صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و سه - ۰۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و سه - ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تورنمنت غرب آسیا مشکلات تیم امید را آشکار کرد

فینال بغداد شبیه‌سازی بازی تاشکند

آرمن ساروخانیان
@armen9971

ساعتی بعد از پیروزی تیم ملی در فینال تورنمنت کافا، تیم امید در فینال تورنمنت غرب آسیا با امید عراق روبه‌رو شد و چیزی نمانده بود که دومین قهرمانی را در فاصله چند ساعت برای فوتبال ایران به دست آورد، ولی در ضربات پنالتی مغلوب میزبان شد. این اولین تجربه رضا عنایتی با تیم امید بود و قطعاً این چهار بازی فشرده دستاوردهای زیادی برای این مربی داشته که شهریور ماه باید برای مرحله اول مقدماتی المپیک به ازبکستان برود.
بازی مقابل عراق میزبان که از طرف ورزشگاه لبریز از تماشاگر مدینه بغداد حمایت می‌شد جدی‌ترین محک تیم امید در این تورنمنت بود. آنها در بازی اول مقابل سوریه کار سختی نداشتند و بدون فشار زیادی به برد سه بر یک رسیدند. در بازی دوم پرس فلسطین شاگردان عنایتی را به دردسر انداخت، ولی آنها با اراده بالا توانستند در ثانیه‌های آخر گل تساوی و صعود را بزنند. تیم امید بازی نیمه‌نهایی مقابل اردن را تحت کنترل داشت، ولی فرصت‌های محدود این تیم به گل ختم نشد و در نهایت با درخشش خالدآبادی در ضربات پنالتی به فینال رسید.
عراق نسبت به حریفان قبلی تیم بهتری بود و فشار تماشاگران هم کار را برای تیم امید سخت‌تر کرده بود. شاید بتوان این فینال را شبیه‌سازی بازی سخت تیم امید مقابل امید ازبکستان در تاشکند دانست که برای صعود به مرحله نهایی مقدماتی المپیک سرنوشت‌ساز خواهد بود. شاگردان عنایتی در تاشکند با دو بازی نسبتاً آسان مقابل هنگ‌کنگ و افغانستان شروع می‌کنند و با توجه به اینکه صعود تیم دوم گروه قطعی نیست باید در بازی سوم ازبکستان را ببرند یا حداقل از این تیم امتیاز بگیرند. در تاشکند هم تمام ورزشگاه حامی تیم میزبان خواهد بود و البته امید ازبکستان قطعاً کیفیت بالاتری از امید عراق دارد.
 
اصرار روی توپ‌های بلند
یکی از مشکلات تیم امید در بازی با عراق اصرار روی ارسال توپ‌های بلند بود. بعد از دو بازی اول روی چمن بی‌کیفیت ورزشگاه کربلا، تیم امید در نیمه‌نهایی مقابل عمان که در بغداد برگزار شد گردش توپ نسبتاً خوبی داشت. تیم امید در فینال هم خوب شروع کرد، ولی هر چقدر از زمان بازی گذشت پرس عراق شدیدتر شد و پاس‌های بلند و بی‌هدف جای پاس‌های کوتاه را گرفت. این مدل بازی یاسین سلمانی، مهمترین مهره هجومی و طراح اصلی تیم امید را از جریان بازی خارج کرد و موقعیت‌ها به حداقل رسید.
انتظار می‌رود عنایتی در اردوها روی بازیسازی و تدابیر تیمش برای شکستن پرس حریف بیشتر کار کند تا طراحی حملات تیم امید حتی در شرایط پرفشار مثل بازی با عراق هم مختل نشود.
 
جای خالی یک گلزن قهار
تیم امید در دوره‌های گذشته مهاجمان تراز اولی در ترکیب تیمش داشته. بازیکنانی که در ردیف بهترین گلزنان لیگ برتر بودند و خیال سرمربی راحت بود که می‌توانند از حداقل موقعیت‌ها استفاده کنند. در تیم امید فعلی جای خالی چنین گلزنی دیده می‌شود و این را می‌توان بازتابی از لیگ برتر در سال‌های گذشته دانست که اکثر تیم‌ها گلزن قهاری در ترکیب‌شان ندارند.
آریا برزگر که به فلسطین گل زد فصل گذشته در لیگ برتر و جام حذفی فقط یک گل زده. احمد شریعت‌زاده، دیگر مهاجم تیم امید در لیگ قبلی فقط دو گل زده و در نیمه اول فینال نتوانست از خروج اشتباه دروازه‌بان عراق استفاده کند. در غیاب یک خط حمله زهردار، تنها گل ایران در فینال روی یک ضربه ایستگاهی زده شد.
تیم امید در چنین بازی‌های سختی نیاز به مهاجمی دارد که از کمترین فرصت برای تغییر سرنوشت بازی استفاده کند. عنایتی قطعاً در اردوهای بعدی مهاجمان دیگری را هم محک خواهد زد و پیش از مقدماتی المپیک تلاش می‌کند صیادمنش را به تیمش اضافه کند. مسابقات تاشکند همزمان با شروع چمپیونشیپ است و فدراسیون باید تلاش کند رضایت باشگاه هال‌سیتی را برای بازگشت صیادمنش به دست آورد.
 
افت فلاح و نوسان خالدآبادی
زوج خط دفاع تیم امید مطابق انتظار متشکل از حزباوی و فلاح بود. حزباوی در هر چهار بازی نمایش خیلی خوبی داشت، ولی فلاح اقتدار شروع لیگ را نداشت و در بازی با عراق روی توپ‌های بلند متزلزل بود. مدافع پیکان چند ماه قبل تصادف سختی داشت و هنوز نتوانسته به فرم ایده‌آل برسد. فشردگی بازی‌های این تورنمنت هم روی عملکرد او تأثیر منفی داشت، ولی عنایتی باید امیدوار باشد که مدافع باتجربه‌اش تا شهریور ماه عوارض این مصدومیت سخت را پشت سر بگذارد.
خالد‌آبادی هم که در نیمه‌نهایی ستاره ایران بود، در فینال چند خروج اشتباه داشت. او خوش‌شانس بود که گل دوم آفساید اعلام شد، چرا که روی یک ضربه ساده دفع اشتباهی داشت. دروازه‌بان هوادار برای تبدیل شدن به یک شماره یک مطمئن باید نوسان کمتری داشته باشد تا عنایتی بتواند در روزهای سخت روی او حساب کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی