بررسی خریدهای مهم تابستانی اروپا

رایس؛ گرا‌ن‌ترین بازیکن بریتانیا

قسمت 12

رسول مجیدی
روزنامه نگار
 فصل نقل و انتقالات به نیمه رسیده و ما سعی می‌کنیم هر روز یکی از خریدهای مهم چند هفته گذشته را بررسی کنیم. دکلان رایس سرانجام هفته پیش به صورت رسمی آرسنالی شد. او چند روز پیش اولین بازی‌اش را هم برای توپچی‌ها انجام داد و حالا رسماً گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال بریتانیا است. او در انتقالی به ارزش ۱۰۵میلیون پوند از وستهم به آرسنال پیوست و با اینکه پیشنهادات خوبی از دیگر تیم‌ها داشت ترجیح داد توپچی شود.
 
زاویه وستهام
یک درآمد شگفت‌انگیز برای باشگاه. دکلان رایس نه تنها رکورد فروش تاریخ وستهم را زد بلکه تبدیل به گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس شد. این یک معامله خوب بود. او امسال کمک کرد تا وستهم به اولین جام اروپایی خودش بعد از 60 سال برسد و حالا با رقمی بیش از 100 میلیون پوند به آرسنال فروخته شده. وستهم این بازیکن را در زمان نوجوانی جذب کرد؛ وقتی از سوی چلسی رها شده بود و آنها سریعاً دست به کار شدند و با دکلان قرارداد امضا کردند.
نکته جالب توجه این است که فوتبال‌نویسان و کارشناسان فوتبالی انگلیس مطمئن نیستند رایس 105 میلیون پوند می‌ارزد یا نه. در واقع فقط زمان ثابت خواهد کرد که آرسنال خرید خوبی داشته یا نه ولی وستهم توانسته از این معامله پول خوبی به جیب بزند. این یک معامله رویایی برای باشگاهی متوسط مثل وستهم است.
 
زاویه آرسنال
می‌گویند جنگ قهرمانی در فوتبال در فصل نقل و انتقالات شروع می‌شود. باید فصل نقل و انتقالات را برد تا لیگ را ببری. آرسنال حالا یک نبرد جدی را از رقیبش منچسترسیتی برده. آنها با صرف پولی هنگفت توانستند یکی از هدف‌های سیتی در بازار نقل و انتقالات را برای خود کنند. از این نظر این یک انتقال مهم برای توپچی‌ها بود.
آرسنال فصل پیش نشان داد به وضعیت خوب دو دهه پیشش برگشته. آنها حالا مدعی هستند و با این خرید یک پیام دیگر به رقبای‌شان فرستادند.
رایس هرچقدر هم که گران باشد و پول زیادی صرفش شده باشد، اما در حال حاضر یکی از بهترین هافبک‌ دفاعی‌های لیگ برتر است و قاعدتاً بهتر از توماس پارتی در زمین ظاهر خواهد شد. اگر دکلان کمک کند تا آرسنال بالاخره سال دیگر قهرمان لیگ برتر شود، قطعاً ارزش پولی که برایش هزینه شد را دارد. حتی اگر آرسنال مثل فصل پیش باز هم در کورس باشد، شاید بشود این خرید را توجیه کرد.
 
زاویه رایس
انتخاب درستی کرد. اگر به منچسترسیتی می‌رفت، جام گرفتنش قطعی بود ولی حالا با آمدن به آرسنال، بازی کردنش به عنوان بازیکن فیکس قطعی است. او نیاز دارد در این مرحله از زندگی‌اش فیکس باشد. برای ماندن در تیم ملی انگلیس باید فیکس باشد. او یکی از بهترین هافبک‌های دنیا در چند سال گذشته بود. در یورو 2020 درخشید و دیگر وستهم برایش کوچک بود. البته شانسی که در وستهم داشت این بود که بازی‌های خوبش کاملاً به چشم می‌آمد و رسانه‌ها به آن می‌پرداختند اما در مورد روزهای بدش کسی صحبت نمی‌کرد. در آرسنال اما از این خبرها نخواهد بود. جایی برای مخفی شدن نیست.
 او در حال حاضر گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس است و جای جک گریلیش را گرفته. درنتیجه باید خودش را آماده فشار رسانه‌ها و هواداران بکند. خیلی‌ها رایس را کاپیتان چند سال بعد آرسنال می‌دانند و دکلان باید از همان روز اول ثابت کند استحقاق این جایگاه را دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی