«هانسی فلیک» روی لبه تیغ

روزگار برزخی «مانشافت»

فرزاد بیگی
خبرنگار

حذف از مرحله گروهی جام جهانی 2018 پس از هشتاد سال. شکست تحقیرآمیز شش بر صفر مقابل اسپانیا در لیگ ملت‌ها و در نهایت حذف از یورو 2020 با قبول باخت برابر انگلستان. پایان دردناک «یوآخیم لو» در تیم ملی آلمان. خالق چهارمین ستاره «مانشافت». فاتح تاریخی «ماراکانا». مردی که پس از 24 سال انتظار ژرمن‌ها را در 2014 و در امریکای جنوبی به قهرمانی جهان رسانده بود. تغییر ناگزیر به نظر می‌رسید. مدیران و تصمیم‌سازان محافظه‌کار و غالباً صبور فوتبال آلمان هدایت تیم ملی را به «هانسی فلیک» سپردند.
«فلیک» تضمین داد که آلمان‌ها به مسیر صحیح باز خواهند گشت. با این همه شکست در مصاف با لهستان، مساوی دشوار و لحظه آخری مقابل اوکراین جنگ‌زده و در نهایت باخت خانگی برابر کلمبیا تردیدها را افزایش داده و اعتماد به مربی را به پایین‌ترین اندازه ممکن رسانده است. سؤال مهم این است که آیا «فلیک» انتخابی مناسب برای هدایت میزبان «یورو 2024» بوده است؟ ژرمن‌ها برای بازسازی تیم ملی و افزایش امید و اشتیاق طرفداران فرصت چندانی در اختیار ندارند. یک سال قبل از آغاز این رقابت‌ها انسجام، هارمونی و شخصیت تیمی‌شان متزلزل شده و سیر نزولی‌شان در سه بازی اخیر غیر قابل چشم‌پوشی است. بویژه شکست در «گلزن کرشن» و در تقابل با کلمبیا ناامیدکننده و تحقیرآمیز به نظر می‌رسید. آنها به طرز آزار دهنده‌ای میل به پیروزی و تهاجم را از دست داده‌اند. نتایج فاجعه‌بار اما به بازی‌های اخیر ختم نمی‌شود. آنها در 11 مصاف آخر تنها 3 بار پیروز شده‌اند و پس از حذف غیر منتظره از مرحله گروهی جام جهانی؛ تنها یک بازی از پنج نبرد اخیرشان را برده‌اند.
«فلیک» پس از پشت سر گذاشتن یک دوره طلایی در «بایرن مونیخ» و کسب شش عنوان قهرمانی به نیمکت تیم ملی رسید. او همچنین سال‌ها به عنوان دستیار «یوآخیم لو» در تیم ملی کار کرده و از اعضای کادر فنی تیمی بود که در برزیل 2014 قهرمان جهان شد. گزینه‌ای مناسب برای آغاز رنسانسی نوین در «مانشافت». انگاره‌ای که امروز با تردید روبه‌رو شده و هوادار چندانی ندارد. مربی علیرغم سخنان اطمینان‌بخش و امیدوارکننده‌اش، در لبه تیغ قرار گرفته است. او پس از شکست از کلمبیا به هواداران قول داد که در بازی‌های پیش‌رو (در ماه سپتامبر و اکتبر) با آلمانی متفاوت روبه‌رو خواهند شد. او تصریح کرد که با تکیه بر بازیکنان کارآمد؛ تیم ملی به روزهای آرمانی و جایگاه تاریخی‌اش باز خواهد گشت. آنها در 9 سپتامبر میزبان ژاپن هستند و سه روز بعد به مصاف فرانسه می‌روند. بعدتر و در 14 اکتبر به امریکای شمالی رفته و در مقابل تیم ملی امریکا خواهند ایستاد.   
با این همه چشم‌انداز چندان روشنی وجود ندارد و صبر هواداران در حال تمام شدن است. هیچ نشانه مثبتی از تغییر و بهبود اوضاع دیده نشده و سخنان دلگرم کننده «فلیک» در خصوص «سپتامبر متفاوت»، بیشتر به عنوان یک رفتار تبلیغاتی برای بهبود روحیه تیم تعبیر شده است. در هر حال شمارش معکوس برای «یورو» خانگی آغاز شده است. «هانسی» برای تحقق رؤیای ژرمن‌های مغرور؛ رونمایی از «مانشافت» جدید در «سپتامبر» پیش رو و مهم‌تر از همه بازسازی تیم برای رقابت با قدرت‌های سنتی و نوظهور اروپا فرصت چندانی ندارد. آیا عصر اعتماد بلندمدت فوتبال آلمان به سرمربیان تیم ملی به پایان رسیده است؟ آیا «فلیک» قربانی اضطرار نتیجه‌گیری در «یورو 2024» می‌شود؟ آیا دورانی جدید از رکود فوتبال آلمان فرا رسیده است؟ پاسخ هرچه که باشد در یک نکته بسیار مهم هیچ تردیدی وجود ندارد: آلمان‌ها همیشه بازگشته‌اند و این بار هم دیر یا زود؛ با «فلیک» یا بدون او باز می‌گردند؛ قدرتمند، با صلابت و شکست‌ناپذیرتر.

 

جستجو
آرشیو تاریخی