بررسی خریدهای مهم تابستانی اروپا

گولر ؛ صید جوان رئال

رسول مجیدی
روزنامه نگار

فصل نقل و انتقالات به نیمه رسیده و ما سعی می‌کنیم هر روز یکی از خریدهای مهم چند هفته گذشته را بررسی کنیم. یکی از ترانسفرهای جذاب امسال که به نوعی هایجک هم به حساب می‌آمد، انتقال یک جوان نسبتاً گمنام ترکیه‌ای به رئال مادرید بود؛ آردا گولر. او البته چند روزی است مصدوم شده ولی بنظر می‌رسد جراحتش بلندمدت نباشد. گولر 6 جولای در انتقالی به ارزش 20 میلیون یورو از فنرباغچه به رئال مادرید پیوست و باید ببینیم کارلو آنچلوتی ترجیح می‌دهد او را در تیمش نگه دارد یا به‌صورت قرضی و برای کسب تجربه به مکان دیگری بفرستد. این انتقال را از سه زاویه بررسی می‌کنیم.
 
زاویه فنرباغچه
بدجوری نقره داغ شدند. می‌توانستند از این انتقال پول خیلی بهتری به جیب بزنند اما بند فسخ 17.5 میلیونی این بازیکن جوان کار دست‌شان داد. مطمئناً گولر فقط به خاطر توانایی‌های فنی‌اش مورد توجه تیم‌های برتر اروپا نبود. همین قیمت کم او هم در پیشنهادهای رسیده به استانبول نقشی اساسی را ایفا می‌کرد.
البته آنها حالا باید از این انتقال راضی باشند. رئال قبول کرده است که از انتقال بعدی آردا به تیم دیگر، سودی به باشگاه ترکیه‌ای برساند. چیزی حدود 20 درصد. با این همه دست‌کم در کوتاه مدت فنرباغچه از این انتقال ضرر کرد.
زاویه رئال مادرید
آنها قطعاً از این انتقال خوشحالند. دو دلیل هم برای این خوشحالی دارند. نخست اینکه یکی از آینده‌دارترین بازیکنان اروپا را به خدمت گرفتند؛ یک مهاجم فوق‌العاده با استعداد بالا که می‌تواند در پست‌های زیادی بازی کند. او نسبت به سنش باتجربه است و در رقابت‌های سطح بالای ملی و باشگاهی در ترکیه حضور داشته. دلیل دیگر خوشحالی هم می‌تواند این باشد که باشگاه مادریدی گولر را از رقیب سرسختش یعنی بارسلونا دزدید و آنها را در راه خرید «مسی‌ ترکیه» ناکام گذشت. گولر بعید است که به یکباره وارد ترکیب کارلو آنچلوتی شود اما قطعاً توانایی تبدیل شدن به یک بازیکن کلیدی را در آینده دارد و می‌تواند همان راهی را برود که وینیسیوس و رودریگو در چند فصل گذشته رفته‌اند.
 زاویه گولر
این انتقال برای او چیزی شبیه به داستان «آلیس در سرزمین عجایب» است؛ رویایش به حقیقت پیوسته و موفق شده در 18 سالگی به پرافتخارترین باشگاه اروپایی برود. آردا در مادرید با بازیکنان ستاره و سطح جهانی تمرین خواهد کرد و این به رشدش کمک می‌کند. اما سؤال اصلی اینجاست که فصل بعد چقدر به گولر بازی می‌رسد؟ شاید انتقال قرضی‌اش به تیمی دیگر بد نباشد و حتی ضروری برسد. او برای رشد فقط به تمرین کردن نیاز ندارد. باید به میدان هم برود. بازیکن ترکیه‌ای نیاز به صبر دارد. اگر به او کم بازی رسید نباید ناامید شود. اگر پیشنهاد جدایی موقت برایش آمد باید آن را متواضعانه بپذیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی