صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

جام ملت‌ها برای ما از مرحله حذفی شروع می‌شود

حریفان آسان برای آغاز مأموریت دشوار

قرعه‌کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد و حالا می‌دانیم تیم ملی کشورمان در مرحله گروهی این مسابقات باید به مصاف چه تیم‌هایی برود و پس از راهیابی به مراحل حذفی در کدام نمودار قرار خواهیم گرفت. شرایط تیم ملی به گونه‌ای بود که با توجه به حضور در جام جهانی، می‌دانستیم حتماً یکی از سرگروه‌ها خواهیم بود و از این بابت دغدغه‌‌ای برای تقابل با سایر مدعیان قهرمانی در مرحله اول نداشتیم. خوشبختانه در گروه آسانی هم قرار گرفتیم و می‌توانیم این سه بازی را به عنوان مسابقاتی تدارکاتی برای ادامه مراحل جام ملت‌ها قلمداد کنیم.
در حسرت پیروزی
امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین که حریفان ما در مرحله گروهی رقابت‌های قطر ۲۰۲۳ قلمداد می‌شوند، از یک بابت با همدیگر وجه اشتراک دارند و آن عدم پیروزی برابر ملی‌پوشان کشورمان در دیدارهای رسمی است. البته اماراتی‌ها یک بار در تابستان سال ۱۳۷۶ موفق به شکست ایران شده‌اند اما آن دیدار دوستانه بود.
حریف ۴۳ ساله
امارات که به نوعی مهمترین حریف ما در مرحله گروهی جام ملت‌ها محسوب می‌شود از ۴۳ سال قبل با ما در پیکارهای مختلف تقابل داشته و همانطور که نوشتیم فقط در یک دیدار دوستانه موفق به پیروزی برابر ایران شده است. اماراتی‌ها اولین بار شهریورماه سال ۱۳۵۹ هنگامی که تیم ملی کشورمان خود را آماده حضور در جام ملت‌های ۱۹۸۰ می‌کرد، میزبان ایران شدند و با دو گل بازی را به ما واگذار کردند. آنها تا امروز در مجموع ۱۸ بازی رسمی و دوستانه برابر ایران داشته‌اند که حاصلش ۱۴ برد برای تیم ملی کشورمان، سه مساوی و یک پیروزی در دیداری دوستانه برای امارات بوده است. این تیم که در همین رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ نیز با ما همگروه شد و هر دو بازی رفت و برگشت خود را واگذار کرد، در دوره‌های متعدد در جام ملت‌های آسیا نیز با ما همگروه بوده است. آنها در جام ۱۹۸۴ سنگاپور با سه گل به ما باختند، در ۱۹۸۸ دوحه بازی را با یک گل واگذار کردند، در هیروشیما ۱۹۹۲ با ایران به تساوی بدون گل رسیدند، در دوحه ۲۰۱۱ دوباره با سه گل مسابقه را به ایران باختند و سرانجام در استرالیا ۲۰۱۵ مقابل ما چاره‌ای جز شکست نداشتند. نکته جالب توجه دیگر اینکه کارلوس کی‌روش و حشمت مهاجرانی سرمربیان مشترک میان دو کشور محسوب می‌شوند.
شرقی بازنده
هنگ‌کنگ یکی از اولین کشورهای شرق آسیا محسوب می‌شود که پس از پایان جنگ جهانی دوم فوتبال در آن رواج پیدا کرد و اتفاقاً در سال ۱۹۶۸ که ما برای اولین مرتبه قهرمان جام ملت‌ها شدیم هم به مصاف تیم ملی ایران رفت و شکست خورد. آنها تاکنون ۶ بار با ایران بازی کرده‌اند که حاصل آن فقط برای‌شان ناکامی بوده و بس. ما در پیکارهای انتخابی جام ملت‌های ۱۹۸۸ و همچنین دیدارهای گزینشی مرحله اول انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ که حکم انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۳ را هم داشت، توانستیم هنگ‌کنگ را شکست بدهیم.
استارت و پایان با تساوی
فلسطین تیم ناشناخته گروه ما محسوب می‌شود که اگر بتواند تحت عنوان تیم سوم از مرحله گروهی صعود کند، دست به کار فوق‌العاده بزرگی زده است. آنها در تاریخ فوتبال خود ۵ مرتبه به مصاف ایران آمده‌اند که در سه بازی شکست خورده‌اند و دو مسابقه هم با تساوی به پایان رسیده است. نکته حائز اهمیت در رابطه با دیدارهای فلسطین برابر ایران، به تساوی رسیدن اولین و آخرین بازی‌های دو تیم است. اولین مسابقه ما با فلسطین بهار سال ۱۳۷۹ در چهارچوب تورنمنت غرب آسیا بود که با نتیجه یک بر یک به پایان رسید و علی سامره برای ایران گلزنی کرد. آخرین تقابل دو تیم هم زمستان سال ۱۳۹۷ و چند روز قبل از آغاز جام ملت‌های ۲۰۱۹ بود که در قطر با آنها بازی کردیم و مسابقه دوباره یک بر یک تمام شد، دیداری که مهدی طارمی برای ایران پیام‌آور شادی شد.
کار اصلی
با توجه به چیدمان حریفان ایران در مرحله گروهی جام ۲۰۲۳، از همین حالا می‌توان گفت اگر بچه‌های ما ۷۰ درصد از توانایی‌های خود را هم نشان بدهند، به راحتی تحت عنوان تیم نخست راهی مرحله یک هشتم نهایی می‌شویم و کار اصلی تیم ملی در واقع از مراحل حذفی آغاز خواهد شد. کاری بسیار دشوار که بچه‌ها می‌توانند سه بازی مرحله گروهی را به چشم دیدارهای تدارکاتی جهت موفقیت در این مأموریت بزرگ ببینند.

جستجو
آرشیو تاریخی