مسابقات پهلوانک‌های کشتی،همراه با آشتی‌کنان قهرمانان سابق

عملیات نجات

محسن وظیفه
روزنامه نگار

مسابقات کشتی آزاد رده سنی خردسالان با عنوان پهلوانک‌ها با نام بزرگداشت حاج محمدرضا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی به مدت سه روز در سالن شهدای هفتم تیر برگزار شد. مسابقاتی که جان دوباره‌ای را به کشتی داد و نشان داد که دوباره این ورزش کهن در حال بازگشت به دوران آقایی خود در ورزش ایران است. نیروی انسانی یکی از نیازهای مهم در هر ورزشی برای رشد و پویایی است و حالا با برگزاری این جشنواره و حضور جمعیت انبوهی از کشتی‌گیران خردسال و همچنین حضور تعدادی از پیشکسوتان و قهرمانان قدیمی که مدت‌ها از کشتی فاصله گرفته بودند،  نشان از موفقیت‌آمیز بودن عملیات نجات در کشتی دارد.
شاید یکی از ضعف‌های بزرگ در دوره مدیریت چهارساله اول علیرضا دبیر،  بی‌توجهی به نیروی انسانی بود. او بیشتر وقت خود را صرف ساخت و ساز کرد و به همین دلیل بخش عمده‌ای از نیروی انسانی کشتی را از دست داد اما حالا با اتفاقاتی که در این یک ماه اخیر و همچنین در حاشیه جشنواره خردسالان دیده شد،  ظاهراً او به دنبال رفع این ضعف بزرگ دارد.
 بیش از 1300 کشتی‌گیر خردسال برای حضور در اولین جشنواره پهلوانک‌ها ثبت نام کردند که هم کم سابقه بود و هم غیر منتظره. کمتر کسی تصور می‌کرد که این جشنواره چنین جمعیتی را به خود ببیند بخصوص با افت محسوسی که در جامعه آماری کشتی در ایران به وجود آمده بود. در سال‌های اخیر بی‌توجهی خانواده‌ها به کشتی به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده بود و تلاش زیادی شد تا کشتی باز هم به خانه مردم برگردد که حالا همین حضور 1300 نفر در جشنواره پهلوانک‌ها می‌تواند نشان‌دهنده همین بازگشت باشد. حضور این تعداد از کشتی‌گیر در این جشنواره نشان داد که اظهارات علیرضا دبیر در مجمع عمومی فدراسیون کشتی چندان هم بیراه نبوده است. علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در مجمع عمومی و سالیانه این فدراسیون ادعا کرد وقتی کشتی را در اختیار گرفته بود نزدیک به 40 هزار نفر جامعه کشتی را تشکیل می‌دادند اما حالا در 4 سال این رقم نزدیک به 10 برابر افزایش داشته و به رقمی نزدیک به 400 هزار نفر رسیده است.
بعد از این اظهار نظر علیرضا دبیر خیلی‌ها به حرف‌های او ایراد گرفتند که این رقم از کجا آمده و بر چه اساسی اعلام شده اما وقتی جشنواره خردسالان برگزار شد،  مشخص شد که این حرف‌ها چندان هم بیراه نبوده چرا که 1300 نفر فقط در کشتی آزاد خردسالان ثبت نام کردند که این نشان می‌دهد در این چند سال موجی در کشتی به راه افتاده که بازهم خانواده‌ها،  فرزندان خود را وارد کشتی کنند.
در کنار جشنواره یک اتفاق بزرگ دیگر هم رخ داد که نشان از یک انقلاب در کشتی دارد. اکبر فلاح که یکی از منتقدان ثابت فدراسیون کشتی در 4 سال گذشته بود،  بعد از مدت‌ها در سالن هفتم تیر حاضر شد و به تماشای مسابقات پرداخت. در کنار او منصور برزگر،  محمد رضا طالقانی و از همه مهمتر ابراهیم جوادی هم دیده شدند. ابراهیم جوادی اصلاً رابطه خوبی با مدیریت فدراسیون کشتی نداشت اما حالا باید این حضور او را هم به فال نیک گرفت. در سال‌های اخیر بارها از گوشه و کنار شنیده شده بود که او با منصور برزگر و محمد‌رضا طالقانی اختلاف نظر داشته اما حضورش در کنار آنها نشان از این داشت که یا این اختلاف نظرها به پایان رسیده یا اینکه از ریشه واقعیت نداشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی