صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

جذب دو فوق ستاره با دو استراتژی متفاوت

بلینگام و گوندوغان، کلاس لالیگا را بالا بردند!

فرخ حسابی
Farrokh Hesabi
یک آلمانی که در انگلیس بازی کرده و یک انگلیسی که در آلمان بازی کرده حالا راهی فوتبال اسپانیا شده‌اند و قرار است هدایت خط هافبک دو غول فوتبال باشگاهی این کشور را در دست بگیرند.
ایلکای گوندوغان و جو د بلینگام،‌ تا اینجای کار بهترین خریدهای نقل و انتقالات تابستانی لالیگا اسپانیا بوده‌اند. دو بازیکنی که برای تقویت خط میانی رئال مادرید و بارسا به این دو تیم اضافه شده‌اند، با نقش‌هایی متفاوت اما اهمیتی یکسان. یکی از آنها کاپیتان تیم قهرمان اروپاست و دیگری ستاره بزرگ و آینده دار فوتبال جهان. آنها دو چهره جدید هستند که می‌توانند جذابیت فوتبال باشگاهی اسپانیا را بار دیگر در سطح جهانی به اوج برسانند.
این دو بازیکن با استراتژی‌های متفاوتی از سوی رئال و بارسلونا جذب شدند. جود بلینگام که همین فردا 20 ساله می‌شود و تا 2029 با رئال مادرید قرارداد بسته، به سانتیاگو برنابئو آمده تا برای یک دهه یا حتی بیشتر، ستاره اصلی خط میانی سفیدهای مادرید باشد. او بهترین مکمل برای نسل جدید خط میانی رئال است که حالا در کنار تونی کروس و لوکا مودریچ بازی می‌کند اما در سال‌های آینده باید با بازیکنانی مثل شوامنی و کاماوینگا و حتی والورده خط میانی رئال را به پیش ببرند.
اما بارسلونا به پروژه‌ای کوتاه مدت نیاز داشت و به همین دلیل به سراغ گوندوغان 32 ساله رفت که بخوبی با سیاست‌های آنها مطابقت داشت، درست مثل خرید لواندوفسکی در فصل گذشته. او به تیمی آمده که بازیکنان باتجربه‌ای مثل بوسکتس و جوردی آلبا را از دست داده و با کسب قهرمانی اروپا همراه با منچسترسیتی قرار است بار تجربی بارسلونا را به ویژه در خط میانی بیشتر کند.

بلینگام ، ستاره نسل جدید
اما رئال از بلینگام توقع تأثیرگذاری فوری و کوتاه مدت را نیز دارد و به همین دلیل مبلغ 103 میلیون یورو را برای این بازیکن پرداختند. او باید ستاره پیشگام نسل جوان تیم باشد که شامل وینیسیوس، رودریگو، کاماوینگا، والورده، شوامنی و میلیتائو است. ستاره جوان انگلیسی، کانال ارتباطی رئال مادرید است و ویژگی‌هایی از نظر جسمی و تکنیکی دارد که خیلی‌ها را به یاد زین‌الدین زیدان بزرگ می‌اندازد. جود فصل گذشته 14 گل برای دورتموند زد که برای یک هافبک آماری قابل توجه به حساب می‌آید و این قدرت گلزنی او نکته‌ای است که می‌‌تواند به کارلو آنچلوتی که مهاجم بزرگی را دست کم تا اینجا جذب نکرده،‌ کمک زیادی کند.  با حضور او رئال می‌تواند دو ترکیب متفاوت در خط میانی را تجربه کند: ترکیب سه نفره با حضرو مودریچ، کاماوینگا و بلینگام یا چهار نفره با حضور کروس (یا مودریچ) کاماوینگا، بلینگام و والورده.
گوندوغان، مهندس باتجربه خط میانی
ستاره جدید بارسلونا نیز نقشی ویژه در این تیم خواهد داشت و فقط قرار نیست نقش جایگزین بوسکتس را ایفا کند. جای بوسکتس را به احتمال زیاد فرانکی دی یونگ هلندی پر می‌کند و گوندوغان باید رابط بین خط میانی و خط حمله باشد. او با سبک بارسلونا بخوبی آشناست و زیر نظر گواردیولا بخوبی با این مکتب آشنا شده است. ایلکای قرار است در ترکیب تیم ژاوی،‌ نقش بازیخوان، بازیساز و البته ریتم دهنده بازی کاتالان‌ها را ایفا کند  و مهندس جدید این تیم باشد،‌ کاری که خود ژاوی سال‌ها در خط میانی بارسا انجام می داد. تجربه او در صورتی که با نیروی جوانی دیگر هافبک‌های تیم مثل گاوی، پدری و دی یونگ ترکیب شود، می‌تواند قدرت خط میانی بارسلونا را دو چندان کند. با حضور او ممکن است پدری در خط میانی بازی کند و گاوی به مثلث خط حمله در کنار لواندوفسکی و عثمان دمبله بپیوندد.

دو جواهر
لالیگا از حضور دو فوتبالیست در کلاس جهانی در فصل آینده این لیگ،‌ به وجود آمده است و نسبت به دیگر لیگ‌های اروپایی از این نظر جلوتر است. در شرایطی که داستان خسته‌کننده امباپه با رئال مادرید و ماجرای کسالت بار محدودیت‌های مالی بارسلونا همچنان ادامه دارد، جود و ایلکای نام خود را از همین حالا جزو ارزشمندترین خریدهای سال‌های اخیر دو باشگاه ثبت کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی