزایش تعداد تیم‌ها هم نتوانسته منجر به گسترش پراکندگی مسابقات در نقاط مختلف ایران شود. پراکندگی لیگ برتر میان ۹ استان در شرایطی است که در یک دوره، دولت وقت به ریاست محمود احمدی‌نژاد سعی در انتقال برخی از تیم‌های تهرانی به سایر استان‌ها داشت که مجلس و برخی نمایندگان از این طریق موجب نابودی برخی از تیم‌های ریشه‌دار شدند و در نهایت هیچ‌کدام از تیم‌هایی که به شهرهای دیگر منتقل شده بودند، دوام نیاورند. در ادامه نگاهی به آمار تعداد حضور استان‌ها در لیگ برتر فوتبال کشورمان در ادوار مختلف خواهیم انداخت.
تهران
استان تهران بواسطه نمایندگان پرشماری که دارد در تمام ادوار مختلف لیگ برتر تا به این دوره حضور داشته. شاید در برخی از دوره‌ها از تعداد تیم‌های شرکت کننده تهرانی در مسابقات کاسته می‌شد. این استان اما حداقل یک نماینده را در بین تیم‌های شرکت کننده داشته است.
اصفهان
اصفهان هم مانند تهران یکی از معدود استان‌هایی است که در تمام 23 دوره لیگ برتر فوتبال ایران نماینده داشته. اتفاقی که در نوع خودش بسیار جالب است. با توجه به هزینه‌هایی که تیم‌های اصفهانی برای حضور در لیگ انجام می‌دهند، به نظر نمی‌رسد تعداد نمایندگان زاینده‌رود به هیچ عنوان در بالاترین سطع فوتبال ایران به عدد صفر برسد.
یزد
یزد به رغم قدمت طولانی در جغرافیای ایران کمترین حضور را در لیگ برتر فوتبال ایران تجربه کرده. این استان که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد، تنها یک بار طعم حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران را با تیم شهید قندی چشیده؛ اتفاقی که در سالیان اخیر به علت مشکلات و مسائلی که برای شهید قندی پیش آمده، رخ نداده است.
خوزستان
خوزستان هم یکی از استان‌هایی است که همواره در لیگ برتر نماینده داشته و به نوعی می‌توان گفت این استان هم ‌مانند تهران و اصفهان در هر 23 دوره مسابقات حضور داشته است.
کرمانشاه
کرمانشاه هم ‌مانند یزد تنها یک بار طعم حضور در لیگ برتر را چشیده است. تنها حضور این استان در جمع جغرافیای لیگ برتر به فصلی باز‌می‌گردد که تیم شیرین فراز کرمانشاه به لیگ برتر صعود کرد.
مرکزی
استان صنعتی ایران سابقه کمی در حضور لیگ برتر دارد. به گونه‌ای که آنها تنها پس از صعود آلومینیوم به لیگ برتر در جمع جغرافیای لیگ برتر قرار گرفته‌اند.
قزوین
استان قزوین هم مثل یزد و کرمانشاه اولین حضورش در لیگ برتر را در فصل پیش رو تجربه می‌کند. آنچه باعث می‌شود تیم‌های لیگ برتری در فصل پیش رو به استانی سفر کنند که حضور در آن برای‌شان عجیب است.
گیلان و فارس
تیم‌های استان فارس در مجموع با 21 حضور در ادوار مختلف لیگ برتر فوتبال ایران در رتبه پنجم از نظر تعداد حضور نمایندگانش در لیگ برتر قرار دارد. از این جهت تیم‌های گیلانی هم تا به الان مانند استان فارس 21 بار حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران را تجربه کرده‌اند.
کرمان
کرمان هم یکی از استان‌هایی است که پس از سقوط مس کرمان به دسته پایین‌تر تا مدت‌ها نماینده نداشت اما پس از صعود گل‌گهر در طول چند فصل اخیر و در ادامه مس رفسنجان حداقل یک نماینده را داشته است. به گونه‌ای که این استان در مجموع 23 دوره لیگ 18 بار در لیگ برتر نماینده داشته است.
11 استان در حسرت حضور
استان‌هایی همچون هرمزگان، قم، بوشهر و لرستان جزو استان‌هایی هستد که تنها یک بار تجربه حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران را به دست آورده‌اند. نکته جالب اینکه تا به اینجای کار 11 استان حاضر در کشورمان در حسرت حضور نمایندگان‌شان در لیگ برتر فوتبال ایران هستند. آماری که در نوع خودش عجیب است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی