صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کارلتو، یک انتخاب جنجالی برای نیمکت سلسائو

آنچلوتی، اشتباه فرگوسن را تکرار کرد

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار
یکی از موفق‌ترین سرمربیان باشگاهی تاریخ فوتبال به عنوان مربی موفق‌ترین تیم ملی تمام دوران انتخاب شده است،  کاملاً منطقی است. اما به نظر می‌رسد انتخاب کارلو آنچلوتی از سال 2024 به عنوان سرمربی تیم ملی برزیل با اشکالات مهمی مواجه باشد.
آنچلوتی،  تنها مربی‌ای که چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده و تیم‌های قهرمان را در هر پنج لیگ برتر اروپا رهبری کرده است،  از زمانی که تیته سرمربی سابق برزیل این تیم را ترک کرد،  بارها با نیمکت برزیل در ارتباط بوده است و در نهایت نیز به عنوان سرمربی جدید برزیل معرفی شد. مربی ایتالیایی هیچگاه اشتیاق خود را برای این کار پنهان نکرد و در ماه آوریل اعتراف کرد که در مورد چشم انداز هدایت برزیل «هیجان زده» است.
اما زمان اعلام این خبر بسیار عجیب به نظر می‌رسد،  زیرا رودریگز رئیس فدراسیون برزیل روز سه‌شنبه انتصاب فرناندو دینیز،  سرمربی فلومیننزه را به صورت موقت قبل از کوپا امریکا در ژوئن 2024 تأیید کرد و دو روز بعد آنچلوتی را به عنوان مربی بعدی تیم ملی کشورش معرفی کرد.
برای برزیل،  هدف به وضوح جام جهانی 2026 است و آنها معتقدند که آنچلوتی تنها مردی است که می‌تواند به آنها کمک کند تا به نتایج بدشان در برابر تیم‌های اروپایی در مراحل حذفی پایان دهند. آخرین باری که سلسائو یک تیم اروپایی را در یک بازی حذفی جام جهانی شکست داد،  پیروزی فینال سال 2002 برابر آلمان بود.
 ضربه به اعتبار رئال
رئال مادرید خود را بزرگ‌ترین تیم باشگاهی جهان می‌داند و 14 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و 35 قهرمانی در لالیگا قطعاً این ادعا را تأیید می‌کند. بنابراین موافقت مربی آنها با انتقال به تیمی دیگر،  حتی اگر قرار باشد سرمربی برزیل شود،  به نوعی ضربه به اعتبار باشگاهی مثل رئال است. مادرید در مورد اخراج مربیان همیشه دست پیش را می‌گیرد. آنها یوپ هاینکس را پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان در سال 1998 و ویسنته دل بوسکه را با وجود دو بار قهرمانی در اروپا و دو قهرمانی در لالیگا،  کنار گذاشتند. این بار اما به نظر می‌رسد که آنچلوتی دست بالا را نسبت به آنها گرفته است. او عملاً به تیم اشرافی فوتبال اروپا گفته است که آنها دومین گزینه او هستند و اولویت او برزیل است!
 
از فرگوسن درس بگیر
این واقعیت که همه می‌دانند آنچلوتی تنها یک سال دیگر در مادرید حضور دارد نیز می‌تواند به شانس این تیم برای داشتن یک فصل خوب ضربه بزند. در حالی که نمونه‌هایی از مربیانی وجود دارند که با همین شرایط نتایج خوبی در آخرین فصل خود گرفته‌اند،  مانند قهرمانی هاینکس با بایرن مونیخ در سال 2013،  اما آگاهی از اینکه مربی تیم قرار نیست فصل بعد روی نیمکت باشد،  اغلب منجر به کاهش انگیزه بازیکنان و نتایج بدتر تیم می‌شود.
سر الکس فرگوسن در آغاز فصل 2002-2001 اعلام کرد که در پایان فصل از منچستریونایتد می‌رود،  تصمیمی که بعداً آن را تغییر داد و بعداً آن را «بزرگترین اشتباه» خود توصیف کرد. تیم او آن فصل را بدون جام به پایان رساند و قهرمانی لیگ برتر را به آرسنال در اولدترافورد واگذار کرد.
فرگوسن به یاد می‌آورد: «فکر می‌کنم بسیاری از آنها انگیزه خود را کنار گذاشته بودند. آنها فکر می‌کردند،  اوه،  سرمربی تیم دارد می‌رود. اما وقتی در ژانویه نظرم تغییر کرد،  دوباره به یونایتد فکر کردم و اینکه چگونه می‌توانیم به اوج برگردیم.» فرگوسن از این اشتباه درس گرفت و زمانی که در سال 2013 تصمیم گرفت یک بار برای همیشه بازنشسته شود،  آن را مخفی نگه داشت و خبر آن را تنها در فاصله دو بازی باقیمانده تا پایان فصل و پس از کسب قطعی عنوان قهرمانی لیگ برتر
اعلام کرد.
 
شکستن تابوی
مربی خارجی
اغلب گفته می‌شود که برزیل 200 میلیون مربی دارد و همه در این کشور نظر متعصبانه خود را در مورد نحوه بازی تیم ملی دارند. بنابراین،  اینکه فدراسیون فوتبال برزیل به کمبود مربیان باکیفیت در این کشور اعتراف کرده یک اقدام جنجالی و تابوشکنانه است که همین حالا مخالفان زیادی از جمله رئیس جمهور این کشور را رو به روی خود می‌بیند.
لولا دا سیلوا،  رئیس جمهور برزیل،  از انتخاب کارلو آنچلوتی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی این کشور به هیچ وجه راضی نیست و گفته: «او هرگز سرمربی تیم ملی ایتالیا نبوده است. چرا او نمی‌رود تا مشکلات ایتالیا را حل کند؟ آنها حتی در جام جهانی اخیر هم حضور نداشتند.» او درباره دلیل ناکامی برزیل در چند سال اخیر گفت: «مشکل تیم ملی کشور ما مربوط به مربی روی نیمکت نیست. مشکل این است که ما بازیکنان با‌کیفیت بالا که پیش از این همیشه از حضور آنها در این تیم بهره می‌بردیم، نداریم.»
کمبود مربیان باکیفیت برزیلی موفق در پنج لیگ برتر اروپا و حتی در میان موفق‌ترین باشگاه‌های برزیل وجود دارد.
پنج نفر از هشت مربی آخر فلامنگو غیر برزیلی بوده‌اند (مربی فعلی خورخه سامپائولی آرژانتینی است). ممکن است قابل درک باشد که برزیل تصمیم گرفته به جای انتخاب از بین یک مجموعه متوسط ​​از مربیان بومی،  آنچلوتی را انتخاب کند،  اما هنوز عجیب است که یک ایتالیایی هدایت موفق‌ترین تیم ملی تاریخ و مسلماً پرشورترین تیم بین‌المللی را بر عهده بگیرد.
آنچلوتی اولین مربی خارجی برزیل پس از فیلیپو نونز آرژانتینی خواهد بود که در سال 1965 هدایت برزیل در یک بازی دوستانه مقابل اروگوئه را بر عهده گرفت.

ZOOM

لولا دا سیلوا،  
رئیس جمهور برزیل،  از انتخاب کارلو آنچلوتی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی این کشور به هیچ وجه راضی نیست و گفته: «او هرگز سرمربی تیم ملی ایتالیا نبوده است. چرا او نمی‌رود تا مشکلات ایتالیا را حل کند؟ آنها حتی در جام جهانی اخیر هم حضور نداشتند.»

جستجو
آرشیو تاریخی