صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

جغرافیای استان ها در لیگ بیست و سوم

همان همیشگی+1

سینا فتوت
روزنامه نگار

تهران
استان تهران مرکز و قطب فوتبال و ورزش ایران است. مهمترین استان ایران در لیگ بیست و سوم با 4 نماینده در مهمترین لیگ ورزشی کشور شرکت می‌کند. استقلال، پرسپولیس، پیکان و هوادار نمایندگان پایتخت ایران در لیگ برتر پیش رو هستند. در فصل گذشته فوتبال تهران نزدیک بود یکی از سهمیه‌هایش را با سقوط پیکان از دست بدهد. تیمی که با نمایشی نومیدکننده با سلام و صلوات در لیگ باقی ماند تا 4 سهمیه تهران کماکان دست نخورده باقی بماند. تهرانی‌ها البته این سهمیه را بیشتر از پیکان مدیون نفتی‌های لیگ برتر هستند که از روز نخست انتهای جدول را به نام خود سند زدند و آن را به هیچ تیم دیگری ندادند! مهمترین نقطه ضعف تهران در لیگ برتر نداشتن ورزشگاه است. به گونه‌ای که ورزشگاه آزادی برای میزبانی از استقلال و پرسپولیس مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورزشگاه پاس قوامین موسوم به دستگردی هم برای میزبانی از مسابقات تیم‌هایی که نسبت به استقلال و پرسپولیس از هواداران کمتری برخوردار هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتفاقی که باید امیدوار بود در سال‌های آینده حل شود.
 
اصفهان
اصفهان همواره جزو استان‌هایی است که نامش از ابتدای آغاز مسابقه در دهه 80 شمسی بین استان‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران قرار دارد. این استان به مانند فصل گذشته با سپاهان و ذوب‌آهن در مسابقات حضور خواهد داشت. نمایندگانی که یکی از آنها به نام سپاهان همواره در رتبه‌های بالای جدول حضور دارد و بین تیم‌های مدعی کسب عنوان قهرمانی قرار دارد و دیگری که متعلق به کارخانه ذوب‌آهن است، در نیمه‌های میانی جدول قرار دارد. نکته جالب اصفهان این است که تیم‌های دیار زاینده‌رود از بهترین ورزشگاه‌های موجود در ورزش و فوتبال ایران بهره می‌برند.
 
کرمان
استان کرمان پس از اینکه چند سال به واسطه سقوط مس کرمان به لیک آزادگان بین جغرافیای لیگ برتر حضور نداشت، با صعود گل‌گهر به یکی از پای ثابت‌های لیگ ایران تبدیل شد. پس از گذشت چند سال از حضور مداوم گل‌گهر در لیگ برتر، مس رفسنجان هم به بالاترین سطح فوتبال ایران رسید تا این استان از سال 1400 به این سو هر سال حداقل 2 نماینده در لیگ برتر ‌داشته باشد. اتفاقی که باعث شد مسئولان این استان به فکر تجهیز استادیوم‌های آنجا بیفتند، آنچه باعث شده استان کرمان یکی از بهترین استادیوم‌های کشور را در اختیار داشته باشد. این سهمیه فصل گذشته با صعود دوباره مس کرمان به لیگ برتر به 3 تیم رسید اما مسی‌های باسابقه لیگ در لیگ نماندند و دوباره به لیگ یک بازگشتند تا برای فصل جاری سهمیه کرمان همان 2 تیم باشد.

 


چند روز تا آغاز رسمی بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران باقی نمانده. تورنمنتی که بسیاری از استان‌های مختلف کشور را درگیر می‌کند و شور و حرارت زیادی را به آن استان‌ها وارد می‌کند. البته باید گفت بسیاری از استان‌های کشورمان هم در این دوره نماینده‌ای ندارند و تنها باید نظاره‌گر مسابقات نمایندگان دیگر استان‌های کشور باشند. تهران با ۴ تیم، خوزستان با ۳ تیم و کرمان و اصفهان با ۲ تیم بیشترین سهمیه را در لیگ برتر ایران دارند. استان‌های مرکزی، گیلان، مازندران، قزوین و آذربایجان شرقی هم با یک تیم، دیگر نقاط ایران هستند که امسال میزبانی لیگ برتر را بر عهده خواهند داشت.
به همین بهانه نگاهی به تعداد سهمیه استان‌های مختلف در بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران خواهیم انداخت.

گیلان
نام فوتبال گیلان در لیگ برتر با نام ملوان گره خورده اما قوی سپید انزلی سال‌های طولانی را در لیگ یک سپری کرد. از همین رو نام استان گیلان پس از سقوط تیم فوتبال سپیدرود از جغرافیای لیگ برتر ایران حذف شد. البته قهرمانی ملوان در لیگ دسته اول و صعود این تیم به لیگ برتر باعث شد نام گیلان پس از سال‌ها به جمع استان‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران اضافه شود. ملوان با جان کندن و به زحمت طی فصل گذشته در لیگ برتر ابقا شد. از همین رو باید امیدوار بود با این نتایجی که ملوان در طول فصل بیست و دوم کسب کرده، نام این استان به این زودی‌ها از جمع استان‌های دارای نماینده در بالاترین سطع فوتبال کشورمان خط نخورد.

مازندران
تا پیش از صعود نساجی به لیگ برتر در سال 1397، مازندران سال‌های کمی در لیگ برتر فوتبال ایران نماینده داشت. از آن سال به این سو اما این استان تبدیل به پای ثابت جغرافیای لیگ برتر کشورمان شده. استانی که تیمش در 2 فصل اخیر نتایج مطلوبی ‌کسب کرده و حالا یکی از نمایندگان فوتبال ایران در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا است. نماینده‌ای که باید امیدوار باشیم باتوجه به شرایط استادیوم خانگی‌اش موفق به میزبانی از رقبایش در ورزشگاه شهید وطنی شود.
 
آذربایجان شرقی
آذربایجان شرقی هم یکی از استان‌هایی است که نامش در اکثر دوره‌های لیگ حضور داشته. مهمترین تیم این استان تراکتور است که برای تبریزی‌ها در جمع بزرگان فوتبال ایران آبروداری کرده است. اتفاقی که طی چند فصل اخیر و با آمدن محمدرضا زنوزی به این تیم سرعت بیشتری گرفته. در کنار تراکتور، ماشین‌سازی و گسترش فولاد نیز حضور گهگاهی در لیگ برتر داشته‌اند اما تراکتور پرچمدار فوتبال تبریز است.

قزوین
جدیدترین استانی که به جغرافیای لیگ اضافه شده، قزوین است. استانی که تا چند فصل گذشته حتی در لیگ دسته اول هم نماینده‌ای نداشت اما سال گذشته با خلق یک شاهکار موفق شد با کسب مقام قهرمانی در لیگ یک با هدایت سعید دقیقی سرمربی جوان و تحصیلکرده فوتبال ایران به لیگ برتر صعود کند تا به جمع استان‌های حاضر در لیگ برتر اضافه شود.
 
مرکزی
یکی از استان‌هایی که نامش به تازگی به جمع استان‌هایی که در لیگ برتر نماینده دارند، اضافه شده، استان مرکزی است. آنها به واسطه صعود آلومینیوم به لیگ برتر به این چرخه آمده‌اند. نکته جالب اینکه مرکزی یک استان صنعتی است و از همین جهت باید خیلی زود‌تر از اینها نماینده‌اش به بالاترین سطح فوتبال ایران صعود می‌کرد. با وجود این آلومینیوم در فصل گذشته با یک عملکرد خوب در کمرکش جدول باقی ماند تا حضور مرکزنشینان ایران در لیگ برتر ادامه‌دار باشد.

خوزستان
خوزستان یکی از استان‌های فوتبالخیز کشورمان است. این استان در لیگ آینده با 3 نماینده به نام‌های فولاد، نفت آبادان و استقلال خوزستان حضور پیدا می‌کند. این استان در لیگ بیست و دوم هم همین تعداد سهمیه داشت اما به واسطه سقوط نفت مسجدسلیمان به لیگ دسته اول یک سهمیه از این استان برای لیگ بیست و سوم کم شده بود. سهمیه‌ای که با صعود استقلال خوزستان به لیگ برتر بار دیگر به این استان بازگشت تا یکی از جذاب‌ترین و پهناور‌ترین استان‌های کشورمان همچنان با 3 نماینده در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران حضور داشته باشد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی