صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

12 مدال و سکوی سومی آسیا مزد تلاش کاروان کاراته در مالزی

هیچ حریفی دیگر زنگ تفریح نیست

رضا عباسپور
روزنامه نگار

 نوزدهمین دوره پیکارهای کاراته قهرمانی قاره کهن در شرایطی دیروز در شهر ملاکا مالزی به پایان رسید که دلاورمردان و شیرزنان کاراته کشورمان با کسب ۱۲ نشان رنگارنگ (طلا، نقره و برنز) موفق شدند عنوان سومی قاره آسیا را از آن خود کنند. ملی‌پوشان کاراته کشورمان علاوه بر درخشش و کسب سکوی مجموع برنزی آسیا، موفق شدند در بخش کومیته مردان سکوی قهرمانی و سکوی طلایی و در بخش کاتای تیمی بانوان نیز صاحب عنوان نایب قهرمانی و سکوی نقره‌ای رقابت‌های قهرمانی آسیا شوند. مطمئناً این دوره از مسابقات آسیایی در هر دو بخش مردان و زنان به ملی‌پوشان کاراته کشورمان ثابت کرد که قاره آسیا دیگر برای ما زنگ تفریح به شمار نمی‌رود. زیرا اغلب کشورهای آسیایی در هر دو بخش مردان و زنان شرایط خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده و تهدیدی جدی برای ستاره‌های کاراته ایران به شمار می‌روند. این را می‌شود از نتایجی که نماینده‌های عنواندار و مطرح کاراته کشورمان در مصاف با رقبای آسیایی خود برای کسب سکوی قهرمانی داشتند دید و درک کرد. بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که ما باید شرایط تمرینی و تاکتیکی خود را تغییر دهیم و با پذیرفتن این موضوع که در قاره آسیا رقبای جدی و سرسختی پیدا کردیم، تلاشمان را برای به دست آوردن سکوی قهرمانی و جایگاه‌ ویژه‌ای که در کاراته آسیا و جهان داشتیم افزایش دهیم.
 
قزاق‌ها قهرمان آسیا شدند
پس از پایان رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا در جدول نهایی رده‌بندی این رقابت‌ها قزاقستان با ۳ نشان طلا، ۴ نقره و ۴برنز عنوان قهرمانی را به دست آورد، ژاپن با ۳طلا، ۳نقره و ۲برنز نایب قهرمان شد. ایران هم با 12 نشان طلا، نقره و برنز سکوی سومی و برنزی آسیا را به خود اختصاص داد. پس از تیم کشورمان که در جای سوم قرار گرفت، اردن با ۲طلا، ۱نقره و ۳برنز چهارم شد، هنگ کنگ با ۲طلا و ۱برنز در جای پنجم ایستاد، ویتنام، چین تایپه، هند، عربستان، کویت، چین، امارات، مالزی، تایلند و کره جنوبی عناوین بعدی را به خود اختصاص دادند.
 
دهقان‌زاده و گلشادنژاد برترین‌های کاراته در ملاکا
آتوسا گلشاد‌نژاد و بهنام دهقان‌زاده، دو ملی‌پوش کومیته انفرادی ایران در بخش زنان و مردان قطعاً شاخص‌ترین چهره‌های کاراته ایران در ملاکای مالزی بودند که با درخشش و عبور از سد تمامی رقبای آسیایی موفق شدند سکوی قهرمانی قاره کهن را به خود اختصاص دهند. همچنین کومیته تیمی مردان نیز با شکست تمامی رقبا موفق شد در بخش تیمی سکوی قهرمانی و طلایی این دوره را به خود اختصاص دهد. بهمن عسگری و کومیته تیمی بانوان نیز موفق شدند در این دوره از رقابت‌ها صاحب نشان نقره آسیا شوند. فاطمه صادقی، ابوالفضل شهرجردی، امیر مهدی‌زاده، سجاد گنج‌زاده، سارا بهمنیار و فاطمه سعادتی و کاتا تیمی مردان برنزی‌های ایران در این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا بودند.
 
ناکام در بخش انفرادی قدرتمند در کومیته تیمی
شاگردان سید شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کاراته کشورمان، اگرچه در اغلب اوزان کومیته انفرادی، نتوانستند آنطوری که از آنها توقع داشتیم در میدان مبارزه حاضر شده و با مدال مرغوب طلا در آسیا حسن ختامی طلایی را برای خود رقم بزنند اما در بخش کومیته تیمی ناکامی انفرادی را جبران کرده و موفق شدند با ترکیب جوان و متحول شده خود با برتری قاطعانه مقابل قزاقستان برای نهمین بار قهرمان کومیته تیمی آسیا شوند.
در رقابت میلیمتری کومیته تیمی و در فینال قهرمانی آسیا، ابتدا صالح اباذری با نتیجه 2 بر یک از سد حریف خود گذشت، اما در دیدار دوم مهدی خدابخشی مقابل حریف خود به تساوی صفر- صفر رسید. در مبارزه سوم محمود نعمتی در دیداری نزدیک با نتیجه 3 بر 2 از سد حریف خود عبور کرد تا با برتری مقتدرانه 8 بر صفر مهدی عاشوری، تیم کشورمان به مقام قهرمانی آسیا دست پیدا کند. تیم کومیته تیمی کشورمان در تاریخ مسابقات قهرمانی آسیا 9 مدال طلا، 6 مدال نقره و 4 مدال برنز کسب کرده است. ملی‌پوشان کومیته تیمی کشورمان برای حضور در دیدار نهایی موفق به شکست عربستان، عراق و اردن شده بود. صالح اباذری، مهدی خدابخشی، مهدی عاشوری، امیرحسین فداکار، مهدی شهگل، محمود نعمتی و سامان عدالتی ترکیب تیم کشورمان را در این مسابقات تشکیل می‌دادند.
 نقره‌داغ دختران کاراته
در فینال
تیم کومیته تیمی بانوان کشورمان هم اگرچه در بخش کومیته تیمی نایب قهرمان آسیا شد و افتخاری بزرگ را برای کاروان کاراته ایران در ملاکای مالزی ثبت کرد، اما آنها با بدشانسی در فینال، عنوان قهرمانی را از دست داده و با پذیرش شکست مقابل ویتنام به مدال نقره رقابت‌های قهرمانی آسیا بسنده کردند. تیم کومیته تیمی بانوان ایران با شکست 2 بر صفر در دیدار نهایی مقابل ویتنام نقره‌داغ شد.
در این دیدار ابتدا آتوسا گلشادنژاد با نتیجه 3 بر صفر مغلوب حریف خود شد و در ادامه لیلا برجعلی با نتیجه 8 بر یک مبارزه را به حریف خود واگذار کرد تا تیم کشورمان برای اولین بار به مدال نقره آسیا دست پیدا کند. پیش از این کومیته تیمی بانوان کشورمان در سال‌های 2013، 2017 و 2019 به مدال طلا رسیده بود و در سال‌های 2011 و 2012 نیز نشان برنز آسیا را کسب کرده بود. تیم کشورمان برای حضور در دیدار نهایی موفق به شکست تایلند، ازبکستان، ژاپن و چین تایپه شده بود. فرحناز ارباب هدایت تیم ملی کاراته کشورمان را در بخش کومیته تیمی بر عهده داشت.

ZOOM

پس از پایان رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا در جدول نهایی رده‌بندی این رقابت‌ها قزاقستان با ۳ نشان طلا، ۴ نقره و ۴برنز عنوان قهرمانی را به دست آورد، ژاپن با ۳طلا، ۳نقره و ۲برنز نایب قهرمان شد. ایران هم با 12 نشان طلا، نقره و برنز سکوی سومی و برنزی آسیا را به خود اختصاص داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی