صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و نه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و نه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

آغاز صد و دهمین دوره تور دو فرانس از امروز

تاجگذاری با دوچرخه!

صد و دهمین مرحله تور دوچرخه سواری فرانسه موسوم به تور دو فرانس از امروز در شهر بیلبائو اسپانیا کلید می‌خورد و پس از سپری کردن 21 مرحله روز 23 جولای مصادف با 1 مرداد 1402 در خیابان شانزلیزه پاریس با معرفی برترین رکابزن مهم‌ترین تور دوچرخه سواری جهان به پایان می‌رسد.‌

تایم تریل علیه تور دو فرانس
مهم‌ترین غایبان تور فرانسه در سال 2023 چهار رکابزنی هستند که به علت کمبود مراحل تایم تریل در مسیر امسال به جای رقابت‌های فرانسه، در تور جیرو ایتالیا شرکت می‌کنند. البته باید گفت با وجود اینکه مسافت تایم تریل این دوره کم شده است باز هم هشت مرحله از مسابقات در شرایط تایم تریل قرار دارد، تعداد مرحله‌ای که جمع مسافت طی شده توسط رکابزنان حاضر در تور دوچرخه سواری فرانسه را به عدد 22 کیلومتر تایم تریل می‌رساند، مسافتی که پس از تور سال 2015 کمترین تایم تریل به حساب می‌آید.  

اینوس باز هم حرف اول را می‌زند؟
در سال‌های اخیر علاقه‌مندان به دوچرخه سواری در جهان در تور دوچرخه سواری فرانسه شاهد نوعی دو قطبی بین تیم اسکای بریتانیا که کریس فروم دوچرخه‌سوار مشهور بریتانیایی را در ترکیب خودش داشت با تیم مووی استار بودند و اکثر عناوین به اعضای این دو تیم می‌رسید. تیم اسکای چند سالی است که نام خودش را به اینوس تغییر داده اما همچنان مدعی است و مانند گذشته کفه ترازو به سمت این تیم سنگینی می‌کند و مدعی اصلی قهرمانی به حساب می‌آید.

مسیر کوهستان در آلپ
یکی از مسافت‌های سخت تور فرانسه برای رکابزنان به مرحله‌های کوهستانی باز می‌گردد، جایی که تور به رشته کوه‌های آلپ می‌رسد و تلفیق مه و زیبایی‌های جانبی تصاویر جالبی را برای تماشاگران تلویزیونی نشان می‌دهد. این موضوع اما برای اعضای تیم‌ها کاملاً شرایط سختی را به همراه دارد زیرا آنها با کمبود فشار هوا مواجه می‌شوند و به همین خاطر یکی از سخت‌ترین مراحل توردو فرانس همواره مسیرهای کوهستانی آن بوده است. در تور سال امسال 2115 مایل از مسیر در کوه‌های آلپ سپری می‌شود.

افتتاحیه سخت
همانطور که پیش‌تر گفته شد تور امسال از بیلبائو اسپانیا آغاز می‌شود، جایی که رکابزنان یکی از سخت‌ترین مراحل را پشت سر خواهند گذاشت، زیرا در مراحل ابتدایی 182 کیلومتر مسیر را با ارتفاع 3000 متر آغاز می‌کنند. باید دید کدام رکابزن می‌تواند از همین ابتدا با دیگر مدعیان کسب عنوان قهرمانی فاصله ایجاد کند. آیا جولیان آلا فلیپ که فرانسوی‌ها روی آن مانور بسیار می‌دهند موفق می‌شود یا مانند سالیان گذشته ناکام خواهد ماند.
ترس از کووید!
در شرایطی که بسیاری از تورنمنت‌های معتبر جهان از جمله جام جهانی فوتبال، گرنداسلم‌های تنیس و سایر رویدادهای معتبر ورزشی در جهان دیگر برای عدم شیوع ویروس کرونا پروتکلی منتشر نمی‌کنند، کمیته برگزاری تور فرانسه در دستورالعملی به تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات اعلام کرده که اعضای تیم‌هایشان حق امضا دادن به هواداران و غذا خوردن بیرون از هتل‌های محل اقامتشان را ندارند. این پروتکل سختگیرانه زمانی از سوی کمیته برگزاری توردو فرانس تصویب شد که تست کووید صدرنشین  تور دوچرخه سواری ایتالیا موسوم به جیرو ایتالیا در اواسط مسابقه مثبت شد و او مجبور به انصراف از ادامه رقابتش در آن تورنمنت شد.

ZOOM

یکی از مسافت‌های سخت تور فرانسه برای رکابزنان به مرحله‌های کوهستانی باز می‌گردد، جایی که تور به رشته کوه‌های آلپ می‌رسد و تلفیق مه و زیبایی‌های جانبی تصاویر جالبی را برای تماشاگران تلویزیونی نشان می‌دهد. این موضوع اما برای اعضای تیم‌ها کاملاً شرایط سختی را به همراه دارد زیرا آنها با کمبود فشار هوا مواجه می‌شوند و به همین خاطر یکی از سخت‌ترین مراحل توردو فرانس همواره مسیرهای کوهستانی آن بوده است

جستجو
آرشیو تاریخی