صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و دو - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و دو - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

وزارت ورزش، ضعیف‌تر از قبل در راه برگزاری انتخابات

سکوت حاشیه‌ساز

اتفاق‌هایی که در انتخابات فدراسیون‌ بولینگ و بیلیارد افتاد، باز هم نشان داد که وزارت ورزش تا چه حد در برگزاری یک انتخابات بی‌حرف و حدیث ضعف دارد. در چند انتخابات اخیر موضوع دیر رسیدن تأیید صلاحیت کاندیداها دردسر شده و کار را به جایی رسانده که مجامع فدراسیون‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.
 البته چند سالی می‌شود که مسئولان وزارت ورزش تا جایی که می‌توانند در مورد برخی کاندیداها از این موضوع به‌عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند اما وقتی مجمع کاراته به خاطر این موضوع لغو می‌شود یا حواشی عجیب و غریب برای برخی فدراسیو‌ن‌ها مثل ژیمناستیک و بولینگ و بیلیارد پیش می‌آید، این سؤال مطرح می‌شود که چرا نباید زمانی برای اعلام تأیید صلاحیت‌ها وجود داشته باشد؟
در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی این بند قانونی وجود دارد که تا 15 روز قبل از برگزاری مجمع باید نام کاندیداها به اعضای مجمع ابلاغ شود اما مدت‌هاست این موضوع رعایت نمی‌شود.
بررسی صلاحیت افراد توسط نهادهای نظارتی انجام می‌شود و به همین دلیل وزارت ورزش خود را مبرا می‌کند اما مدیریت برگزاری مجامع با وزارت ورزش است و باید راه حلی برای این مسأله پیدا
کند.
قانونی وجود دارد که می‌گوید اگر 40 روز بعد از اعلام نام افراد برای بررسی صلاحیت، پاسخی نیاید، این سکوت به منزله تأیید صلاحیت است اما در هیچ کدام از مجامع این موضوع لحاظ نشده است.
این روزها شرایط به صورتی است که حتی کاندیداها تا شب قبل از انتخابات هم منتظر تأیید صلاحیت هستند که این مسأله حاشیه‌های زیادی را در مجامع مختلف ایجاد کرده است؛ حواشی که خیلی راحت می‌توان مانع‌شان شد. البته تکرار بیش از حد این مسأله نشان می‌دهد که مسئولان وزارت ورزش هم خیلی از بی‌نظمی ناراضی نیستند چرا که در مواردی می‌توانند به نفع گزینه مورد نظرشان استفاده کنند.
برای مثال مجمع انتخاباتی کاراته دقیقاً به‌دلیل همین اعلام دیرهنگام تأیید صلاحیت کاندیداها و با وجود حاضر شدن اعضای مجمع، از ۱۶ به ۲۲ اسفندماه سال گذشته موکول شد اما در روز مقرر جدید هم کش و قوس‌ها در مورد تأیید صلاحیت‌ها دقیقاً تا زمان آغاز رسمی مجمع ادامه داشت.
انتخابات فدراسیون ژیمناستیک هم با همین فرمول برگزار شد؛ اینگونه که وقتی مجمع ۲۶ اسفند (۱۴۰1) با ۴۵ دقیقه تأخیر آغاز شد، تازه در مورد تأیید صلاحیت کاندیدا اعلام نظر و عنوان شد که زهرا اینچه‌درگاهی تأیید صلاحیت نشده است.
آن زمان هم تعدادی از اعضای مجمع در حضور پولادگر که ریاست مجمع را بر عهده داشت و در حمایت از اینچه‌درگاهی از محل مجمع خارج شدند اما تعدادشان به اندازه‌ای نبود که باعث لغو انتخابات شود.
حالا این موضوع به شکل دیگری در رابطه با بولینگ و بیلیارد افتاده و حتماً در مورد مجامع انتخاباتی بعد هم تکرار می‌شود و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها فکری در موردش شود.
 در حالی که اگر یک زمان مشخص برای اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تعیین شود یا حداقل همان قانون «معرفی کاندیداها 15 روز قبل از مجامع» رعایت شود، در سطح مدیریت ورزش این‌طور هرج و مرج به وجود نمی‌آید.

جستجو
آرشیو تاریخی