صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تلاش بیهوده برای بازگرداندن کیانوش رستمی به لیست جهانی

تصمیمی که تغییر نمی‌کند

رضا عباسپور
روزنامه نگار

رقابت‌های جهانی 2023 ریاض عربستان(گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) قرار است از اواسط شهریورماه با حضور تمامی مدعیان حضور در اوزان المپیکی برگزار شود. رقابتی مهم و سرنوشت‌ساز برای آن دسته از وزنه‌بردارانی که می‌خواهند ضمن کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک فرانسه، خط و نشان جدی از همین حالا برای سکوهای المپیکی بکشند. ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران نیز قطعاً به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی وزنه‌برداری جهان در اوزان مختلف، از این قاعده مستثنی نبوده و باید مثل رقبای جهانی خود با برنامه‌ریزی کادرفنی مهیای حضور و رقابتی جدی در ریاض باشند.
در این مسیر اما ماجرای تلخ و حاشیه‌ساز مربوط به حذف شدن و خط خوردن کیانوش رستمی ملی‌پوش دسته وزنی المپیکی 89 کیلوگرم کشورمان از لیست نهایی کادرفنی برای حضور در رقابت‌های جهانی ریاض عربستان، شوک عجیب و تکان دهنده‌ای بود برای اهالی وزنه‌برداری و ورزش ایران. شوکی که البته می‌شد با استراتژی ملایم‌تر نسبت به واکنش‌هایی که رخ داد، موضوع کیانوش را مدیریت کرد تا نزدیک مسابقات جهانی شاهد این همه حاشیه پیرامون تیم ملی وزنه‌برداری نباشیم. اما هر چه بود رخ داد و نهایتاً سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری(نواب نصیرشلال) با تمام فشارهایی که برای بازگشت رستمی به لیست جهانی روی او و تیم مدیریتی وزنه‌برداری وارد شد، همچنان پای حرف و تصمیمش ایستاد تا ثابت کند که نسبت به اعتقادات و تفکراتی که دارد به شدت پایبند است و از حرف و تصمیماتی که اتخاذ می‌کند به هیچ وجه برنخواهد گشت.
 
ورود به حاشیه با اظهارنظرهای احساسی!
اتفاق مهمی که ماجرای حذف کیانوش رستمی در شرایط فعلی پیرامون تیم ملی وزنه‌برداری ایجاد کرده، یکسری حواشی و بحث‌ و اظهارنظرهای غیرفنی است که البته بیشتر احساسی به نظر می‌رسد و به جز تخریب احتمالی روحیه و روان کادرفنی و ملی‌پوشان حال حاضر در اردوی آماده‌سازی وزنه‌برداری، خیلی نمی‌تواند راه چاره مناسب و کارآمدی برای میانجیگری بین رستمی و کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری باشد، بلکه بیشتر از قبل آتشی می‌شود در جان هر دوطرف و آنها را به جای سردکردن بیشتر از قبل داغ و آتشی می‌کند.
 طوری که در صحبت‌های روز گذشته نصیرشلال و کیانوش رستمی خطاب به هم به وضوح می‌شد نتیجه این دخالت‌ها و میانجیگری‌های غیرفنی و احساسی را دید و رؤیت کرد. شاید اگر همان روزی که خبر حذف رستمی از اردوی جهانی رسانه‌ای شد، چند ریش سفید و بزرگ وزنه‌برداری بین نواب و کیانوش بزرگی می‌کردند و با خاموش کردن این آتش رفاقت و برادری را بین این دو رفیق و هم‌تیمی قدیمی دوباره گره می‌زدند، کار اینقدر به جاهای باریک کشیده نمی‌شد. طوری که حالا هم نواب نصیرشلال به‌عنوان سرمربی تیم ملی و هم انوشیروانی به‌عنوان رئیس فدراسیون بدون کوچکترین عقبگرد روی حرف و تصمیم خود ایستادند و اعلام می‌کنند که هر نتیجه‌ای هم کسب شود پای نتیجه خود هستند. بنابراین حالا که دیگر کار به اینجا کشیده شده است، دیگر صلاح نیست بیش از این در حوزه تصمیم‌گیری سرمربی تیم ملی و تصمیماتی که او برای تیم جهانی‌اش اخذ کرده است ورود کرده و دخل و تصرف بیجا کرد. از امروز به بعد باید به صفر تا صد تصمیمات کادرفنی خصوصاً نصیرشلال احترام گذاشت و از او حمایت کرد تا نهایتاً در فاصله نزدیک به مسابقات جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو چین، باعث نشویم کل تیم از حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد در مسیر کسب سهمیه ورودی المپیک متضرر شوند.
حالا که نصیرشلال مصر است که دیگر نباید به کیانوش رستمی فرصت حضور دوباره در رویداد جهانی ریاض را داد، می‌بایست به تصمیمش احترام گذاشت چون بعد از مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی 2023 هر نتیجه‌ای که برای تیم ملی وزنه‌برداری کسب شود، او به‌عنوان لیدر فنی باید پاسخگوی صفر تا صدش باشد. نصیرشلال ترکیب اصلی تیمش برای اعزام به ریاض و هانگژو را پیدا کرده است. بنابراین قطعاً او برای سهمیه‌های المپیک (سه سهمیه در بخش مردان) برنامه‌ریزی ویژه دارد، حتی بدون حضور کیانوش رستمی که در دسته وزنی 89 کیلوگرم رتبه پنجم این دسته وزنی را در اختیار دارد.
مطمئناً او که با این صراحت عذر رستمی را در این شرایط خاص و ویژه خواسته است، برای پر کردن جای او با مصطفی جوادی و گرفتن سهمیه المپیکی این وزن برنامه عملیاتی در دستور کار دارد. برنامه‌ای که باید منتظر ماند و دید که نهایتاً چه حاصلی برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران به‌دنبال خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی