صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و ده - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و ده - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اتفاقات باور نکردنی در مسیر کسب مجوز حرفه‌ای

بوی خیانت!

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

داستان هزار و یک شب کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایرانی همچنان ادامه دارد. روند کسب مجوز برای باشگاه‌ها برخلاف سال گذشته با تغییرات زیادی روبه‌رو شده که اصلی‌ترین آن، بی‌خیالی مسئولان فدراسیون در خصوص مسئولیت‌های‌شان بود. اکثر مدیران باشگاه‌ها از عملکرد کمیته مجوز حرفه‌ای شاکی و عصبانی هستند زیرا این اتفاق را با گذشته مقایسه می‌کنند. واقعیت این است که سال گذشته و در زمان فعالیت سهیل مهدی، او و همکارانش از هیچ کمکی در راه اخذ مجوز حرفه‌ای کوتاهی نمی‌کردند اما با حضور مصطفی زارعی در رأی کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون، شرایط عوض شده و زبان فدراسیون از کمک و مشاوره به تهدید و مشاجره تغییر کرد. شرایطی که باشگاه‌ها مجبور شدند به تنهایی برای حرفه‌ای شدن بجنگند.

 باشگاه‌های زیان‌آور
سال گذشته با حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، همه متوجه شدند که کنفدراسیون فوتبال آسیا با هیچ باشگاهی، حتی در حد و اندازه‌ سرخابی‌ها شوخی ندارد. بنابراین فدراسیون با ابلاغ دستورالعمل اخذ مجوز حرفه‌ای، تمام باشگاه‌های لیگ برتری را وارد یک چالش بزرگ کرد. آنها از باشگاه‌ها خواستند در 5 بخش ورزشی، زیرساخت، حقوقی، مالی حسابرسی و پرسنلی مدارک خود را که بیش از 450 مورد عنوان شده بود، در سامانه CLASS بارگذاری کنند. از آنجایی که باشگاه‌های ایران اکثراً دولتی هستند یا اگر اسم خصوصی روی آنهاست در نهایت به یکی از ارگان‌های دولتی ختم می‌شوند، با مشکلات اداری و مالکیت مواجه هستند. حتی اگر باشگاه‌ها به بازیکنان و یا سرمربیان خارجی خود بدهی نداشته باشند، مشکلاتی از قبیل بدهی مالیاتی، جاری، داخلی، پشتیبانی و... دارند، آن هم بدون اینکه درآمدی از فوتبال کسب کنند؛ درآمد‌هایی چون بلیت‌‎فروشی، حق پخش، اسپانسرینگ حرفه‌ای، فروش پیراهن و اکسسوری و... در یک کلام، باشگاه‌های ایران سودده نیستند!
 
مجوزهای یکی در میان
طبق ادعای کمیته مجوز حرفه‌ای تا به حال شش باشگاه موفق شدند به درستی، مدارک خود را آپلود کنند و مجوز خود را دریافت خواهند کرد. غیر اینها، سه باشگاه استقلال، آلومینیوم و هوادار که نواقصی داشتند، دست به اعتراض زدند تا بار دیگر شانس خود را برای دریافت مجوز امتحان کنند. در این بین، باشگاه‌هایی نیز وجود دارند که وقتی راه خود را برای گرفتن مجوز پر از دست‌انداز، دیدند ترجیح دادند سال بعد برای این کار اقدام کنند و از آنجایی که سهمیه آسیایی نیز ندارند، این کار منطقی به نظر می‌رسید.
 
ایمیل‌های محرمانه
تا اینجای کار همه چیز نسبتاً خوب به نظر می‌رسد اما داستان از زمانی پیچیده می‌شود که شنیده شد برخی از داخل می‌خواهند مانع رسیدن باشگاه‌ها به مجوز حرفه‌ای شوند. این موضوع بخصوص برای استقلال و پرسپولیس جدی است. شایعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از چهره‌های قدرتمند اما بیرون مانده ورزشی از داخل ایران، با ارسال ایمیل‌هایی به مقصد کنفدراسیون فوتبال آسیا، مدعی شده‌اند که تیم‌های داخلی صلاحیت کسب مجوز حرفه‌ای را ندارند و باشگاه‌ها با سندسازی به دنبال تأییدیه از AFC هستند. هنوز مشخص نیست دلیل این کار چیست اما شاید ادعای وزیر ورزش به اینکه هنوز هیچ تیمی حذف نشده در این امر بی‌تأثیر نباشد؛ گویا دیدگاه دار و دسته‌ای که به دنبال ضربه به خودی‌ها هستند این بوده که یا استقلال و پرسپولیس باید همزمان در رقابت‌های آسیایی باشند و یا هیچ تیمی نباید مجوز بگیرد!
 
بوی خیانت می‌آید
شنیده‌ها حاکی از آن دارد که چند تن از مدیران باسابقه ورزشی طی 2 نامه محرمانه به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده‌اند که استقلال و پرسپولیس همچنان مدیریت مشترک دارند و نباید به آنها مجوز حرفه‌ای داده شود. این کار چه به قصد ناکارآمد کردن وزیر باشد چه نه، یک خیانت بزرگ به حساب می‌آید! تردیدی در این قضیه وجود ندارد که فوتبال ما خصوصی نیست، ولی باشگاه‌ها تلاش کردند با هر ترفندی که شده، خود را در معرض دریافت مجوز قرار دهند. اتفاقاً این موضوع از هر نظر به صلاح فوتبال ایران است. حیف است اگر تیم‌های کشورمان به خاطر نبود زیرساخت یا بدهی مالیاتی، از حضور در لیگ قهرمانان باز بمانند. حتی اگر این کار را به صورتی انجام داده باشند که کسی نتواند ایرادی به آن وارد کند که دیگر یک شاهکار محسوب می‌شود. ولی برخی این قضیه را در نظر نمی‌گیرند که حذف از آسیا آبرو‌ریزی بزرگتری نسبت به مجوز نگرفتن چند تیم محبوب است و به همین خاطر، در حق فوتبال ایران «خیانت» می‌کنند. حالا باید پرسید آیا این خیانت‌ها، راه به جایی می‌برد و بار دیگر باعث حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا می‌شود یا قرار است با مسائل جدیدی مواجه شویم.

جستجو
آرشیو تاریخی