گره کور در سرنوشت آلمان با هانسی فلیک

مانشافت در جست‌وجوی خوشبختی!


علی بابازاده
خبرنگار
 «خدا را شکر که تا یورو ۲۰۲۴، هنوز یک سال دیگر فرصت داریم. هیچ نکته مثبتی درباره این تیم وجود ندارد و در این مدت بازی‌های زیادی وجود نداشته‌اند که مورد تحسین هواداران قرار بگیرند. آلمان یک روند رو به رشد را طی نمی‌کند زیرا هانسی فلیک مدام دست به آزمایش‌های مختلفی می‌زند. او باید با تیمش برای بازی‌های بزرگ آماده باشد. شما برای رسیدن به قهرمانی اروپا، ابتدا باید ریتم و سبک خاصی داشته باشید. در حمله ضعف داریم و من دلم برای آن عطش همیشگی در آلمان تنگ شده است. درست مانند کاری که آرین روبن و فرانک ریبری در بایرن مونیخ انجام می‌دادند. آن زمان‌ها وقتی توپ را به ریبری می‌دادم، روبن عصبانی می‌شد. دلم برای چنین ذهنیتی تنگ شده و دوست دارم دوباره آن را ببینم.»
آلمان با هانسی فلیک به «بن‌بست تاکتیکی» رسیده و سخنان باستین شواین‌اشتایگر در‌ خصوص تیم ملی کشورش، نشان می‌دهد که خبری از پیشرفت و بازسازی نیست و هرچه به رقابت‌های یورو نزدیک‌ترمی‌شویم،‌ از صلابت و آمادگی ژرمن‌ها کاسته می‌شود.
انتظار نداشتیم کار فلیک در آلمان به همین زودی گره بخورد و کیست که نداند هر عقل سلیمی او را بهترین گزینه برای جانشینی یواخیم لوو می‌دانست؛ نکته اما اینجاست که مشکل اصلی مانشافت، عدم توازن در ترکیب است و کادرفنی هنوز نتوانسته ترکیب ایده‌آل و چیدمان مورد پسند خود را بشناسد!
استفاده از سیستم‌های مختلف و چرخشی، کاری بوده که فلیک در بایرن نیز انجام می‌داده ولی ۳۴ بازی در بوندس‌لیگا کجا و نهایتاً هشت بازی‌در تورنمنت‌های ملی کجا.
فلیک نمی‌تواند نسخه‌ای که برای یک فصل‌ بایرن می‌پیچیده را الگو قراردهد و از همان روش‌ در رقابت‌های ملی نیز استفاده کند. طبق آمار اوپتا، بعد از فصل ۵۹-۱۹۵۸ که درصد پیروزی تیم ملی آلمان عدد ۱۴ را نشان می‌داد، آمار مانشافت در فصل گذشته‌ فوتبال اروپا، بدترین عملکرد آنها در هفت دهه اخیر بوده است.
تیم فلیک در ۱۱ بازی این فصل فقط ۳ برد به دست آورده و شرایط ژرمن‌ها در فاصله‌ کمتر از یک سال تا یورویی که میزبان آن خواهند بود، ناامیدکننده است.
بیلد نوشته فدراسیون فوتبال آلمان اولین اخطارها را به فلیک ارسال کرده و نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که ژرمن‌ها، رضایت مردمی‌ را از دست داده‌اند و بازی دوستانه‌شان برابر لهستان، کمترین درصد بیننده را طی ۱۰ سال اخیر داشته است!
ترس فدراسیون اما از تغییرات گسترده و لیست‌های انتخابی کادرفنی سرچشمه می‌گیرد؛ آلمان در بازی‌های آخر خود با «لهستان و کلمبیا»، نسبت به بازی با اوکراین، ۹ تغییر در پست‌های مختلف داشته و کارشناسانی چون شواین‌اشتایگر بر این باورند که این حجم از آزمون و خطا، نتیجه‌ای جز آشفتگی و عدم هماهنگی نخواهد داشت.
فلیک برای شانس‌ هدایت آلمان در جام ملت‌های اروپا، زمان زیادی ندارد و بنابر ادعای بیلد، دو بازی ماه سپتامبر برابر ژاپن و فرانسه آخرین فرصت او برای احیای ژرمن‌هاست؛ فرصتی که شمشیر دولبه خواهد بود و ثابت می‌کند که در نهایت مشکل از کادر‌فنی و هانسی فلیک بوده، یا بازیکنان و نفرات دعوت شده توسط فلیک!

جستجو
آرشیو تاریخی