صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

آنتونیو مانیکونه گزینه حضور در کادر فنی قلعه‌نویی

پتکوویچ نه؛ دستیارش به تیم ملی می‌آید

امیر قلعه‌نویی از زمان شروع کارش در تیم ملی تأکید داشت که یک دستیار خارجی به کادر فنی اضافه خواهد شد. او در آخرین روزهای سال برای هدایت تیم ملی انتخاب شد و فرصتی برای توافق با دستیار خارجی پیش از اردوی فروردین‌ماه نداشت. در دو بازی دوستانه مقابل روسیه و کنیا دستیاران ایرانی قلعه‌نویی را همراهی کردند. در هفته‌های بعد از آن هم فرایند انتخاب مربی خارجی ادامه داشت، ولی به نظر می‌رسد در آستانه شروع اردوی خردادماه تیم ملی قرار است دستیار خارجی به کادر فنی اضافه شود.
قلعه‌نویی گفته بود که گزینه‌هایش را به فدراسیون فوتبال داده، ولی نامی از آنها مطرح نشده بود. در فوتبال ایران مرسوم است که مذاکرات مخفیانه پیش برود، چرا که این نگرانی وجود دارد طرف سومی ممکن است توافق را به هم بزند. تنها اطلاعی که از دو گزینه سرمربی تیم ملی وجود داشت این بود که یکی از آنها پرتغالی و دیگری ایتالیایی است.
سرانجام دیروز نام گزینه ایتالیایی قلعه‌نویی افشا شد و این مربی آنتونیو مانیکونه نام دارد. قلعه‌نویی در جریان مصاحبه اخیرش گفت که انتخاب دستیار خارجی در مراحل نهایی است و انتظار می‌رود که این مربی پیش از سفر تیم ملی به قرقیزستان برای تورنمنت کافا کارش را شروع کند.
مانیکونه، بازیکن اینترمیلان در دهه نود میلادی که سابقه بازی در لباس تیم ملی ایتالیا را هم در کارنامه دارد، در دوره مربیگری بیشتر به عنوان مغز متفکر ولادیمیر پتکوویچ، سرمربی مشهور سوییسی، شناخته می‌شود.
این ایتالیایی 56 ساله که کار خود به عنوان مربی را با دستیاری در تیم جوانان اینتر زیر نظر فلایو په‌آ آغاز کرده بود، در سال 2008 به عنوان دستیار ولادیمیر پتکوویچ در تیم زیر نوزده‌ سال اینتر مشغول به کار شد و تا پایان تابستان 2012 در این تیم حضور داشت.
پس از آن همراه پتکوویچ به لاتزیو رفت و تا ژانویه 2014 در این تیم حضور داشت تا اینکه نوبت به دوران حضور طولانی‌مدت در فوتبال ملی رسید. با حضور پتکوویچ در تیم ملی سوییس به عنوان جانشین اوتمار هیتسفلد، مانیکونه هم به عنوان دستیار اول روی نیمکت این تیم نشست و در این مدت حضور در یورو 2016 فرانسه، جام جهانی 2018 روسیه و یورو 2020 را تجربه کرد تا در نهایت پس از قطع همکاری پتکوویچ با فدراسیون فوتبال سوییس، او نیز از این تیم ملی جدا شود.
پس از جدایی از تیم ملی سوییس، مربی ایتالیایی نیم فصل در فوتبال فرانسه مشغول به کار شد و به عنوان دستیار، این بار پتکوویچ را در تیم فوتبال بوردو همراهی کرد و از فوریه 2022 به این سو، این سرمربی ترجیح داده منتظر پیشنهاداتی جدید باشد.
پیش از این نام پتکوویچ به عنوان گزینه مربیگری در تیم ملی مطرح شده بود. در روزهایی که اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی موقعیت لرزانی داشت و گفته می‌شد فدراسیون فوتبال برای جام جهانی به دنبال یک مربی کارنامه‌دار خارجی است، نام پتکوویچ به عنوان یک مربی موفق مطرح شد. بزرگترین مانعی که اجازه نداد مذاکره با پتکوویچ جدی شود، دستمزد بالایی بود که او بعد از اخراج از بوردو دریافت می‌کرد. او در یورو 2020 موفق شد فرانسه، قهرمان جام جهانی قبلی را در یک هشتم نهایی حذف کند و خودش را به عنوان یک مربی موفق مطرح کند. بعد از این تورنمنت بود که بوردو با قرارداد وسوسه‌انگیزی سراغش رفت. این همکاری دوام زیادی نداشت، ولی پتکوویچ که هنوز از باشگاه فرانسوی غرامت می‌گیرد، ترجیح داد که فعلاً سراغ تیم جدیدی نرود.
مانیکونه هم از آن زمان تیمی نداشت، ولی به نظر می‌رسد این بار می‌خواهد با حضور در تیم ملی مربیگری در آسیا را تجربه کند. سابقه حضور در تورنمنت‌های بزرگ با سوئیس فاکتور مثبتی است و او می‌تواند تجربه‌اش از چنین مسابقاتی را در جام ملت‌های آسیا در اختیار قلعه‌نویی بگذارد. قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا 2007 دستیار باتجربه‌ای نداشت و هزینه‌اش را با حذف در یک چهارم نهایی داد. او این بار می‌خواهد با دست پر به جنگ مدعیان آسیایی برود و دنبال دستیاری است که در بازی‌های بزرگ و لحظات سخت برای تصمیم‌گیری به او کمک کند. به نظر می‌رسد که مانیکونه این ویژگی‌ها را داشته باشد، ولی هنوز توافق نهایی نشده و حضورش روی نیمکت تیم ملی در روزهای آینده مشخص می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی