صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

وقتش رسیده رئال از خواب بیدار شود

پایان جادوی اروپایی مادرید

 

بعد از آنکه منچسترسیتی گل اولش را زد، رئال مادرید به وحشت افتاد. وینیسیوس جونیور با کارلو آنچلوتی صحبت می‌کرد و کریم بنزما تیم را جمع کرد و با آنها حرف زد. همان ترسی به جان نماد آرامش در لیگ قهرمانان افتاده بود که هر هفته تیم‌های لیگ برتری با آن درگیر می‌شوند. بعد از آن همه چیز به هم ریخت و این بار دیگر خبری از جادوی اروپایی پرافتخارترین تیم قاره نبود.
 
وقت خداحافظی با آنچلوتی؟
 باید از مربی بزرگ ایتالیایی به خاطر خاطرات خوبی که با رئال مادرید به وجود آورد، تشکر کرد. او بعد از باخت چهارشنبه تأکید کرد جایی نمی‌رود و تا پایان قراردادش که تا سال 2024 اعتبار دارد، می‌ماند.
 او مربی بزرگی است که افتخار منحصر به فرد قهرمانی در هر پنج لیگ ممتاز اروپا و چهار قهرمانی لیگ قهرمانان را در کارنامه درخشانش دارد. او توانسته در فضاهای کاری مختلف خودش را منطبق کند و در واقع این مادرید شاهکار او است. تیمی که در بهترین روزش، بدون توپ، صبور و هماهنگ است و با توپ ویران‌کننده و فرصت‌طلب. او به تیم این ذهنیت را بخشیده است.
اما دورانش تمام شده و بازی «اتحاد» شاهد خوبی است. در لالیگا هم عملکرد خوبی نداشتند و شاید در پایان فصل با 20 امتیاز اختلاف نسبت به بارسلونا در رده سوم قرار بگیرند. اگر این بازی را می‌برد، شاید ناکامی لالیگا نادیده گرفته می‌شد اما مادرید یک کهکشان با پیروزی فاصله داشت. پیداکردن مربی برای مادرید بی‌نهایت سخت است اما نام توماس توخل و موریسیو پوچتینو برده شده است و باید با آنچلوتی که از گزینه‌های مربیگری تیم ملی برزیل است، خداحافظی باشکوهی داشت.
 جدایی محترمانه
 مادرید سال‌ها است که در لیگ قهرمانان به تجربه بازیکنانش متکی است و هر فصل یک ستاره خوش سابقه از تیم جدا می‌شود. کریستیانو رونالدو، کاسمیرو، سرخیو راموس و مارسلو نمونه‌های آن هستند. تونی کروس، لوکا مودریچ و بنزما قرارداد خود را یکساله تمدید کرده یا می‌کنند در حالی که قرارداد دنی کارواخال تا 2024 اعتبار دارد اما بعید است که رئال با این تیم فصل بعد تا نیمه‌نهایی پیش برود. این چهار نفر لزوماً عامل ناکامی رئال نیستند اما باید با احترام از آنها جدا شد. ضعف دفاعی کروس در اتحاد به شدت به چشم آمد، به نظر می‌رسید مودریچ از توپ می‌ترسد، کارواخال را جک گریلیش درمانده کرد و بنزما به سختی یک ضربه به سمت دروازه سیتی زد.
 
اثرگذاری بلینگهام
 این خیلی خوب است که یکی از تقویت‌کننده‌های رئال مادرید خود را به این تیم متعهد کرده است. گفته می‌شود مادرید با جود بلینگهام به توافق شخصی رسیده و احتمالاً مبلغ هنگفتی رد و بدل می‌شود با توجه به ارزشی که بوروسیادورتموند روی هافبک انگلیسی گذاشته. اینکه دقیقاً او کجا بازی می‌کند، معلوم نیست. او جایی در خط میانی دارد و در بلندمدت می‌تواند با اورلین شوامنی و فدریکو والورده مثلث قدرتمندی را تشکیل دهد. شاید هم در نقش شماره 10 بازی کند. او شاید مادرید را به سال‌های اوج مودریچ و کروس نرساند، اصلاً شاید تیم هیچ وقت دیگر نرسد اما او می‌تواند عامل مهمی برای بازگشت رئال به مسیر موفقیت باشد.
 
جانشین بنزما
 جاهای دیگر هم به تقویت نیاز دارد، بنزما عالی و برنده توپ طلا است، همچنان می‌تواند گل‌های زیادی بزند و با حرکات بدون توپ مؤثر باشد. اما واقعیت این است که او به سال‌های آخر دهه چهارم زندگی‌اش نزدیک شده و امسال با مصدومیت‌های عضلانی متعدد مواجه شد. او دیگر بازیکنی شده که به مراقبت نیاز دارد و مادرید مهاجمی می‌خواهد در بازی‌های بزرگ برایش مثمر باشد. نام‌های زیادی مطرح شده و بیش از همه کیلیان امباپه. آنها به شماره 9‌های کارآمد موجود در بازار نیاز دارند و اگر هوشمندانه عمل کنند، خیلی زود جواب می‌گیرند.
 
وینی، چهره تیم
 در این فصل مشخص شده بنزما دیگر نمی‌تواند چهره تیم باشد، او می‌تواند گل بزند و تیترها را به خود اختصاص دهد اما باثبات‌ترین بازیکن تیم بال برزیلی است. وینیسیوس هم منتقدانی دارد اما او باید چهره شاخص این تیم باشد، وینی توانایی‌اش را داشته در غیاب بنزما بار خط حمله تیم را به دوش بکشد. باید مراقبش هم باشند، او قرارداد جدید نبسته و تا سال 2024 بیشتر فرصت نیست ضمن اینکه باید در واکنش به رقبایی که روی اعصابش می‌روند، کنترل بیشتری داشته باشد. رئال باید بیشتر روی او کار و سرمایه‌گذاری کند.
 
باور به جادو
 رئال مادرید بیش از هر تیم دیگری قهرمان اروپا شده و در 11 تا از 13 نیمه‌نهایی اخیر لیگ قهرمانان حاضر بوده. در هر دهه حداقل یک بار قهرمان اروپا شده‌اند و هرگز در مرحله گروهی حذف نشده‌اند. قهرمانی فصل قبل را همراه با شانس دانستند و گاهی هم اینطور بود اما تیم‌های بزرگ در موقعیت‌های بزرگ خودشان را نشان می‌دهند، باید جادوی این تیم و اینکه موفقیت اروپا در خون‌شان است، باور کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی