صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

کادرفنی درحال رایزنی برای بخشش ستاره خاطی کاراته

پورشیب به اردو برمی‌گردد؟

رضاعباسپور
روزنامه نگار

رقابت‌های انتخابی تیم ملی کاراته برای شروع اردوی آماده‌سازی آسیایی و جهانی این رشته رزمی، چندی پیش در تهران برگزار شد و مثل رویدادهای مشابه قبل بازهم با حواشی عجیب و غریبی همراه بود. حواشی که نهایتاً منجر به محرومیت و تعلیق چند چهره نامدار تیم ملی کاراته خصوصاً کاپیتان تیم ملی یعنی ذبیح‌الله پورشیب شد. پورشیب که همواره در طول سال‌های گذشته یکی از چهره‌های شاخص و اخلاق‌مدار تیم ملی کاراته کشورمان بوده است، بعد از اعتراض شدید و درگیری که با برخی رقبای خود در سالن انتخابی داشت، به کمیته انضباطی فراخوانده شد و نهایتاً با 6 ماه محرومیت از حضور در میادین مواجه شد. حالا اما با شروع اردوهای تیم ملی برای حضور در رقابت‌های آسیایی و جهانی کاراته، این‌طور به نظر می‌رسد کادرفنی تیم ملی به‌دنبال رایزنی برای بخشش و بازگرداندن کاپیتان پرافتخار خود به اردوی تیم ملی کاراته است.
شروع اردو از هفته آینده
بدون شک کاراته یکی از رشته‌های رزمی پرافتخاری است که در رقابت‌های معتبر بین‌المللی پیش رو خصوصاً بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو مسئولان ورزش کشور روی افتخارآفرینی و کسب مدال‌های خوشرنگ این رشته برای کاروان ورزش کشورمان حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. درخشش ستاره‌های کاراته ایران در عرصه‌های مهم و معتبر بین‌المللی خصوصاً بازی‌های المیپک 2021 توکیو موجب شد تا این رشته رزمی به یکی از رشته‌های پرامید ورزش کشور برای درخشش در رویدادهای بین‌المللی تبدیل شود. به همین دلیل سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته کشورمان با به خط کردن ملی‌پوشان این رشته بعد از برگزاری انتخابی از اواسط اردیبهشت ماه اردوی آماده‌سازی کاراته را در تهران استارت زد تا ملی‌پوشان کاراته خود را برای حضور در میادین آتی مهیا کنند. کاراته البته بعد از بازی‌های المپیک 2021 توکیو، افت نسبتاً محسوسی داشت. طوری‌که یا به رقابت‌های بین‌المللی اعزام نمی‌شد و یا اگر اعزام می‌شد نمی‌توانست از عملکرد درخشان گذشته خود دفاع کند. به همین دلیل حالا و باتوجه به اینکه این تیم در سال 2023 و 2024 رقابت‌های معتبر و بزرگی مثل بازی‌های آسیایی، رقابت‌های لیگ جهانی، مسابقات قهرمانی آسیا و نهایتاً پیکارهای جهانی را پیش رو دارد، کادرفنی تیم ملی سعی کرده تا هرآنچه در توان دارد برای جمع و جورکردن تیمی یکدست و آماده‌ برای حضور در تمامی میادین و کسب بهترین نتایج بگذارد. البته در این مسیر یکسری حواشی در رقابت انتخابی تیم ملی پیش آمد و باعث محرومیت تعدادی از ستاره‌های نامدار تیم ملی شد. چهره‌های شاخصی همچون ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان پرافتخار تیم ملی کاراته کشورمان که بعد از حواشی انتخابی با 6ماه محرومیت از کلیه میادین محروم شد. به هرروی فعلاً باتوجه به رأی سفت و سختی که کمیته انضباطی کاراته برای خاطیان رقابت انتخابی صادرکرده است، خیلی نمی‌شود روی بازگشت فی‌الفور ستاره‌هایی همچون پورشیب به اردوی آماده‌سازی تیم ملی حساب باز کرد. هرچند احتمال دارد به‌خاطر حساسیت و شرایط ویژه تورنمنت‌های معتبر پیش رو شاهد تغییر نظر مسئولان فدراسیون و کمیته انضباطی باشیم.
پادرمیانی  برای بازگرداندن کاپیتان
برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که کادرفنی تیم ملی کاراته و در رأس آن سید شهرام هروی بعد از رأی که کمیته انضباطی برای خاطیان رقابت انتخابی تیم ملی کاراته صادر کرده است، به‌دنبال رایزنی و پادرمیانی برای بخشش و بازگرداندن تعدادی از محرومین، خصوصاً کاپیتان تیم ملی کاراته یعنی ذبیح‌الله پورشیب به اردوی آماده‌سازی تیم ملی است. اگرچه رفتاروبرخورد ناشایست خاطیان در انتخابات کاراته به هیچ وجه پسندیده و قابل قبول نبود، اما قطعاً می‌شود به‌خاطر شرایط ویژه‌ای که کاراته پیش رو دارد، برای برخی نفرات محروم شده تخفیفاتی قائل شد. سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته در این خصوص معتقد است:«من به‌عنوان لیدرفنی تیم ملی کاراته در زمان برگزاری مسابقه انتخابی و حواشی که رخ داد در سالن بودم و به‌شدت با این قبیل رفتارها و برخوردهای هنجارشکنانه در میادین ورزشی مخالفم. به همین دلیل به مسئولان فدراسیون و اعضای کمیته انضباطی حق می‌دهم بابت احکامی که صادرکردند. اما مطمئن باشید که پی‌گیر اوضاع بچه‌ها هستم و سعی می‌کنم تا جایی که مقدور باشد و قانون به من اجازه دهد، شرایط را برای بخشش بچه‌ها و بازگرداندن‌شان به اردوی تیم ملی مهیا کنم. به هرحال  اصلاً اتفاق جالبی نبود، ولی مطمئن باشید که هرکاری نیاز باشد انجام می‌دهم تا اردوی تیم ملی دوباره با حضور تمامی ستاره‌های تیم ملی برگزار شود.»

ZOOM
مرحله جدید اردوی تیم ملی کاراته قرار است از هفته آینده در آکادمی ملی المپیک تهران آغاز شود. اردویی که قطعاً امیدواریم با حضور ستاره‌های محروم و تعلیق شده همراه باشد. یکی از این چهره‌های شاخص که بعد از حواشی انتخابی کاراته با 6 ماه محرومیت مواجه شد، ذبیح‌الله پورشیب است. کاپیتان پرافتخار تیم ملی کاراته که حالا باید منتظر بمانیم وببینیم که آیا او می‌تواند با پادرمیانی و ریش گرو گذاشتن سرمربی تیم ملی مورد بخشش قرارگرفته و به اردو بازگردد یا اینکه محرومیت 6 ماهه تمام وکمال برای او و سایر محرومین طبق قانون لحاظ می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی