تکواندوی قهرمانی جهان در باکو

دور ناکامـــــــــی

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان به میزبانی باکو آغاز شده و دومین روز خود را هم پشت سر گذاشت. تکواندوی ایران در روز دوم سه نماینده داشت که هر سه نفر شکست خوردند و خیلی زود از جدول مسابقات کنار رفتند تا همچنان تنها داشته تکواندوی ایران مدال برنز متین رضایی باشد.
 تکواندوی ایران در حالی راهی باکو شد که اعلام دوپینگ دو عضو تیم ملی باعث آبروریزی شد و حالا هم که نتایج قهرمانی جهان همه چیز را به هم ریخته.
تکواندوی ایران روی دور ناکامی است و باید منتظر نتایج روزهای سوم و چهارم ماند تا نوبت به ستاره‌ها برسد بلکه کمی از این تیره‌روزی‌های تکواندو را کنار بزنند.
 
 حسین‌پور حریف قهرمان جهان نشد
اولین نماینده ایران در روز دوم که خیلی زود از جدول کنار رفت علیرضا حسین‌پور در وزن ۵۸ - کیلوگرم بود. تکواندوی ایران در این وزن می‌توانست آرمین هادی‌پور را داشته باشد اما اصرار به تصمیمات اشتباه فعلاً آرمین را از تیم ملی دور کرده تا همه نظاره‌گر شکست حسین‌پور باشند.
حسین‌پور دور اول حریفی از شیلی را شکست داد اما در دور دوم مقابل ویتو دلاکویا دارنده طلای جهان و المپیک از ایتالیا شکست خورد و خیلی زود از جدول کنار رفت.
 بانوان همچنان دور از مدال
از سه نماینده ایران در تکواندوی قهرمانی جهان‌ دو نفر خانم بودند اما هر دو خیلی زود از جدول حذف شدند تا همچنان تکواندوی بانوان روی نوار ناکامی قدم بردارد.
زینب اسماعیلی در وزن ۶۷ - کیلوگرم در همان دور نخست مغلوب حریف ازبک شد تا خیلی زود با قهرمانی جهان خداحافظی کند. دیگر نماینده ایران زهرا‌ پوراسماعیل بود که در ۷۳- کیلوگرم رو شیاپ چانگ رفت اما او هم فقط به اندازه یک مسابقه فرصت داشت در قهرمانی جهان حضور داشته باشد. حریف او سمیرا گلیا از ایتالیا بود که در همان دور نخست نسخه تکواندوکار باتجربه ایران را پیچید. شاید تمام امید تیم تکواندوی بانوان به ناهید کیانی باشد؛ کسی که چند ماه دور از اردو بود و به جای حضور در تمرینات، درگیر حاشیه شده بود.
 فدراسیون روی انتخابی
تجدید نظر می‌کند؟
در پایان روز دوم تنها یک مدال به ایران رسیده که آن را هم متین رضایی کسب کرده است. کسی که اصلاً قرار نبود در قهرمانی جهان حضور داشته باشد. او در انتخابی شکست خورده و از ترکیب کنار رفته بود اما اعلام دوپینگ دو عضو تیم ملی به یکباره متین رضایی را به تیم ملی رساند تا او اولین مدال ایران را در وزن ۶۸- کیلوگرم به دست آورد. رضایی برای رسیدن به این مدال ستاره‌هایی را از کشورهای هند، برزیل، اسپانیا و چین شکست داد و در نهایت مقابل بردلی سیندن از بریتانیا که قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیک توکیو است، شکست خورد. رضایی اگرچه از رسیدن به فینال بازماند اما عملکرد خوبی داشت.
 حالا اما تنها ستاره در تکواندوی قهرمانی جهان با حکم انتخابی از تیم دور مانده. به نظر انتخابی تیم ملی روال خوبی ندارد، چیزی که آرمین با اعتراض به آن از تیم دور ماند.
حالا بعد از اتفاقاتی که در دو روز اخیر برای تکواندوی قهرمانی جهان رخ داده‌، نگاه‌ها به روز سوم است که شاید طلسم رسیدن به فینال شکسته شود. مهران برخورداری، آرین سلیمی و غزل سلطانی سه نماینده تیم ملی تکواندو در روز سوم هستند.
برخورداری سال گذشته در جهانی مکزیک هم مدال برنز کسب کرد و حالا باید دید او می‌تواند به مدال طلا برسد یا نه؟ از آخرین باری که طلای قهرمانی جهان به ایران رسید سال‌ها می‌گذرد و باید دید برخورداری و سلیمی این توان را دارند که طلسم‌شکنی کنند یا نه؟ البته سال گذشته در قهرمانی جهان یک مدال طلا به یک ایرانی رسید اما این طلا به نام مهدی خدابخشی و صربستان ثبت شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی