بررسی خریدهای مهم تابستانی اروپا

انکونکو؛ بالاخره چلسی یک خرید خوب کرد

قسمت 4

رسول مجیدی
روزنامه نگار

فصل نقل و انتقالات دارد جان می‌‌گیرد و حالا چند انتقال بزرگ در اروپا انجام شده. در ادامه بررسی خریدهای بزرگ مهم تابستانی، به انتقال انکونکو به چلسی می‌پردازیم. این مهاجم فرانسوی 20  ژوئن با مبلغ 53 میلیون پوند از لایپزیگ به چلسی پیوست. آیا این انتقال برای او و چلسی مناسب است؟ بگذارید اول از نگاه باشگاه صادر کننده به موضوع بپردازیم.
 
زاویه لایپزیگ:
این باشگاه ثابت کرده استاد خرید بازیکنان با پتانسیل است. اصلاً کسب و کار آنها همین است. 4 سال پیش انکونکو با 11 میلیون پوند به آلمان آمد و حالا قیمتش تقریباً 5 برابر شده. سود سرشاری است ولی برای لایپزیگ مشکل این است که چه کسی قرار است جانشین او در تیم باشد. کسی که هم گل بزند و هم گل بسازد. البته این باشگاه در عمر کوتاهش ثابت کرده به خوبی بلد است چنین بازیکنانی را بیابد. آنها نبوغ صید چنین بازیکنانی را دارند. انکونکو هم آخرین مدرک این مدعاست.
 
زاویه چلسی:
بولی و همکارانش در چلسی تازه‌کار هستند. هنوز در لندن جا نیفتاده‌اند اما در همین مدت یک رکورد را جا‌به‌جا کرده‌اند. آنها حالا یک عنوان خاص دارند و به عنوان بدترین خریداران بازار نقل و انتقالات شناخته می‌شوند. چلسی فصل پیش یکی از بزرگترین و بی‌پرواترین بودجه‌های خرید نقل و انتقالاتی را در نظر گرفت و هزینه‌های زیادی برای خرید بازیکنان مختلف کرد. اسم‌ها یکی بعد از دیگری می‌آمدند و پول‌های زیادی می‌گرفتند و به درد تیم نمی‌خوردند اما این خرید ماجرایش فرق دارد. می‌شود گفت خرید خوبی بوده. هیچ‌کس نمی‌داند اوضاع انکونکو در وضعیت پرهرج و مرج استمفوردبریج چطور پیش می‌رود ولی به نظر می‌رسد این یک صید به درد بخور است. به خصوص که انکونکو کمی هم مصدومیت دارد. رقم 53 میلیون پوند رقم کمی نیست ولی وقتی این مبلغ برای بهترین بازیکن بوندسلیگا در فصل 2022-2021 پرداخته شده که فصل پیش هم بهترین گلزن لیگ بوده، منطقی به نظر می‌رسد. خلاصه که بولی و شرکا در یک سال گذشته هزینه بسیار بیشتری را برای بازیکنان بدتر از این کرده‌اند و به همین خاطر خرید این مهاجم فرانسوی مناسب به نظر می‌رسد!
 
زاویه انکونکو:
واضح است که انکونکو قصد داشت خودش را در لیگی که از نظر خیلی‌ها سخت‌ترین لیگ دنیاست آزمایش کند. خودش هم در اولین مصاحبه‌اش به این موضوع اذعان داشته و گفته سرعت و قدرت لازم برای پیشرفت در انگلیس را دارد. ولی آیا چلسی باشگاه مناسبی برای او بود؟ باید صبر کرد. جواب به این سؤال وقت می‌برد. آمدن پوچتینو یک نشانه مثبت است و انکونکو باید آن را به فال نیگ بگیرد.
می‌شود امیدوار بود که مرد آرژانتینی سطح بازی مهاجم فرانسوی را ارتقا دهد. درست کاری که در تاتنهام با اریکسن و سون‌هیونگ‌مین کرد.
با این حال مشخص نیست قرار است از این خرید تازه در چه پستی بازی بگیرد. چلسی مشکل گلزنی دارد و احتمالاً انکونکو در همان نزدیکی‌های دروازه بازی خواهد کرد و باید ببینیم می‌تواند در غرب لندن تبدیل به یک مهاجم با کلاس جهانی تبدیل شود یا نه.

جستجو
آرشیو تاریخی