جام تختی و حواشی شگفت‌انگیز

سلطان ضربه و سلطان سوتی

قابل پیش‌بینی بود که برگزاری کشتی آزاد جام تختی در ارومیه مورد توجه علاقه‌مندان قرار نگیرد. ارومیه شهر والیبال‌‌دوست است و ارتباط چندانی با کشتی ندارد، به همین دلیل هم 5 وزن اول خیلی تماشاگر نداشت اما در 5 وزن دوم حسن یزدانی علاقه‌مندان به کشتی را به سالن کشاند و البته اشتباه عجیب داوران و مسئولان برگزاری هم حسابی آنها را به وجود آورد.
هر چند حسن یزدانی جوری کشتی گرفت که رسیدنش به فینال کمتر از وقت یک کشتی شد. یزدانی دور اول را استراحت کرد اما در دور دوم در دو دقیقه و ۱۱ ثانیه با نتیجه ۱۱ بر صفر محمد برقک را شکست داد. در نیمه نهایی مقابل علیرضا منصوری در دو دقیقه و ۱۲ ثانیه با نتیجه ۱۱ بر صفر پیروز شد. دیدن کشتی‌های یزدانی حسابی تماشاگران را به وجد آورد اما حیف بود که خیلی زمان کمی روی تشک بود.
یکی دیگر از اتفاقات عجیب سوتی داوران و عوامل برگزاری مسابقات بود که کشتی‌گیر وزن 74 کیلوگرم ایران را مقابل کشتی‌گیر 86 کیلوگرم عراق گذاشت. حسن عباسپور در وزن ۷۴ کیلوگرم باید برابر مصطفی سلمان از عراق به میدان می‌رفت اما در شرایطی که تا پایان ۳ دقیقه نخست مبارزه ۳ بر یک از حریف خود عقب بود، داوران متوجه شدند عراقی‌ها به جای کشتی‌گیر وزن ۷۴ کیلوگرم خود، کشتی‌گیر وزن ۸۶ کیلوگرم‌شان را به میدان فرستاده‌اند! کشتی جنجالی امین طاهری مقابل مرتضی جان‌محمدی هم حسابی برای تماشاگران حاضر در سالن جذاب شد. به نحوی که می‌رفت تا باعث سرشاخ شدن علیرضا رضایی با فردین معصومی هم شود! طاهری 9 بر صفر از مرتضی جان‌محمدی جلو بود اما در یک کش و قوس طاهری در خاک جان‌محمدی قرار گرفت و داوران هم ضربه فنی اعلام کردند. از آنجایی‌ که ضربه فنی بازبینی و چلنج ندارد، داوران هم دست طاهری را بالا بردند اما بعد هم امین طاهری به این ماجرا اعتراض کرد و هم علیرضا رضایی که بعد از این اعتراض‌ها و دخالت پژمان درستکار، تصمیم بر این شد که این مسابقه تکرار شود! تصمیمی من درآوردی و خلاف قوانین اتحادیه جهانی که این بار با اعتراض فردین معصومی روبه‌رو شد. امین طاهری رقیب مستقیم امیررضا معصومی، پسر فردین بود. هر چند که در ادامه طاهری به معصومی باخت و به فینال نرسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی