صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی و انتخابی در یک وزن برای جهانی بلگراد

عدالت کو؟

کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی اعلام کرد که برای انتخاب نفر اول وزن 72 کیلوگرم قصد دارد انتخابی برگزار کند. شعار فدراسیون کشتی و کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی در ماه‌های اخیر این بوده که به‌دنبال برقراری عدالت هستند. بخصوص این‌که بعد از جدایی محمد بنا این شعارها رنگ و بوی دیگری به خودش گرفت اما واقعاً عدالت برقرار شده است؟ قرار بود چرخه انتخابی اجرا شود و برترین کشتی‌گیران به دوبنده تیم ملی برسند اما الان که ظاهراً ترکیب تیم ملی قطعی شده می‌توان گفت که عدالت رعایت شده است؟
در 9 وزن کادرفنی احساس کرده که نفرات با رعایت چرخه انتخاب شده‌اند و فقط در یک وزن قصد دارد که انتخابی برگزار کند اما به نظر نه در 9 وزنی که کادرفنی انتخاب کرده عدالت به طور کامل رعایت شده و در نه در یک وزنی که قرار است انتخابی برگزار شود.
این انتخابی قرار است در وزن 72 کیلوگرم برگزار شود و سجاد ایمن‌طلب و دانیال سهرابی باید به مصاف هم بروند اما با برگزاری این انتخابی عدالت رعایت می‌شود؟ ایمن‌طلب قهرمان کشور شد اما در جام تختی غایب بود که در غیاب او شاهین بداغی به‌عنوان قهرمانی رسید. بعد از جام تختی ایمن‌طلب در سه تورنمنت مهم شرکت کرد؛ قهرمانی آسیا، کرواسی و مجارستان و در هر سه تورنمنت هم نقره گرفت اما شاهین بداغی کجا امتحان شد؟ اصلاً فرصتی به اندازه ایمن‌طلب به دست آورد؟ شاید شکست او در فینال قهرمانی کشور مقابل ایمن‌طلب ملاک بوده باشد اما به هر حال بداغی در جام تختی نشان داد که رو به جلو حرکت کرده. در این بین دانیال سهرابی هم در این وزن امتحان شد در حالی‌که کشتی‌گیر این وزن نبود و باید در 67 کیلوگرم به میدان می‌رفت. دانیال سهرابی در فینال قهرمانی کشور به سعید اسماعیلی باخت و بعد در مسابقات کرواسی با شکست مقابل سانچز قهرمان المپیک از کوبا حذف شد اما در مسابقات دارای رنکینگ قرقیزستان به‌عنوان قهرمانی رسید. در ادامه با نظر کادرفنی به وزن 72 کیلوگرم رفت و این بار در مجارستان به مدال طلا رسید و به همین دلیل کادرفنی تصمیم گرفته یک انتخابی بین او و ایمن‌طلب در وزن 72 کیلوگرم برگزار کند. نکته عجیب تصمیمات کادرفنی اینجا اعزام نشدن سعید اسماعیلی به تورنمنت‌های بین‌المللی است. چرا کادرفنی سعی نکرد این شانس را به اسماعیلی بدهد که توانایی خودش را نشان بدهد؟
نکته عجیب‌تر حضور محمدرضا‌ گرایی در وزن 72 کیلوگرم بود.‌ گرایی که طلای جهان و المپیک را در وزن 67 کیلوگرم دارد، با نظر کادر فنی در وزن 72 کیلوگرم به دو تورنمنت بین‌المللی اعزام شد، در قرقیزستان نقره گرفت و در مصر هم پنجم شد اما به یکباره با تصمیم کادرفنی به وزن 67 کیلوگرم برگشت اما هیچکس نمی‌داند که تکلیف رضا عباسی و سعید اسماعیلی در این وزن چه شد و اصلاً چرا دانیال سهرابی به یکباره به یک وزن بالاتر آمد؟ چرا‌ گرایی از 67 به 72 کیلوگرم و چرا دوباره به وزن اصلی خود برگشت؟ او الان در رنکینگ جایگاه خوبی ندارد ولی اگر در وزن قانونی به مسابقات رنکینگ‌دار اعزام می‌شد الان امتیازات زیادی را کسب کرده بود و جایگاه خوبی در رنکینگ اتحادیه جهانی داشت. عباسی در قهرمانی کشور اول شد، در قهرمانی آسیا پنجم شد و در کرواسی نقره گرفت اما شانس رسیدن به تیم ملی را از دست داد ولی محمدرضا‌ گرایی با یک نقره و یک پنجمی و بدون امتحان در وزن 67 کیلوگرم برای حضور در این وزن انتخاب شد. بدون شک‌ گرایی به‌دلیل سابقه درخشانش این حق را دارد که انتخاب شود اما کادرفنی نمی‌تواند بگوید عدالت را رعایت کرده و حق را به حقدار داده است.
اتفاق عجیب‌تر در وزن 82 کیلوگرم رخ داد. جایی که رسول گرمسیری در قهرمانی کشور پنجم شد اما بعد در جام تختی آمد و قهرمان شد ولی بعد از قهرمانی در جام تختی به هیچ تورنمنتی اعزام نشد. علیرضا مهمدی که قهرمان کشور شده بود در قهرمانی آسیا به مدال برنز رسید و در کرواسی و قرقیزستان به مدال طلا رسید. پژمان پشتام که نه در جام تختی بوده و نه در قهرمانی کشور اما در کرواسی به مدال برنز رسید، چرا این فرصت به گرمسیری داده نشد؟ در سال‌های اخیر بارها به محمد بنا ایراد می‌گرفتند که چرا انتخابی رودررو برگزار نمی‌کند. حتی در یکی دو سال  گذشته در چند وزن هم که انتخابی رودررو برگزار کرد را هم قبول نمی‌کردند. حرف هم این بود که با اعزام کشتی‌گیر به مسابقات بین‌المللی نمی‌توان تیم را برای قهرمانی جهان انتخاب کرد؛ باید در تمامی اوزان انتخابی برگزار شود اما حالا از 10 وزن 9 وزن را با اتکا به نتایج تورنمنت‌های بین‌المللی انتخاب کردند اما همه سکوت کردند و با برگزاری مسابقه انتخابی در یک وزن هم مشکلی ندارند.
 اینکه کشتی‌گیری در یک وزن مسابقه بدهد و برای وزن دیگری انتخاب شود هم مشکلی ندارند. اینکه کشتی‌گیری در جام تختی اول شود اما به هیچ  تورنمنتی اعزام نشود هم مشکلی ندارند. خدا را شکر با تغییر یک نفر به یکباره عدالت برقرار می‌شود. سال گذشته بعد از نتایج تیم ملی کشتی فرنگی در جهانی صربستان همه فریاد برگزاری انتخابی تیم ملی را سر دادند اما آیا مشکل بر سر برگزاری انتخابی در همین یک وزن بود؟

ZOOM

اتفاق عجیب‌تر در وزن 82 کیلوگرم رخ داد. جایی که رسول گرمسیری در قهرمانی کشور پنجم شد اما بعد در جام تختی آمد و قهرمان شد ولی بعد از قهرمانی در جام تختی به هیچ تورنمنتی اعزام نشد. علیرضا مهمدی که قهرمان کشور شده بود در قهرمانی آسیا به مدال برنز رسید و در کرواسی و قرقیزستان به مدال طلا رسید. پژمان پشتام که نه در جام تختی بوده و نه در قهرمانی کشور اما در کرواسی به مدال برنز رسید، چرا این فرصت به گرمسیری داده نشد؟

جستجو
آرشیو تاریخی