صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

پاریس بهانه است، از مسیر لذت ببرید

آرمن ساروخانیان
خبرنگار
اولین اردوی تیم امید فقط سه ماه پیش از شروع مرحله اول مقدماتی المپیک پاریس برگزار شد. این زمان خیلی کمی برای ساختن یک تیم جدید و رقابت با بهترین‌های قاره است. همه ما از پیچیدگی‌ها و تعلل فدراسیون در راه انتخاب سرمربی تیم امید خبر داریم. این تیم مدت‌ها بلاتکلیف ماند و فقط با ضرب‌الاجل کمیته ملی المپیک بود که رضا عنایتی به‌عنوان سرمربی انتخاب شد.
هنوز یک هفته‌ای از شروع تمرینات تیم امید نگذشته که خبرنگاران از عنایتی درخواست قول صعود داشتند. خوشبینی در ذات انسان است و هرچند تیم کمی دیر جمع شده، نمی‌توان صعود به المپیک را باور نداشت. مهدی تاج هم امیدوار است که با طراحی بسته‌های تشویقی، باشگاه‌ها را برای همکاری با تیم امید متقاعد کند و عنایتی تمام بازیکنانش را در اختیار داشته باشد.
با همه اینها ساختن یک تیم جزئیات زیادی دارد و عنایتی یا هر مربی دیگری بعید است که در سه ماه بتواند ترکیب ایده‌آلش را پیدا کند و ایرادها را برطرف کند. کار تیم امید در مرحله اول مقدماتی با حضور ازبکستان آسان نیست و بعد از موفقیت در تاشکند نوبت به مرحله نهایی المپیک در قطر می‌رسد که هر 16 تیم سرحال و آماده خواهند بود.
تیم امید بازیکنان شایسته‌ای دارد؛ مدافعانی مثل حزباوی و فلاح اردوی تیم ملی را تجربه کرده‌اند و یاسین سلمانی هم سابقه زیادی در لیگ دارد، ولی نتایج ادوار گذشته تیم امید نشان می‌دهد که فهرست پرستاره برای رسیدن به المپیک کافی نیست.
در این تقریباً نیم قرنی که تیم امید در راه صعود به المپیک ناکام شده، همیشه بازیکنان مستعدی در ترکیب تیم حاضر بوده‌اند. از خداداد عزیزی و کریم باقری و مهدی پاشازاده گرفته تا مهدی مهدوی‌کیا و رسول خطیبی و محرم نویدکیا. نسل بازیکنان فعلی تیم امید در مقایسه با نسل‌‌های قبلی که تعدادی از بازیکنانش همزمان در تیم ملی هم بازی می‌کردند، سطح پایین‌تری دارد. دل بستن به هنرنمایی یک نفره برای شکستن طلسم صعود به المپیک محکوم به شکست است و فقط مجموعه‌ای می‌تواند به المپیک برسد که کار تیمی و هماهنگی کم‌نقصی داشته باشد.
البته فوتبال همیشه غیرقابل پیش‌بینی است، ولی با مشکلاتی که اشاره کردیم نباید امیدواری کاذب زیادی به‌وجود آورد. شاید بهتر باشد که نگاه درباره تیم امید را تغییر داد و این تیم را پشتوانه‌ای برای تیم ملی دانست که حتی اگر به پاریس نرسد، می‌تواند بازیکنانی را برای تیم ملی بسازد.  اگر عنایتی در این ماموریت موفق باشد، ناکامی احتمالی در مسیر صعود به المپیک قابل تحمل خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی