اولین گل خورده با زوج ملی پوش در مرکز خط دفاع

شروع پرسپولیس با ترکیب صددرصد ایرانی؟

محمد قراگزلو
خبر‌نگار

 در فاصله 5 روز تا اولین مسابقه رسمی از فصل جدید لیگ برتر، پرسپولیس بالاخره موفق شد یک بازی تدارکاتی دیگر انجام بدهد و با انجام 5 بازی دوستانه در پیش فصل آماده شروع فصل تازه شود. آنچه از این مسابقه که باز هم پشت درهای بسته برگزار شد تنها چند عکس و یک ترکیب اولیه بود. حتی مثل بازی با صنعت نفت آبادان فیلم گل‌های پرسپولیس هم در فضای مجازی نچرخید تا یحیی و ساکت کمتر شرایط تیم خود، ارنج اصلی و آنچه قرار است در بازی نخست ارائه کنند را لو بدهند.

زوج پورعلی گنجی – کنعانی؟
در حالی که پیش‌بینی می‌شد تغییرات ترکیب اصلی پرسپولیس در هفته اول محدود به حضور شهاب زاهدی در نوک حمله شود و شاید در دفاع چپ نیز شاهد جابه‌جایی نفرات باشیم اما ترکیب اولیه بازی با مس رفسنجان یک جابه‌جایی ویژه داشت. در این ترکیب مرتضی پورعلی‌گنجی و محمدحسین کنعانی‌زادگان کنار هم بازی کردند. البته این زوج در چهار بازی قبلی تدارکاتی هم یکی دو باری شکل گرفته بود اما در آن چهار بازی یحیی نفرات اصلی و ذخیره را در هر نیمه از زمان بازی پخش می‌کرد در حالی که به نظر می‌رسد ارنج ابتدایی بازی با مس رفسنجان ارنج مدنظر او در دیدار پنجشنبه شب مقابل ایرالکو باشد.این زوج ملی‌پوش در حالی شکل گرفت که فصل قبل گولسیانی در مرکز خط دفاع پرسپولیس یکی از 3 بازیکن برتر فصل سرخ‌ها بود و حالا بیرون نشستنش کمی عجیب به نظر می‌رسد. البته پرسپولیس در پنجمین بازی تدارکاتی‌اش بالاخره گل خورد که آن هم در دقایق اولیه با این ارنج دفاعی متشکل از زوج ملی‌پوش تیم رخ داد. توپی که از جناح چپ پرسپولیس آمد و طاق دروازه بیرانوند را فرو ریخت.

بدون بازیکن خارجی
در شرایطی که دیاباته و پریرا از پرسپولیس جدا شده‌اند، وحدت هنانوف و گئورگی گولسیانی تنها بازیکنان خارجی تیم هستند و تا قبل از اضافه شدن مهاجم و گلر خارجی اگر این دو نفر در ترکیب نباشند ارنج سرخ‌ها کاملاً ایرانی خواهد بود. در مورد وحدت هنانوف که ماجرا مشخص است. او هیچ وقت بازیکن اصلی نبوده و حالا هم در آستانه جدایی از پرسپولیس قرار دارد تا جا برای یک مهاجم خارجی باز شود اما ماجرای گولسیانی فرق می‌کند. بیرون نشستن او با در نظر گرفتن قدرت تدافعی‌اش، حضور مؤثر در ضربات ایستگاهی و تبحرش در پنالتی زدن، نیمکت نشینی او را برای یحیی تبدیل به تصمیمی بسیارسخت می‌کند و باید دید یحیی واقعاً او را از ارنج بازی اول بیرون خواهد گذاشت یا ارنج نیمه اول بازی مس رفسنجان هم فقط فرصتی برای تست زوج پورعلی گنجی – کنعانی بوده است؟

نعمتی با یک هفته تمرین فیکس می‌شود؟
 علی نعمتی چیزی حدود سه هفته از تمرینات پیش فصل را به خاطر عمل جراحی‌ای که انجام داده بود از دست داد. او دو سه روز قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورا که پرسپولیس تمرین نکرد وارد کار گروهی شد و یک روز بعد از تعطیلی تمرین در ارنج اولیه پرسپولیس مقابل مس رفسنجان بازی کرد و نمایش بدی هم نداشت. پیش‌تر گفته می‌شد شاید نعمتی بازی اول را از دست بدهد اما با این ترکیب بازی مس رفسنجان شاید باز هم یحیی به او اعتماد کرده و با حدود یک هفته تمرین گروهی نعمتی با شماره 4 در پست دفاع چپ فیکس شود. البته یکی از دلایل فیکس شدن احتمالی نعمتی در دفاع چپ به وحید امیری مربوط می‌شود چرا که یحیی حتماً می‌خواهد از امیری در پست مهاجم سایه به‌عنوان بازیکن آزاد در فاز حمله استفاده کند و از آنجایی که به محمدمهدی احمدی چندان اعتماد ندارد باز هم نعمتی را در دفاع چپ به کار می‌گیرد.

شهاب کار دارد، هیچ کس ستاره نبود
کیفیت کلی تیم پرسپولیس در مصاف با مس رفسنجان قابل قبول بود و به نظر می‌رسد تیم یحیی از حیث فنی و بدنی کاملاً آماده بازی با آلومینیوم اراک در هفته نخست فصل جدید است. در تیم یحیی بازیکنی در حد ستاره ندرخشید اما هیچ بازیکنی هم ناآماده نبود. کار تیمی پرسپولیس هم امیدوارکنننده به نظر می‌رسید هر چند جذب مهاجم ششدانگ در نوک حمله ضروری به نظر می‌رسد. در ارنج اولیه شاهدان عینی از نمایش بازیکنانی مثل کنعانی‌زادگان و سروش رفیعی تعریف می‌کنند و در نیمه دوم ظاهراً امید عالیشاه، فرشاد فرجی و سینا اسدبیگی جزو خوب‌ها بوده‌اند. گل‌های پرسپولیس هم تقریباً به یک شکل و با کار گروهی به دست آمده که امیدوارکننده است. صادقی و امیری در موقعیت تقریباً تک به تک موفق به گلزنی شدند و مهدی عبدی با حرکتی تکنیکی توپ را برای خدادادی مهیا کرده تا دروازه خالی را باز کند. با این حال در شرایطی که همه منتظر تماشای شهاب زاهدی به‌عنوان تنها چهره تازه‌وارد ترکیب پرسپولیس هستند گفته می‌شود او هنوز کار دارد و با تیم هماهنگ نیست هر چند قابلیت‌های فنی بالایی مثل سرعت بالا و ضربه به توپ با کیفیت مناسب دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی