صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شمارش معکوس برای رکوردگیری از مدعیان دوبنده جهانی وزنه‌برداری

نبرد ستاره‌ها برای رزرو بلیت ریاض و هانگژو

رضا عباسپور
روزنامه نگار

بعد از تحمل مدتی اردوی پرفشار و تمرینات سنگین، امروز دوشنبه 5 تیر 1402 قرار است ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران با صلاحدید سرمربی جوان خود نواب نصیر شلال در یک مسابقه رکوردگیری محک جدی بخورند. مسابقه‌ای که نصیر شلال برای تمامی مدعیان کسب دوبنده تیم ملی وزنه‌برداری حضور و دست به وزنه شدن در آن را ضروری و لازم‌الاجرا دانسته است. بنابراین از حالا با شروع شمارش معکوس برای این رکوردگیری استاندارد، باید منتظر ماند و دید که نهایتاً رزرو بلیت مسابقات جهانی ریاض در عربستان (گزینشی بازی‌های المپیک پاریس و بازی‌های آسیایی هانگژوی چین) قسمت کدام یک از ستاره‌های حاضر در تیم ملی وزنه‌برداری می‌شود.
 
پیش‌بینی رقابتی جذاب در اوزان المپیکی
قطعاً مسابقه رکوردگیری که نواب نصیر شلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان برای ملی‌پوشان حاضر در اردوی تیم ملی در نظر گرفته و طراحی کرده است، رقابتی است که اوج حساسیت و جذابیت بصری آن قطعاً مربوط می‌شود به رقابت مدعیان حاضر در اوزان المپیکی (89، 102 و 102+ کیلوگرم) که رکوردهای آنها برای کادرفنی و خودشان به جهت رسیدن به امتیاز عالی سهمیه ورودی المپیک در رقابت‌های جهانی 2023 عربستان مهم و ارزشمند است. به همین دلیل سوای رقابت سایر وزنه‌برداران ملی‌پوش حاضر در اردوی آکادمی ملی المپیک، باید منتظر جدال زیبا و دیدنی بین ستاره‌های مدعی حضور در رقابت‌های جهانی ریاض برای تثبیت سهمیه ورودی المپیکی‌شان باشیم.
 
جدال جوادی و رستمی با آلترناتیوهای جوان
در دسته وزنی 89 کیلوگرم رقابت بین دو مدعی اصلی این دسته وزنی یعنی میرمصطفی جوادی و کیانوش رستمی قطعاً از زیبایی و حساسیت بالایی برخوردار خواهد بود. رقابتی که می‌تواند خیال آنها را تا حدود زیادی از حضور در رقابت‌های جهانی و تثبیت جایگاه‌شان در مسیر کسب سهمیه المپیک راحت‌تر از سایر رقبا کند. البته کنار این دو ملی‌پوش نباید از توانمندی‌های حسین سلطانی و علی مکوندی که بعد از مدت‌ها دوری از تیم ملی وزنه‌برداری ایران دوباره به اردو بازگشته و با انگیزه فراوان به دنبال اثبات توانایی خود به کادرفنی تیم ملی است غافل شد. او و سلطانی، دو آلترناتیو بسیار جدی برای جوادی و رستمی در آن دسته وزنی المپیکی می‌توانند به شمار بروند.
 
دهدار سرحال‌تر از رقبای رها شده از بند مصدومیت
رقابت دسته وزنی 102 کیلوگرم قطعاً چه در رکوردگیری تیم ملی و چه در مسابقات برون مرزی به واسطه حضور حداکثری فوق ستاره‌های وزنه‌برداری دنیا که از اوزان 96 و 109 به خاطر المپیکی شدن این دسته وزنی (102 کیلوگرم) به این وزن نقل مکان کردند یکی از دیدنی‌ترین مسابقات وزنه‌برداری خواهد بود. در دسته وزنی 102 کیلوگرم هم مطمئناً امروز اگر رسول معتمدی از نظر تیم پزشکی و کادرفنی منعی برای رقابت با 2 حریف گردن کلفت و قدرتمند خود یعنی سهراب مرادی و رضا دهدار نداشته باشد، می‌توانیم منتظر یک دوئل جذاب و دیدنی در سطح جهانی بین این 3 ستاره قدرتمند این دسته وزنی باشیم. البته فعلاً شواهد و قراین بیانگر این است که شرایط آمادگی و رکوردی رضا دهدار نسبت به رقبای تازه از بند مصدومیت رها شده خود بهتر و مهیاتر است. اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه این رکوردگیری در نهایت چه خواهد شد.
 
داودی نزدیک‌تر از رقبا
به سهمیه المپیک
یکی دیگر از رقابت‌هایی که مطمئناً دارای جذابیت‌های بصری بسیاری برای مخاطبان خواهد بود، رقابت دسته وزنی 102+ کیلوگرم یا همان دسته فوق سنگین است که در المپیک پاریس شاهد رقابت غول‌های قدرتمند وزنه‌برداری جهان در آن خواهیم بود. در مسابقه رکوردگیری تیم ملی وزنه‌برداری نیز مطمئناً سوای علیرضا یوسفی ستاره جوان و خوش‌آتیه کشورمان که در آسیایی کره‌جنوبی آسیب دید و احتمالاً در رکوردگیری با صلاحدید کادرفنی وزنه نزند، باید منتظر رقابت جذاب بین آیت شریفی دیگر ستاره جوان و مدعی مازندرانی کشورمان در این وزن و علی داودی نایب قهرمان بازی‌های المپیک 2022 توکیو باشیم. داودی که همین هفته قبل در گرندپریکس کوبا موفق شد با قهرمانی به کشور بازگردد به واسطه اینکه در جدول امتیازی سهمیه المپیک پاریس شرایط ایده‌آلی دارد با خیالی آسوده‌تر نسبت به رقیب جوان و جویای نام خود (آیت شریفی) در رکوردگیری دست به وزنه خواهد شد. البته شریفی هم بسیار باانگیزه و قدرتمند است. به همین دلیل اگر داودی او را دست کم بگیرد تردید نکنید که شریفی از کوچکترین فرصت خود در این رکوردگیری و فرصت‌های طلایی دیگر استفاده خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی