صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و نه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و نه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

درباره میسون مونت، خرید گرانقیمت شیاطین سرخ

هدر دادن میلیون‌ها پوند برای یک بازیکن معمولی!

فرخ حسابی
روزنامه نگار
منچستریونایتد بالاخره برای خرید میسون مونت به نتیجه رسید و ستاره انگلیسی چلسی را با رقمی حدود 60 میلیون پوند به خدمت گرفت.
مونت لقب «پسر چلسی» را داشت، باشگاهی که از شش سالگی در سال 2005 به آن پیوسته بود و 12 سال بعد هم به تیم اول آبی‌های لندن رسید. او دوران موفقی را به‌عنوان بازیکن قرضی در تیم‌های ویتسه و دربی کانتی گذراند و در فصل 20-2019 زیر نظر فرانک لمپارد در استمفورد بریج شکوفا شد و بازیکن کلیدی تیم بود.
انعطاف‌پذیری و چند پسته بودن مونت باعث شد او تبدیل به یک بازیکن مهم در چلسی شود چرا که توانایی بازی در خط میانی و وینگر و حتی نوک حمله را دارد. او با چلسی به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا نیز رسید و توماس توخل هم به او بهای زیادی داد.
اما درخشش او فصل گذشته به پایان رسید. توخل اخراج شد و گراهام پاتر و لمپارد هم نتوانستند اوضاع چلسی را بهتر کنند. مونت 24 ساله بدون شک یکی از بدترین بازیکنان چلسی پرستاره اما پرحاشیه بود.
با وجود این او تبدیل شد به گزینه اول خریدهای تابستانی منچستریونایتد و شیاطین سرخ بعد از رد شدن سه پیشنهاد، در نهایت با رقم 76 میلیون دلاری (60 میلیون پوند) آبی‌ها موافقت کردند.
با توجه به اینکه قرارداد مونت در سال 2024 به پایان می‌رسید بهترین تصمیم برای یونایتدی‌ها این بود که از این معامله کنار می‌کشیدند و سال آینده به‌عنوان بازیکن آزاد به سراغ او می‌رفتند. اما کارشناسان فوتبال انگلیس معتقدند که مونت بازیکنی نیست که هواداران یونایتد را در اولدترافورد به وجد بیاورد و آنها را به کسب قهرمانی تیمشان خوشبین کند.
 
 روی او حساب نکنید!
اصرار بیش از حد منچستریونایتد به خرید میسون مونت، نه تنها هواداران این تیم بلکه پیشکسوتان یونایتد را نیز شوکه و البته عصبانی کرده است. روی کین نگرانی خود را حدود یک ماه پیش نسبت به این موضوع ابراز کرده بود: «از نظر پیشرفت یونایتد و کم کردن فاصله‌اش با مدعیان قهرمانی، من چندان نمی‌توانم روی بازیکنی مثل میسون مونت حساب باز کنم. به نظرم او بازیکن خوبی است اما آیا به پیشرفت منچستریونایتد کمک خواهد کرد؟ بعید می‌دانم. او در یکی دو سال گذشته هیچ کار خاصی نکرده است.» پل اسکولز دیگر اسطوره یونایتد هم حرف‌های کین را تأیید کرد و از این گفت که او بازیکنی نیست که بتواند در بازی‌های بزرگ نتیجه را عوض کند یا ورزشگاه را به شوق بیاورد.
 
 پیدا کردن جایی در ترکیب اصلی!
اگر کسی دوران حضور اریک تن هاخ در آژاکس را به دقت دنبال کرده باشد متوجه می‌شود که چرا سرمربی یونایتد اصرار به خرید مونت داشته است. ستاره چلسی بخوبی می‌توانست در سیستم 3-3-4 آژاکس آن دوران بخوبی ایفای نقش کند اما تن هاخ در یونایتد یک سیستم دیگر را در پیش گرفته است.
فصل گذشته یونایتد در اکثر اوقات با سیستم 1-3-2-4 بازی می‌کرد که کاسمیر و کریستین اریکسن در خط میانی در نقش هافبک دفاعی بودند و برونو فرناندس پشت مهاجم و رشفورد و آنتونی در دو طرف مهاجم نوک بودند. قرار دادن مونت در این سیستم کار سختی است و این یعنی شاید حتی به این خرید گرانقیمت در فصل آینده به اندازه کافی بازی هم نرسد. تن هاخ برای استفاده بهینه از مونت باید سیستم خود را تغییر دهد یا اینکه از بین مونت و رشفورد، یکی را در نوک حمله قرار دهد در حالی که هر دو بازیکن به بازی در پست وینگر راست علاقه بیشتری دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی