صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

شواین‌اشتایگر مقصر وضع بد فوتبال کشورش را معرفی کرد

گواردیولا مشکل اصلی فوتبال آلمان است!

باستین شواین‌اشتایگر یکی از بهترین مهره‌های هجومی تاریخ تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن‌مونیخ که مدت‌ها به عنوان یکی از نمادهای اصلی بایرن و تیم ملی آلمان در زمین می‌درخشید،  مقصر اصلی وضعیت امروز فوتبال باشگاهی و ملی آلمان را پپ گواردیولا می‌داند.
او اخیراً در گفت‌وگوی خود با رسانه «talkSPORT» تأکید کرد همه چیز در بایرن و فوتبال آلمان پس از ورود پپ گواردیولا تغییر یافت. شواینی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «وقتی پپ وارد آلمان شد به یک باره فلسفه فوتبال ما تغییر کرد. همه اعتقاد داشتند از این به بعد باید با پاس‌های کوتاه و متعدد بازی کنیم و این با عادت همیشگی ما در گردش توپ سریع‌تر و تلاش و حمله تا آخرین ثانیه متفاوت بود. این ایده به تیم ملی  سرایت کرد و ما ارزش‌ها و معیارهای خود را از دست دادیم. کشورهای دیگر همیشه ما را تیمی می‌دیدند که تا آخرین ثانیه‌ها می‌دویم و تلاش می‌کنیم اما به یک باره همه چیز تغییر کرد. ما طی ۷ یا ۸ سال گذشته مدام بدتر شدیم و از فوتبال سنتی خودمان دورتر شدیم. همیشه روی بازی سریع و زیبا متمرکز بودیم اما ذهنیت فوتبال ما چه در بایرن و چه در تیم ملی پس از ورود فلسفه پپ گواردیولا به کشور،  تغییر کرد و  وارد سیر نزولی شدیم.» همانطور که می‌دانید  تیم ملی آلمان در دورانی بی‌سابقه از تاریخ خود به سر می‌برد. آنها ۲ جام جهانی 2018 و 2022 را با حذف در مرحله گروهی پشت سر گذاشتند که اتفاقی بی‌سابقه در تاریخی یکی از پرافتخارترین تیم‌های ملی تاریخ به حساب می‌آید. البته با حذف تیم ملی زیر 21 ساله‌های آلمان در مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا که در حال برگزاری است،  به نظر می‌رسد آینده درخشانی حداقل در کوتاه مدت در انتظار مانشافت نباشد.
از طرف دیگر بایرن‌مونیخ  پس از پایان دوران پپ گواردیولا نتوانسته آن طور که باید در اروپا در قامت مدعی ظاهر شود. شواینی معتقد است بایرن‌مونیخ که در ۲ فصل گذشته در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان از دور رقابت‌ها کنار رفته،  همچنان نتوانسته سبک فوتبال خود،  قبل از ورود پپ را احیا کند. گواردیولا سال 2013 به بایرن‌مونیخ رفت و تا 2016،  ۳ بار قهرمان بوند‌س‌لیگا شد و ۲ بار جام حذفی را فتح کرد اما هرگز در لیگ قهرمانان به موفقیت نرسید. گواردیولا در اصل بایرنی را به دست گرفت که با یوپ هاینکس فاتح سه‌گانه لیگ قهرمانان،  بوندس‌لیگا و جام حذفی شده بود. از نظر شواینی پپ گواردیولا با تحمیل تیکی تاکا به بایرن و گرفتن فوتبال سرعتی و تهاجمی از این تیم،  مقصر اصلی افت بایرن مونیخ در فوتبال اروپا و پسرفت عجیب تیم ملی آلمان در عرصه ملی است.

جستجو
آرشیو تاریخی