از یوکیچ تا استفان کری

مهار ناشدنی‌های فصل 2023 NBA

علی رضایی
خبرنگار
همیشه غیر مهارها، آنهایی که نمی‌شود جلوی‌شان دفاع کرد، بازیکنان جذابی برای تماشاگران هستند. فرقی ندارد چه ورزشی باشد، هر کس مدافعان جلویش شب و روز نداشته باشند، برای هواداران جذاب است.
در ورزش بسکتبال به خصوص لیگ NBA هم بازیکنانی هستند غیر قابل مهار که دفاع از آنها برای اکثر مدافعان مشکل‌ساز است. منشأ مهار نشدن، در اصل اجرای صحیح مهارت است که بازیکنان حرفه‌ای آن را با کیفیت اجرا می‌کنند. این اجرای درست فراوانی جذابیت بسکتبال را هم افزایش می‌دهد. تنوع بازی‌های لیگ NBA مثل لیگ فوتبال قهرمانان اروپا خیلی جذاب است. در فصل 2023 NBA فوق ستاره‌های برخی تیم‌ها واقعاً مهار ناشدنی بودند.
نیکولا یوکیج معروف به جوکر NBA‌، ستاره تیم دنور ناگدس یکی از باهوش‌ترین بازیکنان بسکتبال است، هر چند پست او سنتر است ولی پاس‌هایش همیشه کارساز بوده و در زمان حمله نیز در نقش گارد رأس دوم برای تیم دنور مؤثر واقع شده است؛ او طوری حملات تیمی را طراحی می‌کند که حتی نیازی نیست خودش اقدام کند. تنوع اجرای مهارت‌ها او بسیار وسیع است، علاوه بر این قد و هیکل و تنومند بودن او باعث شده که دفاع کردنش برای حریفان بسیار سخت و دردسر‌ساز باشد.
 استفن کری ابر ستاره تیم گلدن‌استیت که در پست‌های پوینت گارد و شوتین گارد بازی می‌کند در زمان حمله اکثر مدافعان تیم‌های حریف را با چالش سختی مواجه می‌کند؛ چالشی که حتی منجر به مصدومیت بازیکن حریف می‌شود. آستین ریوز، شوتین‌گارد تیم لس‌آنجلس لیکرز در زمانی که تیمش مقابل گلدن مسابقه داشت گفته در زمان دفاع از استفن کری گفته بود در زمان حمله به خاطر دفاع از استفن کری دیگر انرژی لازم برای پرتاپ شوت نداشتم، دفاع از استفن برای هر بازیکنی جهنم است. دی آرون فاکس، پوینت گارد تیم ساکرامنتو کینگز هم در مورد دفاع از استفن کری جملات آستین ریوز را تأیید کرده بود.
یانیس آنته‌ توکمبو، غول یونانی تیم میلواکی باکس که استایل غول‌آسایش برای اکثر طرفداران NBA مشخص است، هیچ مدافعی جرأت نمی‌کند از او دفاع کند و یکه‌تازی او در حین حمله هم بسیار چشم‌نواز و جالب است، او اصلاً به مدافعان توجه نمی‌کند و همیشه با قلدری امتیاز کسب می‌کند. یانیس چندین فصل است که فوق‌العاده بازی می‌کند، اما غول یونانی در فصل 2019 زمانی که تیمش با تورنتو رپترز مسابقه داشت توسط ایباکا و گسول مهار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی