فاصله نجومی دستمزد مربیان خارجی و داخلی تیم‌های ملی

وصال روحانـی

تفاوت عظیم بین حقوقی که فدراسیون فوتبال به مربیان خارجی و داخلی تیم‌های ملی می‌دهد، یک‌بار دیگر این سؤال منطقی را باب کرده که چرا باید نگاه‌ها به آنان تا این حد متفاوت باشد و آیا بیلان کار آنها و نتایجی که در میدان‌های بین‌المللی می‌گیرند، نیز تا همین حد پرتفاوت بوده است؟
فدراسیون البته برای انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی خردسالان، نوجوانان و جوانان کمتر به مربیان خارجی روی آورده اما پیشینه فعالیت تیم‌های ملی بزرگسالان و امیدها مالامال از به‌کارگیری سرمربیان خارجی است که به‌ پای آنها طلا ریخته شده اما نتایج حاصله اکثرشان ارزش مس را هم نداشته است. در 25 سال اخیر، تومیسلاو ایویچ، میروسلاو بلاژویچ، برانکو ایوانکوویچ، کارلوس کی‌روش، مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ هر یک در مقاطعی زمامدار تیم ملی بزرگسالان شده‌اند و البته افشین قطبی دوملیتی را هم باید به این جمع افزود ولی بجز برانکو که تیم امید را قهرمان بازی‌های آسیایی 2002 و تیم بزرگسالان را برنده مدال برنز جام ملت‌های آسیا 2004 کرد و با اقتدار راهی مرحله نهایی جام جهانی 2006 شد، از سایرین آبی گرم نشد.
رکورددار بدکرداری در میان آنها کی‌روش پرتغالی بود که هم تیم ملی را متحمل سنگین‌ترین شکست خود در تمامی ادوار راهیابی‌اش به مراحل نهایی جام‌های جهانی کرد و هم با توهین‌های مکرر به سایر مربیان ایرانی و تبدیل کردن سران منفعل فدراسیون فوتبال به کارمندان خود دورانی سیاه را برای کل ورزش ایران رقم زد و البته ویلموتس بلژیکی هم با شرح و اوصافی که بهتر از ما می‌دانید، کل ورزش ایران را تلکه کرد و یک پول «یامفت» عظیم از ایران گرفت.
تیم ملی امید را هم در برخی سنوات و در بعضی ادوار انتخابی بازی‌های المپیک با بازی‌های آسیایی امثال ایگون کوردس آلمانی، وینکو بگوویچ کروات و نلو وینگادای پرتغالی هدایت می‌کردند و تنها هنر آنها مانند همتاهای ایرانی‌شان طولانی‌تر کردن هرچه بیشتر دوری ما از مراحل نهایی فوتبال المپیک‌ها بود که اینک 47 ساله شده است.
اما بین دستمزد و مزایایی که آنها و سرمربیان خارجی تیم ملی بزرگسالان در 30 سال اخیر گرفته‌اند و حقوق بسیار اندکی که فدراسیون به سرمربیان وطنی این تیم‌ها ارائه کرده، چنان فاصله عظیمی وجود دارد که با هیچ وسیله و طریقی قابل پرکردن نیست.
همین امروز قراردادهای امیر قلعه‌نویی، رضا عنایتی، علی دوستی‌مهر و وحید شمسایی یا کلاً بسته و امضا نشده یا ‌بحث‌های مرتبط با آنها هنوز مفتوح است.
تفاوت قیمت قراردادهای آنان با قراردادهای مافوق نجومی مربیان خارجی قبلی تیم‌های ملی را هم از فدراسیون بپرسید،‌ زیرا اگر ارقام و تفاوت‌هایی که شنیده می‌شود، کاملاً صحت داشته باشد و ما آن را بنویسیم، شوک وارده به مردم و خوانندگان این سطور چنان سنگین خواهد بود که ممکن است خدای ناکرده قلب‌شان از کار بیفتد!

جستجو
آرشیو تاریخی