مالکیت مشترک‌ جنجال جدید فوتبال اروپا

یونایتد و PSG دو غول زیر چتر قطر

یوفا در بیانیه‌ای اعلام کرد که باشگاه‌های تحت مالکیت یکسان از این پس می‌توانند در رقابت‌های اروپایی به طور همزمان بازی کنند. هیأتی به ریاست چفرین (رئیس یوفا) امسال به حضور تیم‌هایی مثل استون ویلا و ویتوریا گیمارش، برایتون و یونیون‌سن‌ژیلوایز و میلان و تولوز که مالکان مشترک دارند، چراغ سبز نشان می‌دهد. تصمیمی که می‌تواند فوتبال را برای همیشه تغییر دهد.
تا پیش از این یوفا به منظور جلوگیری از تضاد منافع و به حداقل رساندن احتمال تبانی از حضور دو تیم با مالکیت مشترک در یک تورنمنت اروپایی جلوگیری می‌کرد. بر همین اساس حتی دو تیم دارای مالک مشترک نمی‌توانستند در یک فصل به‌صورت جداگانه در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا حضور داشته باشند چرا که احتمال راهیابی تیم حاضر در لیگ قهرمانان به لیگ اروپا (در صورت سوم شدن در مرحله گروهی لیگ قهرمانان) وجود داشت.
از این به بعد اما یک هنجار تاریخی که مانع از حضور همزمان تیم‌هایی با مالکیت یکسان می‌شد شکسته می‌شود تا مالکان ثروتمند بتوانند وارد باشگاه‌های مهم شوند و تیم‌های آنها هر طور که می‌خواهند با یکدیگر بازی و حتی در یک تورنمنت شرکت کنند. این تصمیم عواقبی را به همراه خواهد داشت، بخصوص که حالا همزمان شده با فروش باشگاه بزرگی مثل منچستریونایتد.
یکی از دو مشتری نهایی یونایتد «قطر» است که در صورت تصاحب باشگاه منچستری، هم یونایتد و هم پاری سن ژرمن، یعنی دو غول فوتبال اروپا را در اختیار خواهد داشت. اگرچه صاحبان آنها یکسان نیستند، اما دو بنیادی که از آنها حمایت می‌کنند از یک جا سرچشمه می‌گیرند: دولت قطر و امیر تمیم بن حمد آل ثانی.

تغییرات
یوفا در بیانیه خود استدلال کرده است که در باشگاه‌های یاد شده با مالک مشترک مواردی مثل «کاهش قابل توجهی از مشارکت سرمایه‌گذاران در یکی از باشگاه‌ها یا انتقال قدرت کنترل و تصمیم‌گیری مؤثر یکی از باشگاه‌ها به یک طرف سوم»، «محدودیت در تأمین بودجه بیش از یک باشگاه»، «نداشتن نماینده‌ای از طرف مالک در هیأت مدیره و عدم امکان انتصاب مستقیم مدیران جدید در هیأت مدیره بیش از یک باشگاه» لحاظ شده است.
مقررات جدید روشن است، اما خلأ قانونی را نیز به همراه دارد. باشگاه‌ها می‌توانند متعلق به شرکت‌های مختلف از یک سرمایه‌گذار مشابه باشند. در مورد یونایتد، پیشنهاد قطر از طریق بنیاد Nine Two صورت گرفته و جاسم بن حمد بن جابر آل ثانی به‌عنوان رئیس آن معرفی شده است. این بنیاد با QSI (سرمایه‌گذاری ورزشی قطر) که مالک پاری سن ژرمن و به ریاست ناصر الخلیفی است یکسان نیست، اما Nine Two و QSI هر دو توسط خانواده سلطنتی قطر تأمین مالی می‌شوند.

نقل و انتقالات
یکی از نگران کننده‌ترین موارد در موضوع باشگاه‌هایی با مالکان مشترک، موضوع نقل و انتقال بین آنهاست. یوفا اعلام کرد که «همه باشگاه‌های ذینفع با شرایط زیر موافقت کردند: هیچ بازیکنی تا سپتامبر 2024 (یعنی پایان تابستان سال بعد) به‌طور دائم یا قرضی، مستقیم یا غیرمستقیم از جانب تیم‌هایی با مالکیت مشترک به یکدیگر منتقل نمی‌شود. آنها هیچ نوع همکاری و یا قراردادهای فنی یا تجاری مشترک را امضا نخواهند کرد و همچنین آنها از هیچ پایگاه داده (دیتا بِیس) مشترکی در مورد استعدادیاب‌ها یا بازیکنان خود استفاده نخواهند کرد.»
باید دید این محدودیت موقت چه تأثیری دارد و آیا در همه موارد یکسان خواهد بود یا نه، اما دو تابستان بدون انتقال بازیکن از تیم‌هایی با مالک یکسان چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. به‌عنوان مثال اگر پاری‌سن ژرمن مجبور شود یا توانایی آن را داشته باشد که آنقدر با امباپه مدارا کند تا بتواند بعداً او را به یونایتد منتقل کند، آنها همه تلاش خود را می‌کنند تا این اتفاق بیفتد.
از نظر بسیاری از کارشناسان با این تصمیم جدید یوفا، سلامت و اعتبار مسابقات به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر باشگاهی دقیقاً به نتیجه باشگاه دیگری که مالک آن مشترک است نیاز داشته باشد، فکر کردن به اینکه نتیجه مورد نظر در آن مسابقه حاصل نخواهد شد، دشوار است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی