صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

نوجوانان با برتری مقابل یمن در ضربات پنالتی به نیمه‌نهایی آسیا رسیدند

نمایش متوسط برای صعود به جام جهانی


تیم نوجوانان ایران هرچند برتری محسوسی نسبت به یمن نداشت، ولی به لطف درخشش آرشا شکوری در ضربات پنالتی توانست به نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا برسد و جواز حضور در جام جهانی را هم به دست آورد. پسر هادی شکوری، مدافع سابق پاس، استقلال و تیم ملی با مهار دو ضربه بازیکنان یمن کمک کرد که تیم نوجوانان در پنالتی‌ها به برتری 2-4 برسد.
بعد از برد دو بر صفر تیم نوجوانان ایران مقابل کره جنوبی در آخرین بازی مرحله گروهی انتظار می‌رفت که شاگردان حسین عبدی مقابل یمن کار سختی نداشته باشند، ولی یمن بالاتر از انتظار بود و کنترل بازی را در اختیار گرفت.
 
برتری آماری یمن
عبدی در نشست‌های خبری روزهای گذشته بارها تأکید کرده بود که در این رده سنی لذت بردن از فوتبال مهم‌تر از نتیجه است، ولی این بازیکنان یمنی بودند که فوتبال باحوصله‌ای بازی می‌کردند و بدون استرس به‌دنبال گردش توپ و پیشروی آرام بودند. در تیم نوجوانان ایران خبری از این آرامش نبود و بازیکنان روی فرستادن توپ‌های بلند برای مهاجمان اصرار داشتند. در مواردی هم که هافبک‌ها به‌دنبال طراحی حمله بودند، معمولاً گردش توپ به سختی انجام می‌شد و آنها در تغذیه خط حمله ناتوان بودند.
آمار هم برتری یمن در گردش توپ و بازیسازی را تأیید می‌کند. این تیم در پایان 90 دقیقه 4/58 درصد مالکیت توپ را داشت و 6/53 درصد دوئل‌ها را هم برنده شد. آنها پاس‌های سالم بیشتری داشتند (434 در برابر 296) و دقت پاس‌شان در زمین حریف هم برتری محسوسی نسبت به ایران داشت (9/59 در برابر 8/48).
گرایش نوجوانان ایران به بازی مستقیم و ارسال توپ‌های بلند در بررسی آمار هم محسوس است. شاگردان عبدی در جنگ‌های هوایی کاملاً برتر از بازیکنان کوتاه‌قامت یمنی بودند (70 درصد در برابر 30 درصد) و تعداد سانتر‌های آنها هم بیش از سه برابر حریف بود (23 در برابر 7).
 
فشار ایران در یک سوم پایانی
یمن به لطف بازیسازی بهتر در نیمه اول کنترل بازی را در اختیار داشت. بازی در نیمه دوم متعادل‌تر شد. نوجوانان ایران از دقیقه 75 توانستند حریف را به عقب برانند و فرصت‌های خطرناک تیم در همان دقایق به‌وجود آمد. برتری تعداد شوت‌های ایران نسبت به یمن (15 در برابر 7) به خاطر تسلط همان دقایق است.
حضور پرتعداد مهاجمان در محوطه جریمه یمن در دقیقه 80 به کسری طاهری فرصت داد از یارگیری مستقیم خلاص شود، ولی او ضربه سرش را در حالی که هیچ مزاحمی نداشت به سمت دستان دروازه‌بان حریف فرستاد. همین مهاجم سرزن در وقت تلف شده در موقعیت مشابه سرانجام توانست دروازه یمن را باز کند، ولی کمک داور بدرستی آن توپ را آفساید اعلام کرد.
 
درخشش بموقع شکوری
طبق قوانین مسابقات خبری از وقت اضافه نبود و بازی در پایان 90 دقیقه به ضربات پنالتی رفت. آرشا شکوری در این دقایق ستاره ایران بود و پنالتی‌های دوم و چهارم یمن را دفع کرد. محمد عسکری تنها بازیکن ایران بود که پنالتی سوم را از دست داد. نیما اندرز با خونسردی پنالتی پنجم ایران را به گل تبدیل کرد تا صعود به جام جهانی قطعی شود.
تیم نوجوانان پنجشنبه در نیمه‌نهایی با برنده بازی ژاپن – استرالیا روبه‌رو می‌شود. ابوالفضل ذلیخایی، مدافع چپ تیم نوجوانان به‌دلیل کارت زردی که مقابل یمن گرفت تنها محروم ایران در آن بازی است. او به‌دلیل اعتراض به سوت داور در اواسط نیمه دوم کارت زرد گرفت تا بازی حساس نیمه‌نهایی را از دست بدهد.
 
کاپیتان نوجوانان: بازی تاکتیکی بود
عرفان درویش‌عالی، کاپیتان تیم نوجوانان که موفق شد پنالتی اول را وارد دروازه یمن کند در واکنش به این صعود گفت: «خیلی در سرما و گرما زحمت کشیدیم تا به اینجا برسیم و خدا را شکر که مزد زحمات‌مان را هم گرفتیم.
با اینکه یمن تیم فوق‌العاده‌ای بود، اما این تیم را شکست دادیم. بازی بسیار تاکتیکی بود و دو تیم موفق شدند خط حمله حریف را کنترل کنند. به نظر، ما بیشتر زحمت کشیدیم و خدا را شکر مزدمان را هم گرفتیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی