ناکامی ادامه‌‌دار تکواندو در گرند پری رم

ناهید تنها در پاریس؟

محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی تکواندو بعد از ناکامی در جهانی باکو راهی رم شد تا در گرند پری به‌دنبال راهی برای رسیدن به سهمیه المپیک باشد اما تا چه اندازه می‌توان به کسب سهمیه امید داشت؟ بعد از افتضاحی که در باکو به وجود آمد، این امید و توقع وجود داشت که رم کمی تیم را به پاریس نزدیک کند اما واقعیت این است که هر مسابقه‌ای که برگزار می‌شود، تکواندوی ایران یک قدم از پاریس دورتر می‌شود. عملکرد تیم مردان به نحوی بوده که ظاهراً این تیم باید قید رسیدن به سهمیه از طریق رنکینگ را بزند و شاید تنها سهمیه برای تکواندو ایران از رنکینگ را ناهید کیانی بتواند کسب کند. از ابتدا هم که بیژن مقانلو به‌عنوان سرمربی تیم مردان انتخاب شد، یک سردرگمی در راه کسب سهمیه المپیک وجود داشت و ظاهراً همین سردرگمی به تیم آسیب زد. جایگاه تکواندوکاران به نحوی بود که از همان ابتدا نمی‌شد امیدی برای رسیدن به سهمیه از طریق رنکینگ فقط برای دو نفر قایل شد؛ آرمین هادی‌پور و سجاد مردانی بهترین شرایط را داشتند اما از این دو نفر یکی خانه‌نشین شد و یک نفر هم که مصدوم شد و در واقع کادرفنی تلاش کرد که مسابقات جهانی و قاره‌ای را برای رسیدن به المپیک مهم نشان بدهد اما نتایج مسابقات قاره‌ای و جهانی هم کمک زیادی به تیم نمی‌کند و یا حداقل تا الان این‌طور بوده که امید زیادی به تیم تزریق نشده است. استراتژی کادرفنی این شد که با حضور در مسابقات قاره‌ای و جهانی به‌دنبال سهمیه برود اما در دو جهانی و قهرمانی آسیا بدترین نتایج تاریخ کسب شده و همین می‌تواند تکلیف را برای کادرفنی و فدراسیون مشخص کند که با این روند نتیجه خوبی در پیش نیست.
بعد از جهانی باکو با وجود خستگی فراوان تیم، کادرفنی اصرار کرد که تیم به گرند پری رم هم اعزام شود اما خروجی رم چه بود؟ 12 نفر به رم اعزام شدند اما در روز نخست در بخش مردان سه شکست نصیب تیم شد و فقط ناهید کیانی بود که توانست مدال نقره کسب کند. متین رضایی در وزن ۶۸- کیلوگرم، ابوالفضل عباسی و علیرضا نادعلیان در وزن ۸۰+ کیلوگرم سه عضو تیم مردان تکواندو بودند که با شکست مقابل رقبای خود از جدول حذف شدند. روز دوم هم 4 نفر به روی شیاپ چانگ رفتند که مهدی حاجی موسایی و ابوالفضل زندی در مردان بودند که به نیمه نهایی رسیدند  و ملیکا میرحسینی و نرگس میرنوراللهی در وزن ۶۷- کیلوگرم خیلی زود از جدول مسابقات حذف شدند.
ناهید کیانی که تنها ستاره تکواندوی ایران در جهانی باکو بود، در گرند پری رم هم خوش درخشید و با مدال نقره که به دست آورد، به تنهایی آبروی تکواندوی ایران را خرید. ناهید کیانی با مدال نقره گرند پری رم 36 امتیاز کسب کرد و حالا با همین وضعیت او یک گام بلند برای رسیدن به پاریس برداشت و تقریباً سهمیه او قطعی است اما در مردان چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
پنجره رسیدن به المپیک پایان سال میلادی بسته می‌شود و تیم مردان اصلاً شرایط خوبی ندارد. با این وضعیتی که تیم مقانلو در پیش گرفته رسیدن به المپیک برای مردان تبدیل به آرزو شده و مشخص نیست که چه زمانی قرار است مدیریت فدراسیون در این باره تصمیم بگیرد؟ 3 مرحله گرندپری، قهرمانی قاره‌، دانشجویان جهان و ۴۰ امتیاز تورنمنت‌ها و گرند اسلم باقی مانده و اگر قرار است که تکواندو به المپیک برود، باید خیلی زود خانه تکانی خود را در کادرفنی انجام بدهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی