صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

بیرانوند – پرسپولیس جنگ در سه جبهه

از ماجرای فسخ تا درخواست‌های غیر طبیعی!

 

بعد از 24 ساعت متلاطم پیرامون ماجرای بیرانوند – پرسپولیس که از بامداد دوشنبه شروع شد و تا بامداد سه‌شنبه طول کشید، ماجرا با صحبت‌های رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، حسین دوام، معاون حقوقی باشگاه و البته مصطفی سلیمانی، وکیل بیرانوند وارد فاز تازه‌ای شد.
با این حال این ماجرا از چند وجه قابل بررسی است و از دل حرف‌هایی که رد و بدل می‌شود، می‌توان به نکته‌هایی رسید که روشنگرانه است.

ماجرای اول: فسخ قانونی است؟
باشگاه پرسپولیس می‌گوید فسخ قرارداد بیرانوند قانونی نیست. درویش می‌گوید قانون اصل مبلغ قرارداد را مد نظر قرار می‌دهد نه آپشن‌ها را. در واقع در قانون مهلتی برای پرداخت آپشن‌ها تعیین نشده اما درباره اصل مبلغ قرارداد اگر عدم پرداختی‌های باشگاه به چهار ماه برسد بازیکن می‌تواند قراردادش را فسخ کند.
این در حالی است که وکیل بیرانوند می‌گوید فسخ قرارداد او کاملاً قانونی بوده و دانسته و آگاهانه این اتفاق افتاده است.
معاون حقوقی پرسپولیس هم می‌گوید اگر قانون داخلی را مد نظر قرار دهید بازیکن با 4 ماه پول نگرفتن می‌تواند شکایت کند و اگر قانون فیفا مد نظر قرار داده شود 2 ماه در نظر گرفته می‌شود اما به گفته دوام باشگاه پرسپولیس یک هفته قبل واریزی به حساب بیرانوند داشته و این فسخ شدنی نیست.
به اعتقاد معاون حقوقی پرسپولیس با دو اخطار نمی‌توان قرارداد را فسخ کرد و بازیکنی که 90 درصد رقم قراردادش را دریافت کرده چنین حقی نداشته است. همچنین به گفته او بازیکنی که نوتیس می‌فرستد ابتدا باید به حکم مراجعه کرده و سپس موضوع را به داور قراردادی ارجاع بدهد. با این حال وکیل بیرانوند می‌گوید فسخ قرارداد قانونی است و بازیکن می‌تواند با همین فسخ به تیم جدیدش بپیوندد و بعداً اگر باشگاه شکایت کرد موضوع در کمیته تعیین وضعیت پیگیری خواهد شد. در واقع اگر این اتفاق بیفتد و باشگاه شکایت کند، وکیل بازیکن هم لایحه می‌دهد و این پروسه زمانبر خواهد شد اما در پایان اگر رأی به سود باشگاه باشد در نهایت بازیکن چند ماه محروم خواهد شد.
ماجرای دوم: مذاکره استقلال غیر قانونی بوده؟
موضوع دوم به مذاکره استقلال با بیرانوند مربوط می‌شود و اینکه این مسأله قانونی بوده یا نه. در بند ۴ از ماده ۱۹ مقررات نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان فوتبال، مصوب سال ۱۳۹۶، به صراحت آمده است؛ «باشگاهی که قصد انعقاد قرارداد با بازیکن حرفه‌ای را دارد، پیش از آغاز مذاکره با بازیکن باید باشگاه فعلی بازیکن را «کتباً» مطلع نماید.» این در حالی است که باشگاه استقلال، باشگاه پرسپولیس را نه تنها به صورت کتبی در جریان مذاکرات قرار نداد بلکه نسبت به تحریک بازیکن تحت قرارداد اقدام کرده است. جالب اینکه استقلالی‌ها ضمن تأیید پیشنهاد به پرسپولیس اعلام کردند کارشان غیر قانونی نبوده و بعد از فسخ قرارداد بیرو با او مذاکره کرده‌اند. این مسأله باعث شد تا معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام کند تقدم و تأخر این ماجرا را می‌توان به راحتی استخراج کرد. با این حال قرار بود دیروز پرسپولیس از استقلال شکایت کند و اینطوری ماجرای تازه‌ای بین دو باشگاه کلید خورده است.
ماجرای سوم: بیرانوند دقیقاً چه می‌خواهد؟
موضوع سوم به مطالبات بیرانوند از پرسپولیس مربوط می‌شود. در حالی که ابتدا گفته می‌شود بیرانوند با مجموع باقیمانده مبلغ قرارداد و آپشن‌هایش 5/8 میلیارد تومان از باشگاه پرسپولیس طلب دارد اما به گفته وکیل او طلب این بازیکن از باشگاهش کلاً 7 میلیارد تومان است.
موضوعی که در این میان روشن شده این بوده که بیرانوند بر خلاف بقیه بازیکنان که 84 درصد رقم قرارداد فصل قبل‌شان را دریافت کرده‌اند 90 درصد از مبلغ قراردادش را گرفته است اما با این حال باز هم در صف طلبکاران از همه پیش است و با نوتیس و مذاکره با استقلال، عملاً پرسپولیس را تهدید کرده است.
بیرانوند به شهریاری و خبیری گفته نصف مبلغ پیشنهاد استقلال پول بدهند در پرسپولیس می‌ماند. یعنی اینکه او دو برابر رقم قرارداد فصل قبلش را می‌خواهد. بیرانوند فصل قبل حدود 12 میلیارد قرارداد بسته اما حالا با پیشنهاد 95 میلیاردی برای دو فصل، حاضر است با نصف این مبلغ در پرسپولیس بماند که پرداخت این پول هم برای پرسپولیس کار دشواری است و قرارداد 25 میلیاردی برای یک فصل سقف قراردادهای سرخ‌ها را می‌شکند.
 
 
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی