صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و نه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و نه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

از مکرون تا امباپه

خشم فرانسه از قتل ناهل

ایمان گودرزی
خبرنگار

فوتبالیست‌ها و سیاستمداران فرانسوی پس از کشته شدن یک نوجوان 17 ساله توسط پلیس که به نام «ناهل ام» شناخته می‌شد،  واکنش نشان دادند.
امانوئل ماکرون،  رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «تیراندازی مرگبار پلیس که باعث قتل پسر نوجوان شد هیچ توجیهی ندارد و این کار باعث شوکه شدن فرانسه و افزایش خشم عمومی در زمان اعتراضات خیابانی شده است.»
بنا به گزارش دادستانی،  این جوان 17 ساله،  معروف به ناهل ام،  بامداد روز سه‌شنبه در حومه غربی پاریس در حال رانندگی بود که پلیس او را به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین رانندگی تحت تعقیب قرار می‌دهد.
ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود،  نشان می‌دهد که دو مأمور پلیس سعی دارند در این تعقیب و گریز خودروی پسر نوجوان را متوقف کنند. یکی از آنها قبل از اینکه از فاصله نزدیک به ناهل شلیک کند،  سلاح خود را از پنجره به سمت راننده هدف می‌گیرد.
شورش‌های شبانه چند روزی است که در چندین شهر حومه پایتخت فرانسه ادامه دارد و بعد از مرگ پسر نوجوان این اعتراضات بیشتر شده است. از آن زمان درگیری بین جوانان و پلیس آغاز شد. علاوه بر این،  برخی از گروه‌ها بنا به گزارش‌ها سطل‌های زباله را آتش زدند،  یک ایستگاه اتوبوس را شکستند و به سوی پلیس ترقه پرتاب کردند و پلیس با گاز اشک‌آور و نارنجک پاسخ داده است.
سال گذشته 13 نفر بر اثر بی‌توجهی به دستور پلیس در حین رانندگی کشته شدند و قتل ناهل دومین تیراندازی مرگبار در سال جاری به حساب می‌آید.


امانوئل مکرون
رئیس جمهور فرانسه:
غیرقابل توضیح و نابخشودنی
«تیراندازی مرگبار پلیس که باعث قتل پسر نوجوان شد هیچ توجیهی ندارد و این کار باعث شوکه شدن فرانسه و افزایش خشم عمومی در زمان اعتراضات خیابانی شده است.»


مایک ماینان،  دروازه بان میلان:
همیشه مردم!
ماینان،  دیگر بازیکن ملی‌پوش فرانسوی،  در توئیتی درباره بی‌عدالتی که احساس می‌کرد،  نوشت: «یک گلوله در سر... همیشه این اتفاقات برای مردم رخ می‌دهد باز هم یک نفر به اشتباه کشته شد.»

کیلیان امباپه ستاره فوتبال فرانسه: احساس درد می‌کنم
امباپه در توییتی نوشت: «به خاطر شرایط فرانسه احساس درد می‌کنم. تمام فکر من با خانواده و عزیزان ناهل است،  این فرشته کوچک خیلی زود رفت.» امباپه کسی است که خودش در حومه پاریس بزرگ شده،  جایی که تنش در آنجا با پلیس بسیار زیاد است.


 ژول کونده: روزنامه‌نگاران حقیقت را تحریف می‌کنند
ژول کونده،  بازیکن بارسلونا،  از پوشش رسانه‌ها درباره مرگ این نوجوان انتقاد کرد و نوشت: «گویی این اشتباهات پلیس پایانی ندارد،  شبکه‌های خبری 24 ساعته با ایجاد هیاهو از آن سوء‌استفاده می‌کنند. روزنامه‌نگاران تنها با هدف تحریف حقیقت،  جرم‌انگاری برای قربانی و یافتن شرایطی برای تخفیف دادن به مجرم سؤال می‌پرسند. روشی قدیمی برای پنهان کردن واقعیت. چرا تلویزیون را خاموش نمی‌کنیم و متوجه نمی‌شویم که چه خبر است؟»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی