صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

گفت‌وگوی مفصل پپ گواردیولا با سایت یوفا

اینتر شبیه به چلسی ا‌ست

دو روز دیگر فینال لیگ قهرمانان در استانبول انجام می‌شود. هفته‌هاست که همه منتظر این روز بزرگ هستند. آیا منچسترسیتی بالاخره به رویایش، لیگ قهرمانان اروپا می‌رسد؟ آیا اینتر که در سال 2010 در عین ناباوری بایرن مونیخ را شکست داد، باز شگفتی‌ساز می‌شود. خیلی‌ها می‌گویند پپ تا لیگ قهرمانان را نبرد، دستاوردهایش در منچسترسیتی کامل نیست. خودش هم در مصاحبه جدیدی که با سایت یوفا داشته این نکته را تأیید کرده است. او گفته: «باشگاه‌های زیادی وجود دارند که به خاطر نبردن این جام، پروژه‌ها و ایده‌های بی‌شماری را نابود کرده‌اند. باشگاه‌هایی وجود دارند که بزرگی خودشان را مدیون قهرمانی در این رقابت هستند. حتی اگر در این قضیه مثل هم فکر نکنیم، باور دارم همه کارهایی که طی این سال‌ها انجام داده‌ایم تنها در صورت قهرمانی برای دیگران قابل درک خواهد بود. اگر قهرمان نشویم، درک کمتری از کار ما در ذهن دیگران به وجود خواهد آمد. منصفانه نیست اما همین که هست!»
او البته از زاویه دیگری هم به این موضوع نگاه کرده است: «یک حقیقت دیگر را هم باید بپذیریم؛ اگر می‌خواهیم به‌عنوان یک باشگاه بزرگ گامی بزرگ و قاطعانه برداریم، باید قهرمان اروپا شویم. با این حال مهم‌ترین مسأله این است که هر سال در همین جایگاه باشیم. دو سال قبل اینجا بودیم و بعد از گذشت دو سال دوباره اینجا هستیم. تلاشمان را انجام می‌دهیم و مهم است که دوباره در همین جایگاه باشیم. باشگاه بزرگ بودن یعنی هر سال در لیگ قهرمانان باشید، همیشه در مراحل پایانی بجنگید و قهرمان شوید.»
 گواردیولا در قسمتی دیگر از مصاحبه‌اش گفته خودش را به‌صورت شخصی فرد موفقی در لیگ قهرمانان می‌داند: «در لیگ قهرمانان به دستاوردهایی رسیده‌ام که بسیار فراتر از تصورات خودم است. اگر زندگی‌ام همین حالا تمام شود هم راضی خواهم بود؛ یک بار به‌عنوان بازیکن در باشگاه خودم قهرمان این رقابت‌ها شده‌ام و آن جام را بسیار دوست دارم. دو بار هم به‌عنوان سرمربی باشگاه خودم فاتح این رقابت شده‌ام.»
پپ یک بحث فلسفی هم در این مورد با خبرنگار یوفا داشته که اساساً در ورزش شکست وجود ندارد! او گفته: «در ورزش شکست وجود ندارد. اعتراف به این که شکست خورده‌اید یعنی به حریفتان گفته‌اید بی‌ارزش. یعنی زمانی که شکست می‌خورید دلیل آن نمی‌تواند عملکرد خوب حریفتان باشد؟ همه چیز به تلاش کردن بستگی دارد؛ ورزش یعنی تلاش و تلاش دوباره پس از شکست. زمانی که می‌برید، باید خیلی خونسرد و متواضعانه جشن بگیرید. وقتی هم که شکست می‌خورید یعنی اجازه دارید گریه کنید اما باید فردا دوباره کارتان را از سر بگیرید. ورزش همین است. شما شکست نمی‌خورید، وقتی تلاش می‌کنید چیزی به اسم شکست وجود ندارد.»
اما شاید مهم‌ترین قسمت حرف‌های پپ گواردیولا برگردد به بازی پیش رو. به بازی اینتر. اینکه او قرار است از چه شیوه‌ای استفاده کند. آیا قرار است دوباره با تغییر تیم فینال را از دست بدهد. جالب اینجاست که پپ به این سؤال صریح پاسخ داده: «برای بازی شنبه یک برنامه دارم، همان‌طور که برای بازی با چلسی برنامه داشتم. اگر به‌صورت خصوصی به شما بگویم که چرا در آن لحظه آن تصمیم را گرفتم، احتمال دارد که بگویید تصمیم درستی بود، اما مسأله ساده است؛ اگر ببازم، اشتباه می‌کنم و اگر برنده شوم، حق با من است. در این حرفه باید این مسائل را بپذیرید. بازی فشرده‌ای بود و در خیلی از فاکتورها از آنها بهتر بودیم اما شکست خوردیم. آیا اگر به عقب برگردم کار متفاوتی انجام می‌دهم؟ شاید، اما این به حساب نمی‌آید.»
پپ که می‌داند همه بابت فینال چند سال پیش مقابل چلسی شماتتش می‌کنند، ادامه داده: «در مورد آن فینال صحبتی نکردم. برخی بازیکنان آنجا بودند، برخی نه. این بازی شرایط کاملاً متفاوتی دارد. مثل دو سال پیش یا فصل گذشته نیست. ما برای شکست دادن حریف خود باید دقیقاً بدانیم که چه رویکردی دارند، سیستم آنها چیست و با توپ و بدون توپ چگونه بازی می‌کنند. دو فصل پیش ما دو بار مقابل تیم توماس توخل (چلسی) شکست خوردیم. قبل از فینال در مورد اینکه آیا می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا خیر، تردید داشتیم. این بازی مثل آن بازی نیست اما هر دو تیم چلسی و اینتر، با پنج مدافع در عقب زمین بازی می‌کنند.
 رویکرد آنها دفاعی بود، چلسی نیز الگوهای فوق‌العاده خوبی برای بازی و مجازات کردن ما داشت. من نمی‌گویم این دو تیم شبیه هستند، اما شباهت‌هایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. امیدوارم بتوانیم کمی بهتر از آن زمان حمله کنیم. از نظر تاریخی، آنها (اینتر) بهتر از ما هستند. اما مهم این است که چه کاری باید انجام دهید تا 95 دقیقه بهتر از حریف باشید. مهم نیست که در مرحله گروهی یا لیگ برتر یا جام حذفی چه کرده‌اید. باید بهتر از آنها باشیم.»
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی