حال خراب تیم ملی کشتی آزاد با یک طلا برای 7 نفر در مجارستان

قهرمان مجازی

محسن وظیفه
روزنامه نگار

با پایان رقابت‌های کشتی آزاد تورنمنت رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در بوداپست مجارستان، ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان تکمیل شد. تیم ملی کشتی آزاد با 7 کشتی‌گیر در مجارستان حاضر شده بود که تکلیف سه وزن تیم اعزامی به جهانی بلگراد باید در همین مسابقات مشخص می‌شد. میلاد والی‌زاده و احمد محمد نژادجوان در وزن ۵۷ کیلوگرم، محمد بخشی و امیرمحمد یزدانی در ۷۰ کیلوگرم، علی سوادکوهی و محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۲ کیلوگرم نفرات اعزامی به مسابقات بودند که به جز نخودی بقیه دست خالی برگشتند. محمد نخودی تنها مدال‌آور تیم بود که به مدال طلا هم رسید.
البته که حضور در تورنمنت‌های
 این چنینی فقط برای اطلاع از آخرین وضعیت تیم است اما باید دید با نتایجی که در بوداپست به‌نام تیم ملی کشتی آزاد ثبت شد؛ کادرفنی و همچنین مدیریت فدراسیون کشتی چه برداشتی از نتایج داشتند. ثبت 5 شکست در این مسابقات نشان از ضعف تیم ایران دارد. بخصوص ضعف تکنیکی و قوای جسمی به وضوح مشخص بود؛ چرا که هیچ کدام به کشتی‌گیران مطرح دنیا نباختند. آن‌هم در شرایطی که تیم ایران تقریباً از نفرات اصلی که قصد دارد به قهرمانی جهان در بلگراد اعزام کند، تشکیل شده بود.
در وزن 57 کیلوگرم احمد محمد‌ نژادجوان و میلاد والی‌زاده هر دو برای رسیدن به ترکیب اصلی تلاش می‌کردند که در یک رقابت نابرابر جوان قافیه را باخت و شانس رسیدن به دوبنده تیم ملی را به والی‌زاده بخشید اما همین والی‌زاده که در جهانی بلگراد باید دوبنده تیم ملی را به تن کند با شکست مقابل زان ری ریچاردز کشتی‌گیر امریکایی از دور مسابقات کنار رفت. جوان هم که به یک قدمی ترکیب تیم ملی رسیده بود مقابل وان هو زو شکست خورد. باخت کشتی ایران به چین در کشتی آزاد اتفاق نو و جدیدی بود که تا قبل از این خیلی کم دیده شده بود.
بدتر از این دو اتفاق شکست محمد بخشی در وزن 70 کیلوگرم مقابل کشتی‌گیر مصر بود. بخشی که برای دوبنده تیم ملی تلاش می‌کرد با شکست مقابل امیرحسین از مصر از دور رقابت‌ها کنار رفت. شکست مقابل کشتی‌گیر مصر هم به همان اندازه شکست مقابل چین برای تیم ایران درد‌آور و سخت بود. امیرمحمد یزدانی هم در ادامه مقابل جوزف مک کنا از امریکا در ثانیه‌های پایانی شکست خورد. یزدانی قبل از این هم کشتی‌های پرافت و خیز زیادی داشت و حالا با همین وضعیت قرار است که به قهرمانی جهان برود؟ علی سوادکوهی هم مقابل آوتاندیل کنتچادزه از گرجستان با نتیجه ۶ بر ۴ مغلوب شد و با توجه به شکست حریفش در دور بعد مقابل محمد نخودی، از دور رقابت‌ها کنار رفت. این شکست هم ثابت کرد که اردوی تیم ملی شرایط خوبی را ندارد و تیم کیلومتر‌ها با دوران اوجش فاصله دارد. البته این برای اولین بار نیست که این تیم تا این اندازه ضعیف کار کرده باشد. در قهرمانی آسیا هم بدترین نتیجه تاریخ ثبت شد اما کادرفنی خودش را مقابل هیچکس پاسخگو ندانست.
اگر چه کادرفنی در فضای مجازی رفتاری قهرمانانه به خودش می‌گیرد اما واقعیت این است که این تیم سرتا پا دچار مشکل است و با این باخت‌هایی که در مجارستان رقم خورد اصلاً معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار شاگردان درستکار در بلگراد است. متن‌های حماسی که در اینستاگرام منتشر می‌شود هیچ کسی را قهرمان جهان نکرده که بخواهد شاگردان درستکار را قهرمان جهان کند. باید مشکلات در اردوها رفع شود و باید مشخص شود که چرا در ثانیه‌های پایانی کشتی‌گیران تیم ایران دچار مشکل می‌شدند. باید مشخص شود که در اردوی تیم ملی چه گذشته که کشتی‌گیر تیم ایران حتی مقابل حریف مصری هم حرفی برای گفتن ندارد. شاید در این بین فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر هم کم‌تقصیر نباشند. قبل از المپیک توکیو با یکی دو باخت تیم غلامرضا محمدی را به باد انتقاد گرفت و به طور رسمی از ضعف بدنی تیم انتقاد کرد اما مشخص نیست که چرا دبیر می‌خواهد اعتبارش را خرج این کادرفنی کند. آیا واقعاً او از عملکرد کشتی‌گیران در این چند ماه راضی بوده؟
در وزن ۵۷ کیلوگرم میلاد والی‌زاده، در وزن ۶۱ کیلوگرم رضا اطری، در وزن ۶۵ کیلوگرم رحمان عموزاد، در وزن ۷۰ کیلوگرم امیرمحمد یزدانی، در وزن ۷۴ کیلوگرم یونس امامی، در وزن ۷۹ کیلوگرم محمد نخودی، در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی، در وزن ۹۲ کیلوگرم کامران قاسمپور، در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج و در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع ترکیب تیم ملی را تشکیل می‌دهند اما حال این تیم اصلاً خوب نیست. نه اینکه به خاطر مصدومیت رحمان و کامران حال این تیم خوب نباشد؛ حال این تیم به خاطر از دست دادن زمان آماده‌سازی خوب نیست. کمتر از دو ماه تا جهانی مانده و حالا تیم ایران شکست‌های بدی را تجربه می‌کند.

ZOOM

میلاد والی‌زاده و احمد محمد نژادجوان در وزن ۵۷ کیلوگرم، محمد بخشی و امیرمحمد یزدانی در ۷۰ کیلوگرم، علی سوادکوهی و محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۲ کیلوگرم نفرات اعزامی به مسابقات بودند که به جز نخودی بقیه دست خالی برگشتند. محمد نخودی تنها مدال‌آور تیم بود که به مدال طلا هم رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی