صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ترکیب جوان شده کاراته مهیای درخشش در آسیایی مالزی

پوست‌اندازی با پشتوانه‌های باانگیزه

رضا عباسپور
روزنامه نگار

فدراسیون جهانی کاراته قرار است نوزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی 2023 آسیا را از روز ۳۰ تیر الی یک مرداد ۱۴۰۲ در ملاکا مالزی برگزار کند. رقابتی مهم و سرنوشت‌ساز برای مدعیان کاراته آسیا که قرار است قبل از حضور در بازی‌های آسیایی 2023 چین شرایط و آمادگی خود را مقابل رقبای آسیایی محک بزنند. باتوجه به اینکه در هر دو بخش مردان و زنان کادرهای فنی کاراته با پوست‌اندازی و استفاده از پشتوانه‌های کاراته ایران به‌دنبال ایجاد تحولی نو در ترکیب و استخوان‌بندی اصلی تیم‌های خود هستند، باید منتظر درخشش و خودنمایی ستاره‌های جوان، باانگیزه و پرقدرت در رقابت‌های آسیایی ملاکا باشیم. رقابتی که قطعاً برای مربیان تیم‌های مردان و زنان کشورمان از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است.
 
 پشتوانه‌ها جایگزین ستاره‌ها
کاراته ایران بعد از درخشش در بازی‌های المپیک 2021 توکیو، به واسطه حواشی و اتفاق‌های ریز و درشتی که پیرامون این رشته و تیم‌های ملی آن ایجاد شد، مدت زمان زیادی را از آمادگی و فرم ایده‌آل دور شده بود. دوری محسوسی که موجب شد تا اغلب ستاره‌های نامدار این رشته پرطرفدار رزمی آرام آرام از فرم ایده‌آل خارج شده و نتوانند به شرایط آرمانی که قبل از المپیک توکیو داشتند بازگردند. به همین دلیل سرمربیان تیم‌های ملی در هر دو بخش مردان و زنان، خصوصاً در بخش مردان تصمیم گرفتند با بهره‌برداری از پشتوانه‌های باانگیزه و جوانان جویای نام که به‌دنبال تثبیت خود در ترکیب و استخوان‌بندی اصلی تیم ملی کاراته هستند، پوست‌اندازی کرده و با چهره‌ای جدید در رویدادهای معتبر پیش رو در سال 2023 حضور پیدا کنند. برهمین اساس و پس از برگزاری چند مرحله انتخابی، نهایتاً برخی از کاراته‌کاهای جوان با عبور از سد ستاره‌های نامدار ضمن تحمیل خود به کادرفنی، جای ستاره‌های نامدار نشسته و مهیای حضور در رقابت‌های معتبر پیش رو هستند. رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا در سال 2023 قرار است اواخر تیرماه به میزبانی کشور مالزی و شهر ملاکا برگزار شود. با توجه به اینکه چند کشور آسیایی از جمله ایران، ژاپن، قزاقستان، عربستان، اردن و... از قدرت‌های کاراته جهان محسوب می‌شوند، قطعاً رقابت‌های قهرمانی قاره کهن در این دوره از سطح فنی بالایی برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه این مسابقات چون قبل از بازی‌های آسیایی چین قرار است برگزار شود، مطمئناً محک جدی برای مدعیان آسیایی کسب مدال و سکوهای قهرمانی در این رویداد خواهد بود. تورنمنتی که خصوصاً می‌تواند برای جوانان جویای نام کاراته کشورمان میدان مبارزه عالی و سطح بالایی باشد. آوردگاهی که قطعاً کسب مدال در آن برای کاراته‌کاهای ملی‌پوش کشورمان حکم ورود به جمع مدعیان مدال‌آوری در عرصه بین‌المللی است. هجدهمین دوره از مسابقات قهرمانی کاراته بزرگسالان آسیا و بیستمین دوره رده‌های پایه آذر ۱۴۰۱ در تاشکند ازبکستان برگزار شد که تیم ایران نتوانست برخلاف گذشته، نتایج خوبی در این دو رویداد کسب کند. حالا اما بچه‌های کاراته کشورمان منتظر حضور در این رویداد قاره‌ای برای جبران ناکامی قبل هستند.
  مرور تمرینات پایانی قبل از اعزام به مالزی
مرحله پنجم اردوی تیم ملی کاراته مردان از ابتدای هفته جاری در آکادمی ملی المپیک آغاز شد. اردویی که سیدشهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته کشورمان قرار است در آن با مرور برنامه و تمرینات پایانی خود، ملی‌پوشان را برای درخشش در رقابت‌های آسیایی پیش رو مهیا کند. مسابقات قهرمانی آسیا طی روز‌های ۳۰ تیر الی یک مرداد ۱۴۰۲ در ملاکا مالزی برگزار می‌شود. همچنین رقابت‌های کاراته در بازی‌های آسیایی هانگژو چین طی روز‌های ۱۳ الی ۱۵ مهر و رقابت‌های جهانی کاراته نیز طی روزهای ۲ الی ۷ آبان در بوداپست مجارستان برگزار می‌شود. قطعاً ملی‌پوشان کاراته کشورمان امسال سال پرمسابقه و سختی را پیش رو دارند. سالی که باید برای کاراته همچون گذشته پر مدال و موفق تمام شود.
  شروع اردوی هفتم برای کاراته بانوان
تمرینات تیم ملی کاراته بانوان در مرحله هفتم نیز چند روزی است که همزمان با اردوی مردان در آکادمی ملی المپیک آغاز شده است، زیرا توقع از بانوان کاراته نیز برای دشت مدال‌های خوشرنگ باتوجه به ارتقای سطح کیفی عملکرد ملی‌پوشان کاراته بالا رفته است. تمرینات بانوان ملی‌پوش کاراته طبق برنامه‌ریزی کادرفنی در دو نوبت صبح و عصر در آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود. مطمئناً ملی‌پوشان کاراته کشورمان در بخش بانوان شرایط سخت‌تری نسبت به مردان برای کسب افتخار پیش رو دارند. ولی باتوجه به اینکه آنها نیز در ترکیب خود دست به تحول و دگرگونی زدند، می‌شود روی پشتوانه‌های بانوان که جانشین ستاره‌های مدال‌آور در این بخش شدند نیز حساب کرد. به هر روی باید منتظر ماند و دید که کاروان کاراته کشورمان در هر دو بخش مردان و زنان چه نتایجی را در رویداد‌های مهم پیش رو خصوصاً در قاره آسیا برای خود رقم می‌زند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی