صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

باخت بدموقع شمشیربازان به ژاپن در قهرمانی جهان

وقتی رشته‌های «سابر» پنبه شد!

 

محسن آجرلو
روزنامه نگار
رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی جهان در حالی برای ایران به پایان رسید که سابریست‌‌ها در رقابت تیمی هم نتوانستند در حد و اندازه‌های خود ظاهر شوند و با یک باخت بد،  از صعود به جمع هشت تیم برتر بازماندند.
تیم شمشیربازی سابر ایران که به لطف جایگاه هفتمی در رده‌بندی جهانی،  در دور اول استراحت داشت،  در مرحله یک‌شانزدهم نهایی کار ساده‌ای برابر برزیل داشت و با شکست 45 بر 17 این تیم راهی یک شانزدهم نهایی شد.
 
عملکرد خوب پاکدامن کافی نبود
حریف ایران در یک‌هشتم نهایی ژاپن بود. تیمی که از همان ابتدا تیم ایران را تحت فشار قرار داد در دو رقابت اول،  با حساب 14 بر 6 از ایران پیش افتاد.
 علی پاکدامن به عنوان نفر سوم به میدان آمد و تیم ایران را 15 بر 14 پیش انداخت!
در ادامه باز هم محمد رهبری و محمد فتوحی نتوانستند آنطور که باید و شاید کار کنند و تیم ایران بازهم در اواخر بازی 39 بر 36 از حریف عقب افتاد.
این بار هم علی پاکدامن یک بار دیگر اختلاف را جبران کرد و با نتیجه ۴۰ بر ۳۹ به نفع ایران تحویل محمد فتوحی داد.
 در نهایت اما فتوحی نتوانست کار خوب پاکدامن را ادامه دهد و تیم ایران با شکست 45 بر 42،  از صعود به جمع هشت تیم برتر بازماند.
 
سه پیروزی برای عنوان نهمی
سابریست‌های ایران پس از باخت به ژاپن،  باید برای تعیین جایگاه و قرار گرفتن در مکان‌های 9 تا 16،  به میدان می‌رفتند.
مسیر دشواری که علیرغم نداشتن انگیزه از آن سربلند بیرون آمدند و موفق شدند با کسب سه برد پیاپی،  در جایگاه نهم دنیا بایستند.
تیم ایران در این مرحله با شکست تیم‌های ترکیه،  کانادا و رومانی در رده نهم جهان قرار گرفت. ملی‌پوشان ایران ترکیه و کانادا را با حساب 45 بر 41 از پیش رو برداشتند و رومانی را هم با حساب 45 بر 34 از پیش رو برداشتند تا نهم دنیا شوند.
 
 باخت بد در مسابقات مهم
رقابت‌های سابر قهرمانی جهان در حالی برگزار شد که یکی از مهمترین مسابقات در مسیر کسب سهمیه به حساب
می‌آید.
 در مسیر تیم‎‌ها و بازیکنان در روند کسب سهمیه،  جام‌های جهانی و تورنمنت‌های بسیاری وجود دارد که باید در آنها امتیازات خود را بالا برده و برای المپیکی شدن تلاش کنند اما مسابقاتی نظیر قهرمانی جهان (که چهار سال یک بار برگزار می‌شود)،  امتیازات بسیار بیشتری داشته و به همان نسبت هم در روند المپیکی شدن تیم‌ها و بازیکنان مؤثر هستند.
تیم ایران هم در شرایطی برای کسب سهمیه تلاش می‌کند که فعلاً پس از چهار تیم اول دنیا که به طور مستقیم سهمیه می‌گیرند،  با قرار داشتن عنوان بهترین تیم آسیا را در اختیار دارد.
عنوانی که برای دومین بار،  سهمیه تیمی را نصیب سابر ایران
می‌کند.
این اتفاق در شرایطی می‌افتد که هیچ تیم آسیایی دیگری (بجز کره که با اختلاف زیاد در صدر جدول ایستاده)،  بالاتر از ایران نایستاده. حالا اما تیم ایران نه تنها در رقابت مستقیم با ژاپن بازی را باخته و امتیاز بیشتر را دو دستی تقدیم سامورایی‌ها کرده بلکه چین را هم در بین هشت تیم برتر دنیا می‌بیند.
پیش از آغاز رقابت‌های تیمی سابر،  تیم ایران با 240 امتیاز در رده هفتم دنیا ایستاده بود و چین و ژاپن با 199 و 192 امتیاز،  در رده‌های نهم و دهم قرار داشتند.
حالا با این نتیجه و صعود این دو تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی،  این اختلاف ایجاد شده با آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و خیال راحت شده ایران را ناراحت خواهد کرد.
 
هرچه رشته بودیم پنبه شد
ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا و جام‌های جهانی،  نتایجی کسب کردند که اغلب بهتر از چین و ژاپن بود.
همین اختلاف 48 امتیازی با ژاپن،  ثمره غلبه بر این تیم در قهرمانی آسیا و عملکرد بهتر در دیگر تورنمنت‌های جهانی است که از عدد 2 به 48 رسیده. حالا اما ژاپنی‌ها سر بزنگاه و در پرامتیازترین رقابت ممکن، توانستند بر ایران غلبه کرده و تمام رشته‌های ایران در چند ماه گذشته را پنبه کنند.
حالا باید دید در پایان این مسابقات و توزیع امتیاز،  این سه تیم در چه شرایطی در جدول قرار می‌گیرند و رقابت حساس آنها که تا فروردین سال آینده ادامه دارد،  چه سرنوشتی خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی