ضربه آخر CVC به پرز و خوان لاپورتا

لالیگا، مِلک شخصی‌خاویر تباس!

 علی ‌بابازاده
  خبرنگار

«تِباس با آن قرارداد مسخره‌اش برای نجات ما به اینجا نیامده‌!»
این «داستانِ یک‌ سقوط» است. داستان غم‌انگیز سقوط لالیگا که از دیدگاه خوان لاپورتا مدیر باشگاه بارسلونا مقصری جز خاویر تباس رئیس لیگای اسپانیا ندارد؛ البته داستانِ غم‌انگیز سقوط لالیگا زودتر از این مرثیه‌اش به گوش می‌رسید و سیاست‌های جدیدِ خاویر تباس تنها به آن سرعت بخشید.
رئال مادرید، بارسلونا و آتلتیکو کماکان از برترین قدرت‌های فوتبال در قاره سبز هستند و هنوز هم ستارگان بزرگ و شایسته‌ای در سرزمین ماتادورها حضور دارند ولی، کیست که نداند لالیگا، دیگر هدف اول بازیکنان مستعد و آینده‌دار نیست و شرایط مالی این «غول‌های بی‌شاخ و دُم» فرصت ریخت و پاش را به آنها نمی‌دهد.
رئال، بلینگهام را از دورتموند خریده اما، برای جذب جانشین بنزما، لرزه بر اندامش افتاده و از بازگشت براهیم دیاز که قرضی‌ در میلان توپ می‌زده، به‌عنوان خریدی تازه یاد می‌کند. بارسلونا هم هفته به هفته اهرم‌های اقتصادی جدیدی را فعال می‌کند و حتی جدایی سرخیو بوسکتس، جوردی آلبا و کاهش دستمزد ستارگانش نیز اجازه خرید لیونل مسی و ثبت قراردادهای جدید را نداد!
تباس چه در عمل و چه در حرف، شمشیر را از رو بسته و رئال و بارسا را به زیر کشیده؛ او که از رد کردن قرارداد CVC توسط پرز و لاپورتا عصبانی ‌است، از نیامدن مسی به لالیگا استقبال کرده و دعوای دوباره‌ای به راه انداخته؛ «اگر قرار باشد بازیکنی بزرگ به تیمم ملحق شود و در عوض وضعیت اقتصادی را ویرانه کند، به‌عنوان رئیس ترجیح می‌دهم او را جذب نکنم. در چنین شرایطی همان بهتر که مسی به بارسلونا برنگشت. الان بارسا نمی‌تواند به ازای فروش یک بازیکن، بازیکنی جدید بخرد و قانون ما شفاف و روشن است. از سال ۲۰۲۲ این قانون را برای همه باشگاه‌ها تشریح کرده‌ایم و حق مخالفتی وجود ندارد!»
دعوا بر سر پول و قرارداد حق پخش است؛ قرارداد‌های مشابه در کشورهای اروپایی حداکثر 10 ساله بود و «پیمانِ CVC» اعتباری پنجاه ساله دارد! بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیک بیلبائو از دسته‌ اول و رئال اوویدو از دسته دوم تنها مخالفان طرح پیشنهادی تباس بودند که نتیجه‌ای جز شکست برابر ۳۸ تیم دیگر نصیب‌شان نشد. نام این چهار باشگاه از لیست بودجه 7/2 میلیارد یورویی صندوق ‌سرمایه‌گذاری خارج شده و بدین ترتیب هیچ کمک، سود و یا وامی برای‌‌شان در نظر گرفته نمی‌شود.
تباس گفته ۳۰۰ میلیون یورو از بودجه مشخص شده متعلق به رئال و بارساست و CVC تصمیم گرفته تا به‌مدت سه سال برنامه‌ای روی این مبلغ نداشته باشد و فرصتِ پشیمانی و بازگشت را به دو غول‌ بزرگ فوتبال اسپانیا بدهد.
او کاری کرده تا لالیگا در ازای دریافت 7/2 میلیارد یورو، به‌مدت ۵۰ سال حدود ۱۱ درصد از درآمدهای خود را که مربوط به اسپانسرینگ و مسأله حق پخش می‌شود به شرکت سرمایه‌گذار بپردازد و نکته آنجاست که کارشناسان فوتبال اسپانیا معتقدند «CVC» حداکثر در مدت ۱۵ سال هزینه‌های خود را بازپس می‌گیرد و ۳۵ سال سودِ خالص از لیگای اسپانیا به جیب می‌زند!
فلورنتینو پرز می‌گوید «دعوای سوپرلیگ» ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و با بستن قراردادهای کم ارزش، قصدِ تحقیر رئال را دارند.
خوب یا بد از غول‌های لالیگا، صرفاً سایه‌ای بیشتر باقی نمانده و توانِ رقابتِ مالی با تیم‌هایی چون پاری‌سن‌ژرمن، چلسی و منچسترسیتی برای همیشه از بین رفته. و این همان چیزی ‌است که تباس برای رسیدن به آن سال‌ها تلاش کرد و سعی در به
زیر سلطه درآوردن رئال و بارسا داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی