صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ورود FIVB به ماجرای عدم صدور ویزای امریکا برای مربی و بازیکنان ایران

تهدید ایران جواب داد؟

محسن آجرلو
روزنامه نگار
کارشکنی امریکایی‌ها در روند صدور ویزای ایران برای هفته سوم لیگ ملت‌ها، آنقدر غیر قابل حل به نظر می‌رسد که پای  فدراسیون جهانی والیبال هم به موضوع باز شد و FIVB در یک اتفاق نادر، تصمیم به مداخله در ماجرا گرفت.
داورزنی که  طی روزهای گذشته در نشست هیأت رئیسه فدراسیون جهانی شرکت کرده، اعتراض کتبی و شفاهی خود را به مسئولان این فدراسیون ابلاغ کرده و پس از پیگیری و رایزنی‌های بسیار، به نتایجی هم رسیده است.
طبق خبری که روی سایت فدراسیون منتشر شده، هیأت رئیسه فدراسیون جهانی والیبال موضوع ویزای تیم ایران را به‌صورت خاص بررسی و تصویب کرد در صورتی که امریکا به تیم اصلی ایران ویزا ندهد، امتیازات ایران در رده‌بندی جهانی حفظ می‌شود و نتایج بازی ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها 2023 در جایگاهش تأثیر منفی نخواهد داشت.
به این ترتیب اگر امریکا به تمامی نفرات اصلی تیم ایران تا زمان پرواز تیم از فرانکفورت به این کشور (یکشنبه 11 تیر) ویزا ندهد، نتیجه بازی‌های ایران در رده‌بندی جهانی نیز تأثیر نخواهد داشت.
فدراسیون جهانی والیبال در متن مصوبه خود برای این موضوع تأکید کرده است که تیم ملی والیبال ایران امسال در اتفاقی عجیب و غریب با یک مشکل بسیار جدی در مورد ویزای سفر به امریکا در هفته سوم لیگ ملت‌ها روبه‌رو شده است که بر اساس منشور المپیک، هیچ فردی نباید به‌دلیل نوع پاسپورتش دچار این مشکل شود.

چهار غایب مهم
پیش از این این‌طور شنیده می‌شد که امریکایی‌ها از میان بازیکنان و نفرات مهم کادر، به امین اسماعیل‌نژاد و صالحی ویزا نداده‌اند. اما در ایمیل‌هایی که اخیراً فرستاده شده، به بهروز عطایی و محمد طاهر وادی نیز ویزا داده نشده. به این ترتیب تیم ایران باید با چهار غایب مهم و بزرگ راهی آناهیم شود و در هفته سوم به میدان برود.

انصراف تا عدم تأثیر نتیجه
فدراسیون پیش از این تهدید کرده بود که تیم ایران بدون گرفتن ویزا برای تمامی نفرات خود، راهی این مسابقات نشده و از حضور در هفته سوم انصراف خواهد داد. تهدیدی که شاید یکی از دلایل مؤثر در تصمیم فدراسیون جهانی باشد که برای بهم نخوردن نظم بازی‌ها، چنین تصمیم کم نظیری گرفته است. تا به حال فدراسیون جهانی در هیچ موضوعی به این شکل ورود نکرده و تصمیماتی از این دست اتخاذ نکرده است.
حالا به نظر می‌رسد دیگر خبری از انصراف تیم نباشد و با توجه به عدم تأثیر نتیجه در امتیاز ایران در رده‌بندی جهانی، تیم تحت هر شرایطی راهی آناهیم خواهد شد.

تصمیمی نیازمند تصویب
این تصمیم فدراسیون جهانی در حالی از سوی فدراسیون والیبال ایران اعلام شده که نیازمند تصویب در هیأت رئیسه فدراسیون جهانی است. به این ترتیب در نشست هیأت رئیسه جهانی باید تصویب شود که برای چهار بازی ایران در امریکا، امتیاز ایران در رنکینگ ثابت بماند و تغییری نکند. امتیازی که در روند رسیدن به سهمیه المپیک مؤثر بوده و کم شدن به‌دلیل نداشتن نفرات اصلی، مصداق بارز بی‌عدالتی خواهد بود.
فدراسیون جهانی البته در شرایطی این تصمیم را اعلام کرده که همچنان تدابیر خود را رها نکرده و به‌دنبال اعزام کل تیم ایران به امریکا است. تیم ایران قرار است یازده تیرماه از فرانکفورت راهی امریکا شود و اگر تا آن زمان ویزای تمامی اعضای تیم صادر نشود، تیم با ترکیب ناقص راهی مسابقات می‌شود اما نتایج آن در امتیازات ایران مؤثر نخواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی