صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

شهاب زاهدی اولید خرید پرسپولیس 1402

آشنای غریب؛ سربازی که شوالیه شد!

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
شش روز قبل باشگاه پرسپولیس با انتشار ویدیویی گرافیکی و البته جذاب اعلام کرد سرباز پرسپولیس در حال بازگشت است. در این ویدیو، سربازی شنل‌پوش که به غروب آفتاب خیره شده بود بیرق پرسپولیس را در دست داشت. این پست درست بعد از مذاکرات اولیه با شهاب زاهدی در باشگاه پرسپولیس منتشر شد اما همان زمان هم می‌شد حدس زد که کار تمام شده و زاهدی را باید مهاجم جدید پرسپولیس بدانیم.

چرا 2 و نیم بامداد؟
بعد از انتشار خبر رسمی این همکاری تازه، اولین نکته که مشخص شد این بود که توافق نهایی با زاهدی همان روز انجام شده و عکس‌های قرارداد او با درویش همان زمان ثبت و ضبط شده بود اما برای اعلام این ماجرا باشگاه باید تا بامداد شنبه صبر می‌کرد. خبر عقد قرارداد یکساله پرسپولیس با شهاب زاهدی ساعت 2 و نیم بامداد دیروز در رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس منتشر شد و طبیعتاً این اتفاق جمعه شب یا حتی جمعه صبح رخ نداده بود بلکه در همان روز سه‌شنبه قبل از تعطیلات نهایی شده و تنها اعلام رسمی‌اش باقی مانده بود.
مانع بزرگ این اتفاق قرارداد قرضی شهاب با باشگاه پوشکاش مجارستان بود که جمعه شب به پایان می‌رسید. باشگاه پرسپولیس هم منتظر ماند تا جمعه شب به وقت مجارستان تمام شده و بعد ساعت 2 و نیم بامداد تهران یا همان 12 شب بوداپست این اتفاق را رسماً اعلام کرده و از اولین خرید رسمی خود رونمایی کند.

چرا یکساله؟
اما برای برخی از هواداران، اصحاب رسانه و البته فوتبالی‌ها این پرسش جدی به وجود آمد که چرا قرارداد زاهدی28 ساله، یکساله تنظیم شده؟ آیا باشگاه در مورد این بازیکن هم مثل سعید صادقی اشتباه کرده است؟ اما این سؤال هم یک پاسخ مشخص داشت. باشگاه پرسپولیس برای به خدمت گرفتن شهاب زاهدی از امتیاز ویژه فیفا به بازیکنانی که در لیگ‌های روسیه و اوکراین شاغل هستند استفاده کرد. طبق این قانون بازیکنان و مربیان شاغل در این دو کشور می‌توانند با نوشتن یک نامه، قرارداد خود با باشگاه‌شان را به حالت تعلیق درآورده و راهی تیم دیگری شوند. البته مهلت پایانی برقراری این قانون 30 ژوئن 2024 است؛ درست یک سال بعد و به همین خاطر قرارداد زاهدی و پرسپولیس یکساله بسته شد.

سرباز یا شوالیه؟
روزی که شهاب زاهدی به باشگاه پرسپولیس رفت، اینستاگرام پرسپولیس در عنوان ویدیوی گرافیکی خود اعلام کرد سرباز پرسپولیس در حال بازگشت است. آن زمان گمانه‌زنی درباره اینکه سرباز مد نظر زاهدی است یا کنعانی و مغانلو گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت اما با توجه به مذاکرات لورفته شهاب در باشگاه گزینه او محتمل‌تر به نظر می‌رسید.
جالب اینکه دیروز وقتی ویدیوی گرافیکی باشگاه در رونمایی از شهاب زاهدی تکمیل شد، نمی‌شد شباهت زیادی بین تصویر واقعی شهاب با چهره گرافیکی‌اش پیدا کرد و شاید او در این طرح 10 سال پیر شده بود اما جالب‌تر اینجا بود که رسانه‌ها، سرباز پرسپولیس را خیلی سریع به مقام بسیار بالاتری رساندند و به او لقب «شوالیه» سرخ دادند در حالی که رسانه باشگاه باز هم از عنوان «سرباز پرسپولیس» استفاده کرده بود.

آشنایی که برای همه غریب است
شهاب زاهدی در پرسپولیس کلاً به اندازه یک 90 دقیقه کامل هم بازی نکرد و نمایش‌های او در ماشین‌سازی را هیچ کس ندید. در ایسلند، اوکراین و مجارستان هم بعضاً فقط ویدیوی گل‌هایش را دیدیم و در تیم ملی هم وقتی مقابل افغانستان به میدان رفت فرصت خودنمایی پیدا نکرد. با این شرایط و با در نظر گرفتن اینکه از شهاب زاهدی و مدل فوتبالش تقریباً هیچ چیز نمی‌دانیم، برای پرسپولیس و هوادارانش و حتی اهالی رسانه، او یک آشنای کاملاً غریبه است. پست اصلی شهاب، وینگر و مهاجم سایه است اما هیچ کس نمی‌تواند به این سؤال که «آیا او به درد پرسپولیس می‌خورد یا نه؟» جواب روشن و مشخصی بدهد. نکته اینجاست که بسیاری از بازیکنانی که همه از جزئیات و ویژگی‌های فنی فوتبال‌شان شناخت داشتند در پرسپولیس جا نیفتادند و چیز دیگری نشان دادند پس حالا پیش‌بینی درباره آینده شهاب در پرسپولیس به مراتب دشوارتر به نظر می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی