حسین‌زاده، خرید غیرمنتظره تیم تبریزی

پاتک تراکتور به استقلال

امیرحسین حسین‌زاده تا دو روز قبل گزینه جدی تقویت خط حمله استقلال بود، ولی با انتشار یک استوری اعلام کرد که به‌رغم علاقه‌اش امکان بازگشت به این تیم را ندارد. همان روز بود که جواد نکونام با مصاحبه تندی یک بار دیگر به وضعیت بحرانی استقلال اعتراض و تکرار کرد که دراین شرایط تنها مانده است.
 
مشکل تطبیق با بلژیک
در آن زمان تصور می‌شد که با منتفی شدن انتقال حسین‌زاده به استقلال، او برای دومین فصل متوالی در شارلروا باقی خواهد ماند، ولی ناگهان دیروز خبر رسید که به تراکتور پیوسته.
روزنامه بلژیکی «لوسوار» پیش از رسمی شدن انتقال مهاجم ایرانی به تراکتور درباره وضعیت او نوشته بود: «حسین‌زاده از روز اولی که وارد شد، نتوانست خودش را با این لیگ و کشور بلژیک تطبیق بدهد. به نظر می‌رسد که بازگشت به ایران راه‌حل محتملی باشد، هرچند مهدی بیات همچنان به توانایی‌های این بازیکن باور دارد.»
 
انتقال قطعی
باشگاه شارلروا تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی درباره نحوه جدایی حسین‌زاده منتشر نکرد، ولی با توجه به اساسنامه جدید نقل وانتقالات که بازگرداندن قرضی بازیکنان ایرانی را ممنوع کرده، تراکتور باید این بازیکن را به طور قطعی منتقل کرده باشد. شارلروا سال گذشته با استفاده از بند فسخ 200 هزاردلاری حسین‌زاده توانست او را جذب کند، ولی برای فروش او درخواست 850 هزاردلار داشت؛ رقمی که استقلال را مجبور به عقب‌نشینی کرد. با این حال به نظر می‌رسد که زنوزی برای تقویت تیمش در مسیر لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا حاضر شده حسین‌زاده را که قراردادش با شارلروا تا سال 2024 اعتبار داشت، به طور قطعی جذب کند.
حسین‌زاده متولد مهر ۱۳۷۹ است و نمی‌تواند جزو سهمیه زیر 23 سال قرار بگیرد. مبدأ سهمیه زیر ۲۳ سال ۱۱ دی ماه ۱۳۷۹ است و حسین‌زاده به دلیل تنها دو ماه کسری نمی‌تواند در لیست امیدهای تراکتور قرار بگیرد. او هیجدهمین بازیکن بزرگسال تراکتور محسوب می‌شود و آنها هنوز یک جای خالی در لیست‌شان دارند.
 
بند دردسرساز
مشکل دیگر تراکتور برای جذب حسین‌زاده‌ بند دیگر اساسنامه نقل وانتقالات است که بازیکنان ایرانی بازگشته از لیگ‌های خارجی را هم جزو سهمیه بازیکنان خارجی محسوب می‌کند.
فرشید طاهری، مسئول نقل‌و‌انتقالات سازمان لیگ درباره این قانون عجیب گفته است: «طبق این قانون هر باشگاه می‌تواند 5+1 بازیکن خارجی جذب کند. البته بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی که انتقال آنها توسط سامانه بین‌المللی TMS صورت می‌گیرد، در صورت پیوستن به باشگاه‌های داخلی به‌عنوان سهمیه خارجی کشور مبدأ، تلقی می‌شوند.»
هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل تراکتور یکی از تنظیم‌کنندگان این اساسنامه بوده، ولی به نظر می‌رسد که این بند دستش را برای تقویت تیم بسته. او در جلسه اخیری که در فدراسیون فوتبال برگزار شد خواهان حذف این بند بود و حتی با قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال درگیری لفظی پیدا کرد. او وقتی نتوانست حرفش را به کرسی بنشاند با پاره کردن اساسنامه جدید جلسه را ترک کرد.
 
بلاتکلیفی محمد نادری
تراکتور فصل گذشته سه بازیکن خارجی مؤثر به نام گوستاوو واگنین، ریکاردو آلوز و صفا هادی داشت که هر سه را حفظ کرده است. باشگاه تبریزی در شروع فصل نقل و انتقالات آلوارو خیمنز اسپانیایی‌ را هم جذب کرد و شجاع خلیل‌زاده هم که فصل قبل برای الاهلی قطر بازی می‌کرد طبق این قانون عجیب جزو سهمیه خارجی‌ها محسوب می‌شود.
حسین‌زاده بر این اساس ششمین بازیکن خارجی تراکتور محسوب می‌شود و این تیم اجازه جذب خارجی جدیدی را ندارد. این در حالی است که محمد نادری با این باشگاه به توافق رسیده و حتی در روزهای گذشته با این تیم تمرین کرده است.
اصرار نصیرزاده برای تغییر این قانون به این خاطر بود که بتواند با مدافع فصل قبل آلتای هم قرارداد ببندد، ولی بعد از جذب حسین‌زاده اجازه چنین کاری ندارد.
تراکتور در حال حاضر چهار بازیکن خارجی دارد، ولی روی کاغذ سهمیه 6 بازیکن خارجی این تیم پر شده و مجبور است برای برآورده کردن خواسته‌های خمس سراغ بازیکنان داخلی برود. البته آنها همین حالا هم یارگیری نسبتاً خوبی داشته‌اند و انتظار می‌رود که به دنبال رتبه‌های بالای جدول باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی