صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

سؤال استقلال و پرسپولیس از فدراسیون فوتبال

قرارداد مانیکونه هم ریالی است؟

امیر اسدی
روزنامه‌نگار

بعد از انتخاب امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی، بحث درباره اینکه او چه دستیارانی را کنار دست خود می‌نشاند، آغاز شد. رحمان رضایی، سعید الهویی، آندرانیک تیموریان و حمید مطهری به عضویت کادرفنی تیم ملی در‌آمدند و صحبت از یک گزینه خارجی هم بود که سرانجام قرعه به ‌نام یک ایتالیایی افتاد. آنتونیو مانیکونه عضو جدید کادرفنی تیم ملی بود که بعد از پایان همکاری با تیم ملی سوییس، مدتی در فرانسه کار کرد و حالا راهی ایران شده تا امیر قلعه‌نویی را در مسیری سخت کمک کند. بازیکن سابق اینترمیلان در دهه نود میلادی که سابقه بازی در لباس تیم ملی ایتالیا را هم در کارنامه دارد، در دوره مربیگری بیشتر به‌عنوان مغز متفکر ولادیمیر پتکوویچ، سرمربی مشهور سوییسی، شناخته می‌شود.
این ایتالیایی 56 ساله که کار خود را به‌عنوان مربی با دستیاری در تیم جوانان اینتر زیر نظر فلایو په‌آ آغاز کرده بود، سال 2008 به‌عنوان دستیار ولادیمیر پتکوویچ در تیم زیر نوزده‌ سال اینتر مشغول به کار شد و تا پایان تابستان 2012 در این تیم حضور داشت. پس از آن به همراه پتکوویچ به لاتزیو رفت و تا ژانویه 2014 در این تیم حضور داشت تا اینکه نوبت به دوران حضور طولانی‌مدت در بخش ملی رسید. با حضور پتکوویچ در تیم ملی سوییس به‌عنوان جانشین اوتمار هیتسفلد، مانیکونه هم به‌عنوان دستیار اول روی نیمکت نشست و در این مدت حضور در یورو 2016 فرانسه، جام جهانی 2018 روسیه و یورو 2020 را تجربه کرد تا در نهایت پس از قطع همکاری پتکوویچ با فدراسیون فوتبال سوییس، او نیز از این تیم ملی جدا شود.
پس از جدایی از تیم ملی سوییس، مربی ایتالیایی نیم‌فصل در فوتبال فرانسه مشغول به کار شد و به‌عنوان دستیار، این بار پتکوویچ را در تیم فوتبال بوردو همراهی کرد و از فوریه 2022 به این سو، او در هیچ تیمی فعالیت نداشت تا اینکه دستیار امیر قلعه‌نویی شد. در روزهای اخیر هم مانیکونه در اردوی تیم ملی نقشی مهم را بر عهده گرفته و نشان داده قلعه‌نویی روی او حساب ویژه‌ای باز کرده است.
همه اینها مقدمه‌ای بود برای ذکر یک نکته. فدراسیون فوتبال چند روز قبل پرده از ابلاغیه‌ای برداشت که در آن عنوان شده بود با بازیکنان و مربیان خارجی نباید به دلار قرارداد بست. یعنی تیم‌های باشگاهی مجاز نیستند بازیکنان و مربیان خارجی را با قراردادی دلاری به ایران بیاورند و پرداختی به آنها فقط باید ریالی باشد. موضوعی که اعتراض خیلی از باشگاه‌ها و هواداران‌شان را به‌دنبال داشت.
استقلال، پرسپولیس، تراکتور و سپاهان از جمله این باشگاه‌ها بودند. بخصوص که دو تا از آنها مربی خارجی دارند و دو تای دیگر می‌خواهند چند بازیکن جدید از اروپا و امریکای جنوبی جذب کنند. با توجه به قوانین جدید، بازیکن خوب خارجی هرگز با قرارداد ریالی به ایران نمی‌آید و همین موضوع به چالشی مهم برای این باشگاه‌ها تبدیل شده است.
سؤال هواداران استقلال و پرسپولیس از فدراسیون فوتبال این است که آیا قرارداد آنتونیو مانیکونه با فدراسیون فوتبال هم ریالی بسته شده؟ قطعاً پاسخ این سؤال منفی است، چون مربی با رزومه‌ای که در اروپا کار کرده هرگز به ایران نمی‌آید تا به جای دلار، ریال بگیرد. فدراسیون فوتبال که قانون ممنوعیت امضای قراردادهای دلاری را به باشگاه‌ها ابلاغ کرده، آیا خودش با مربی ایتالیایی ریالی توافق کرده است؟ فدراسیون فوتبال برای رفع شائبه‌های موجود و اعتراض هواداران استقلال و پرسپولیس بهتر است در این بخش شفاف‌سازی کند و یا قانون جدید را تغییر بدهد.

ZOOM

سؤال هواداران استقلال و پرسپولیس از فدراسیون فوتبال این است که آیا قرارداد آنتونیو مانیکونه با فدراسیون فوتبال هم ریالی بسته شده؟ قطعاً پاسخ این سؤال منفی است، چون مربی با رزومه‌ای که در اروپا کار کرده هرگز به ایران نمی‌آید تا به جای دلار، ریال بگیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی