صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

زمان طلایی برای آموزش از دست رفت

داوران را دریابید!

بدترین و افتضاح‌ترین فصل ممکن برای ادوار لیگ برتر، فصل گذشته رقم خورد. جایی که داوران ما، هر اشتباهی که فکرش را بکنید، انجام دادند.
اصلاً انگار لیگ پرتنش ایران را سپرده بودند به داوران محلی. قضاوت‌های سطح پایین و پراشتباه که داد و فریاد همه را در‌آورد. از همان هفته اول، مربیان و بازیکنان علیه داوران مصاحبه کردند که به طرز عجیبی، بین 70 تا 80 درصد از مصاحبه‌ها و اعتراضات، کاملاً درست بود.
تصاویر تلویزیونی مشخص کرد که چقدر داوران ما بد عمل کردند و به نقطه‌ای هم رسیدند که هیچ اعتراض و فشاری روی عملکردشان، تأثیری نداشت. همانی بودند که فصل را شروع کردند و ادامه دادند.
 اشتباهات داوری تا آخرین دقایق لیگ ادامه داشت و همه را عصبی کرد تا جایی که حتی قهرمانی پرسپولیس را هم زیر سؤال برد.
مشخصاً، شخص خداداد افشاریان مقصر اصلی این اتفاق بود. او نه توانایی حمایت درست و حسابی از داورانش را داشت و نه نفوذی در اتاق ریاست فدراسیون که بتواند قانون مجازات بابت مصاحبه علیه داوران را داغ کند. حالا که لیگ تمام شده، باز هم شاهد انفعال متولیان داوری در ایران هستیم. این یک فرصت طلایی است تا کلاس‌های توجیهی و فنی برای داوران برگزار شود.
کمیته داوران یا تمام دپارتمان‌های زیرمجموعه‌اش کوچک‌ترین تلاشی برای افزایش توان علمی و فنی داوران تا به حال انجام نداده‌اند.
انفعال آنها، شرایط را بدتر کرده و این وضعیت، دورنمای عجیبی برای فصل آینده ایجاد می‌کند. داورانی که در فصل گذشته، آن حجم از اشتباهات را مرتکب شدند، در فصل آینده قرار است چه شاهکاری خلق کنند؟ قرار است شاهد چه مدلی از داوری‌ها و فجایع در نتیجه‌گیری‌ها باشیم؟ وقتی آموزش و فشاری از سوی کمیته داوری برای داورهای پراشتباه نباشد، خروجی جایی هم اتفاق نمی‌افتد.
آنها یا می‌دانند که چقدر مشکل وجود دارد و باید کاری انجام داد یا اصلاً چیزی از داوری و مدیریت نمی‌دانند و نیاز به تغییرات اساسی در بدنه فدراسیون وجود دارد. همه خودشان را دلخوش به اضافه شدن سیستم VAR کرده‌اند که این، خودش یک شاهنامه کامل است!

 

جستجو
آرشیو تاریخی