قرعه‌کشی لیگ؛ چیزی نزدیک به «صفر»

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار
قرعه‌کشی لیگ برتر بیست و سوم عصر امروز (یکشنبه 18 تیر) برگزار می‌شود اما بین این قرعه‌کشی و قرعه‌کشی لیگ‌های پیشرفته‌تر و مسابقات باشگاهی فوتبال اروپا زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد.
در قرعه‌کشی لیگ ما فقط مشخص می‌شود که هر یک از 16 تیم در هر هفته با کدام تیم بازی دارد و میزبان است یا میهمان و همان برنامه با عوض شدن جای میزبان با میهمان برای نیم فصل دوم هم لحاظ می‌شود. اما تشابه‌های لیگ ما و لیگ‌های پیشرفته در همین نقطه اولیه پایان می‌یابد زیرا لیگ ما به قدری سست و فاقد آینده‌بینی و مدیران آنچنان از آینده حتی نزدیک خود بی‌اطمینانند که در روز قرعه‌کشی فقط برنامه هفته اول (و گاهی دو، سه هفته نخست) را با روز مشخص می‌دهند و بقیه را به امان خدا رها می‌کنند.
به امان خدا رها می‌کنند چون خودشان هم نمی‌دانند هفته دوم به بعد در چه روزهایی قابل اجرا خواهد بود. در لیگ‌های اروپایی که برنامه هفتگی‌شان در 15 روز اخیر اعلام شده، تمامی 34 یا 38 هفته لیگ به دقت و با قید روز و تاریخ، مشخص و رسانه‌ای شده و تنها تغییرات برای تیم‌هایی صورت می‌گیرد که در جام‌های اروپایی شرکت دارند.
آنها هر چقدر که در این جام‌ها صعود کنند، مجریان لیگ‌های‌شان برای اینکه بخت و توان آنها را برای پیروزی در قاره بیشتر کنند، برنامه و روز بازی‌های‌شان را در هفته برگزاری جام‌های اروپایی 24 یا حداکثر 48 ساعت جابه‌جا می‌کنند.
اینچنین است که می‌بینیم در برنامه لیگ‌های مهم اروپایی تمامی تاریخ‌ها و روزهای برگزاری مسابقات از هفته اول تا هفته آخر مشخص است. به عنوان مثال «سری A» ایتالیا از 29 مرداد 1402 شروع می‌شود و پس از گذران 38 هفته رقابت‌ها روز 6 خرداد 1403 با برگزاری هفته آخر به پایان می‌رسد. تمامی برنامه‌های این 38 هفته هم با قید تاریخ و روز و ساعت دقیق مشخص و در بروشوری چاپ شده و در‌ اختیار تمامی 20 تیم حاضر در این لیگ گذاشته شده و تغییرات در روز و زمان همانطور که پیش‌تر گفتیم، فقط مختص 7 تیمی می‌شود که به نمایندگی از این کشور در سه جام اروپایی (لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس) شرکت
دارند.
در لیگ ما حتی مشخص نیست که مثلاً در هفته‌های چهارم به بعد بازی‌ها در دو و سه روز در نظر گرفته شده چگونه تقسیم می‌شود و تیم‌هایی که مثلاً پنجشنبه به میدان می‌آیند کدام تیم‌ها هستند و کدام بازی‌ها جمعه و شنبه برگزار می‌شوند. اوضاع اینچنین است زیرا ما ضعیفیم و از برنامه‌ریزی قوی و دقیق عاجزیم و سایر کشورها در این زمینه قوی هستند و دقت عمل دارند و همه‌ جا را می‌بینند و آرا و نظرات‌شان با احتساب جوانب صادر می‌شود. آنها مثل ما نیستند که قدرت اجرایی و نفوذ تشکیلاتی‌مان چندان بالاتر از «صفر» نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی