صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

یک قدم تا پایان تورنمنت فرسایشی

سفر به تاشکند برای فتح جام

 

در حالی که سایر تیم‌های آسیایی در حال بازی با تیم‌های بزرگ جهان مانند آرژانتین و کلمبیا هستند تیم ملی ایران دومین بازی خودش را در تورنمنت کافا پشت سر گذاشت. در دومین و آخرین بازی مرحله گروهی، ایران با نتیجه 5-1 قرقیزستان را با گل‌های مهدی طارمی(3) و سردار آزمون (2) شکست داد. ایران با این پیروزی و صعود به‌عنوان سر گروه به فینال این رقابت‌ها راه یافت و سه‌شنبه باید در فینال به مصاف ازبکستان برود.
 
رکورد مهدی
در این بازی مهدی طارمی هت‌تریک کرد و رکوردهای جدیدی به‌نام خودش ثبت کرد. طارمی که در دیدار با افغانستان هت‌تریک کرد، در برابر قرقیزستان هم هت‌تریک کرد و توانست برای دومین دیدار متوالی سه گل بزند. او دومین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران پس از علی دایی است که توانسته در دو بازی متوالی هت‌تریک کند. علی دایی در مقدماتی جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶، توانسته بود در فاصله دو روز و در جریان پیروزی‌های ۸ بر صفر و ۷ بر صفر برابر نپال و سریلانکا، هت‌تریک کند.
همچنین طارمی با ثبت این ۳ گل برابر قرقیزستان از بازیکنانی چون بهتاش فریبا، غلامحسین مظلومی و سردار آزمون عبور کرد و با ۳ هت‌تریک در رده دوم ملی‌پوشانی قرار گرفت که موفق به ثبت بیشترین هت‌تریک برای تیم ملی شدند و به کریم باقری رسید. علی دایی در این جدول هم رکورددار است و با ۸ هت‌تریک در رده نخست قرار دارد.
 
رکورد سردار
از طرفی سردار آزمون مهاجم ۲۸ ساله ایران در حالی در دیدار اخیر تیم ملی برابر قرقیزستان موفق به دبل شد که در نزدیکی رکورد مربی پرسپولیس قرار گرفت.
مهاجم حال حاضر تیم ملی با دو گل اخیرش تعداد گل‌های ملی خود را به عدد 44 رساند تا امیدوار باشد که رکورد کریم باقری را بهبود ببخشد. سردار این شانس را دارد تا با زدن هفت گل دیگر به دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال ملی ایران تبدیل شده و از کریم باقری عبور کند.
 
قدردان بازیکنانم هستم
امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم‌ملی در نشست خبری پس از بازی اظهار کرد: «موضوع اول این که فکر می‌کنم برنده واقعی تماشاگران ایرانی و قرقیزستانی بودند. به‌دلیل این که جو بسیار خوبی در ورزشگاه حاکم بود. من فکر می‌کنم تماشاگران از بازی لذت بردند. خیلی‌ها می‌گویند قرقیزستان ضعیف است اما این‌طور نیست چرا که حدود ۶ ماه پیش با روسیه بازی کردند و تا دقایق آخر بازی یک-‌یک بود و در نهایت ۲ بر یک شکست خوردند.»
او افزود: «از بازیکنان خوب خودم هم تشکر می‌کنم چون که با انگیزه بالایی بازی کردند و آن چیزی که مد نظرم بود را به نحو احسن در زمین پیاده کردند. هم از ایرانیانی که به ورزشگاه آمدند تشکر می‌کنم و هم از میزبانی مردم خوب قرقیزستان. ان‌شاءالله در دوره‌های بعدی کافا، زیرساخت‌های قرقیزستان بهتر شود.»
سرمربی تیم‌ملی برای برنامه‌های آینده‌اش در راه آماده‌سازی برای جام ملت‌ها گفت: «تیم‌ملی در ۱۰ سال گذشته با نگرش دیگری بازی می‌کرد ولی در این سه ماهه که من آمده‌ام به‌دنبال تغییر نگرش و نوع بازی‌مان هستیم. دلیل آن این است که خود من هر جا که مربیگری کردم به‌دنبال فوتبال هجومی بودم. من به‌دنبال این هستم که این تاکتیک را در تیم‌ملی پیاده کنیم ولی در این بازی‌ها دو گل خوردیم که باید آنالیز شود تا ضعف‌های‌مان را برطرف کنیم. ما به‌دنبال بهتر شدن در هر بازی هستیم و در این راه بازیکنان بزرگ تیم باید به ما کمک کنند.»
قلعه‌نویی ادامه داد: «در این تورنمنت به ما نشان داده شد که بازیکنان بزرگی داریم که با تمام توان‌شان بازی کردند. پس هدف‌گذاری ما، اول فوتبال هجومی و پیروزی با یک ساختار منظم است که باید مشکلات‌مان را در ساختار تیمی برطرف کنیم. در آخر از مسئولان کافا، مردم خوب قرقیزستان و میزبانی‌شان تشکر می‌کنم.»
او در ادامه درباره دیدار در فینال کافا با ازبکستان گفت: «ازبکستان در ۱۰ سال گذشته هم در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری داشته و هم از نظر فنی روی تیم‌های پایه‌اش کار کرده است. آنها به‌دنبال ارتقا در آسیا هستند.»
سرمربی تیم‌ملی در واکنش به این که قرقیزستان به روسیه ۲ بر یک باخت و ایران با روسیه مساوی کرد اما امروز ایران با نتیجه ۵ بر یک قرقیزستان را شکست داد، توضیح داد: «فوتبال چرا ندارد. مثلاً شما می‌بینید که برزیل در جام جهانی در کشور خودش هفت گل از آلمان دریافت می‌کند. قشنگی و جذابیت فوتبال به همین نتایج است. ما جلوی روسیه درست است که یک-‌یک به تساوی رسیدیم اما در آن بازی موقعیت‌های زیادی برای رسیدن به پیروزی داشتیم. چیزی که من در این چند روز در قرقیزستان دیدم، تلاش برای پیشرفت در فوتبال بوده است. »
 
غافلگیر شدیم
مهدی طارمی که به‌عنوان بهترین بازیکن دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل قرقیزستان در مسابقات کافا در نشست خبری این بازی حضور یافته بود، درباره برتری 5 بر یک تیم ملی اظهار داشت: «بازی خوب و سختی بود. من که چنین انتظاری را از تیم قرقیزستان نداشتم. قرقیزستان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به نسبت قبل داشته است و به تیم‌شان و هواداران آنها تبریک می‌گویم.»
مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان در مورد رویارویی ایران با ازبکستان در فینال هم خاطرنشان کرد: «ازبکستان تیم خوبی است، ولی ما شرایط خودمان را داریم و می‌‌خواهیم بازی خودمان را انجام دهیم. قطعاً برای پیروزی به ازبکستان می‌رویم، چون هدف‌گذاری‌مان قهرمانی در این مسابقات بوده است. بدون شک با تمام توان می‌رویم که بازی را ببریم و قهرمان شویم.»

جستجو
آرشیو تاریخی