صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بررسی خریدهای مهم تابستانی اروپا

هویلند؛ خرید ریسکی منچستر

رسول مجیدی
روزنامه نگار

فصل نقل و انتقالات به نیمه رسیده و ما سعی می‌کنیم هر روز یکی از خریدهای مهم چند هفته گذشته را بررسی کنیم. یکی از خریدهای پر سر و صدای چند روز گذشته دنیای فوتبال، انتقال هویلند به منچستر بوده. او 29 جولای با مبغلی نزدیک به 60 میلیون پوند از آتالانتا به یونایتد آمد. این انتقال را از سه زاویه بررسی می‌کنیم؛ بازیکن، تیم فروشنده و تیم خریدار.
 
زاویه آتالانتا
یک سود هنگفت و سرشار دیگر برای باشگاهی که راه و رسم اینجور سود کردن را خوب بلد است. هویلند تابستان سال پیش با 17 میلیون یورو به آتالانتا آمد و حالا با سه برابر این قیمت به منچستر می‌رود. چه چیزی بهتر از این؟ البته شاید هواداران ترجیح می‌دادند دست‌کم یک فصل دیگر از هنرنمایی این بازیکن دانمارکی در برگامو بهره‌مند شوند ولی درست مانند ماجرای فروش دیالو به منچستریونایتد که چند سال پیش رخ داد، پیشنهاد مالی‌ای برای این استعداد جوان آمد که نمی‌شد به آن جواب منفی داد. نکته این است که این استعداد جوان هنوز خودش را به عنوان فوق ستاره ثابت نکرده و در چنین شرایطی آتالانتا صاحب 60 میلیون یورو شده است.
 
زاویه منچستریونایتد
یک ریسک آشکار. خرید جدید آنها البته پتانسیل بالایی دارد اما آیا این پتانسیل شکوفا خواهد شد؟ او شاید خیلی‌ها را یاد ارلینگ هالند بیندازد؛ جثه بزرگ و بسیار سرعتی. اما با اینکه این دو هم سن هستند، هویلند هرگز به تأثیرگذاری هالند ظاهر نشده است.
هویلند توانایی تبدیل شدن به یک مهاجم گلزن و قهار را دارد. پیش‌تر برای تیم ملی دانمارک هم هت‌تریک کرده است ولی حتی در همان دانمارک هم خیلی‌ها اعتقاد دارند شاید این انتقال به باشگاه بزرگی چون منچستریونایتد برای او زود بوده است. او می‌تواند یک شماره 9 بزرگ شود اما شاید در این سن و سال و تجربه کمی که دارد، نتواند مهاجم نوک اصلی منچستر در فصل بعدی باشد و همین می‌تواند فشار زیادی به او وارد کند. به هر حال ما داریم در مورد مهاجمی صحبت می‌کنیم که در چند روز گذشته در رسانه‌های انگلیسی حسابی تحویل گرفته شده و بزرگ معرفی شده اما در فصل قبل تنها 9 گل به ثمر رساند. به همین خاطر می‌شود گفت مبلغ 60 میلیون یورو برای او بسیار زیاد بوده و نشانه‌ای از استیصال یونایتد در این بازار مکاره نقل و انتقالات است که حالت جنون‌آمیز به خود گرفته.
 
زاویه هویلند
شاید سال گذشته حتی رؤیای این انتقال را هم نداشت. او را 12 ماه پیش کسی نمی‌شناخت و حالا قرار است در پیشانی خط حمله تن‌هاخ بازی کند. او سال پیش تنها به این فکر می‌کرد که تبدیل به گزینه اول خط حمله آتالانتا شود و حالا در فکر این است که چطور به ترکیب اصلی منچستریونایتد راه یابد و نقش شماره 9 را برای این تیم بزرگ بازی کند؟
بازیکنانی که در سن و سال او (20) هستند باید هدف اول‌شان در فوتبال، قرار گرفتن در ترکیب اصلی باشد. اگر او در این سن و سال نیمکت‌نشین شود، شاید دیگر هیچ‌وقت فرصت درخشش در صحنه اصلی فوتبال اروپا را نداشته باشد.
تضمینی برای فیکس بودن او در اولدترافورد وجود ندارد و ضمناً اگر او به ترکیب 11 نفره راه یابد، با فشار زیادی برای گلزنی رو‌به‌رو خواهد شد. شاید اگر با قیمتی معقول‌تر می‌آمد، فشارها کمتر می‌شد ولی حالا او یک برچسب 60 میلیون یورویی بالای سر خود می‌بیند و همین کار را سخت می‌کند.
برخی اعتقاد دارند سرنوشت او در منچستر ممکن است شبیه به مردی شود که هویلند قرار است جانشینش شود؛ آنتونی مارسیال. و این چیزی است که پسر دانمارکی باید از آن دوری کند!‍

 

جستجو
آرشیو تاریخی