صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و یک - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و یک - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

نبرد جذاب مورینیو با ژابی آلونسو

مبارزه استاد باهوش و شاگرد آینده‌دار

فرخ حسابی
روزنامه نگار

رم به‌دنبال رسیدن به جام اروپایی دیگری است و در بازی رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا امشب در المپیکو از بایرلورکوزن پذیرایی می‌کند. برنده فصل قبل لیگ کنفرانس اروپا در صورت پیروزی بر رقیب آلمانی در فینال بوداپست حاضر می‌شود.
رم اگرچه نسبت به سال‌های اول قرن بیست و یکم یک یا دو سطح از قله فوتبال اروپا فاصله گرفته اما همچنان بازیگر مهمی در عرصه قاره به حساب می‌آید چون با غلبه بر فاینورد در یک‌چهارم‌نهایی لیگ اروپا، برای سومین بار متوالی در نیمه‌نهایی یک جام اروپایی بازی می‌کند. جالوروسی در نیمه‌نهایی لیگ اروپای 2021 به وسیله منچستریونایتد حذف شد اما سال قبل در نیمه‌نهایی رده سوم فوتبال باشگاهی قاره لسترسیتی را حذف کرد و با پیروزی بر فاینورد نخستین قهرمانی اروپایی خود را جشن گرفت.
در واقع، اینکه رم در 10 تا از 11 بازی حذفی آخرش در اروپا و هفت مسابقه اخیر برنده خارج شده، به خاطر هوش و دانش ژوزه مورینیو بوده. رم علاوه بر عبور از صدرنشین لیگ هلند، سالزبورگ و رئال سوسیداد را نیز از پیش رو برداشته تا به جمع چهار تیم پایانی برسد بعد از آنکه در مرحله گروهی پشت سر رئال بتیس قرار گرفت. در عین حال، تیم مورینیو در چهار بازی آخر خود در لیگ ایتالیا برنده نشده و با باخت خانگی 2 بر صفر این هفته مقابل اینتر در فاصله چهار هفته مانده تا پایان فصل پنج امتیاز از رتبه چهارم که آخرین سهمیه لیگ قهرمانان را می‌گیرد، عقب افتاده است.
بدترین فرم سال 2023 در زمانی به وجود آمده که تیم با مصدومیت‌ها کوچک شده و مورینیو از کمبود منابع در اختیارش گله دارد. مربی پرتغالی شاید در تابستان از رم برود اما بی‌نهایت مشتاق است با یک جام دیگر از تیم جدا شود و برای این کار باید ابتدا بر یکی از محبوب‌ترین شاگردانش پیروز شود.
مربی لورکوزن، ژابی آلونسو در فاصله سال‌های 2013-2010 در رئال مادرید برای مورینیو بازی می‌کرد و در آن دوره، تنها کریستیانو رونالدو دقایق بیشتری برای سفیدها به میدان رفت. آلونسو بعد دوره‌های مربیگری را سپری کرد و اوایل این فصل برای بهبود شرایط لورکوزن انتخاب شد و کارش را خوب انجام داده است. او که مورد توجه باشگاه‌های دیگری در اروپا نیز قرار گرفته، اخیراً تیمش را به 14 بازی بدون شکست در رقابت‌های مختلف هدایت کرده-شامل 10 برد- هرچند این روند جمعه گذشته با باخت 2 بر یک مقابل کلن به پایان رسید. حالا در رده ششم قرار گرفته‌اند و تضمینی برای بازگشتشان به اروپا وجود ندارد هرچند در آستانه سفر به «شهر ابدی» 9 بازی خارج از خانه را نباخته‌اند.
لورکوزن در مراحل قبلی موناکو، فرانس واروژ و تیم شگفتی ساز بلژیکی، سن گالو را شکست داده تا بعد از ناکامی در لیگ قهرمانان، برای چهارمین بار به نیمه‌نهایی رقابتی اروپایی برسد؛ اولین بار بعد از فینال لیگ قهرمانان در سال 2002. آن موقع به خاطر اینکه در مراحل آخر لیگ و رقابت‌های حذفی ناکام می‌شدند، به تیم لقب «Neverkusen» داده بودند اما با مربی باانگیزه‌شان باور دارند می‌توانند از سد رم بگذرند هرچند میزبان امشب در 25 بازی اروپایی آخرش در المپیکو تنها یک باخت داشته.
 
اخبار تیمی
مورینیو بعد از دوره‌ای که مصدومیت و بیماری تیمش را ناتوان کرده بود، می‌تواند برای این مسابقه روی چند بازیکن اصلی حساب کند. جورجینیو واینالدوم و پائولو دیبالا، دو بازیکن باتجربه این هفته به تمرین‌ها برگشته‌اند اما کریس اسمالینگ و جانشین‌اش، ماراش کومبولا همچنان غایب هستند. زکی چلیک هم که در لیگ محروم بوده، در دسترس است اما احتمالاً نیکولا زالفسکی در سمت راست به کار گرفته می‌شود. آندره‌آ بلوتی جای خود در خط حمله را به تامی آبراهام می‌دهد و کاپیتان لورنزو پلگرینی رهبری خط میانی در حرکات هجومی را برعهده دارد، او در روتردام یک پنالتی از دست داد اما در این فصل لیگ اروپا چهار گل زده و چهار پاس گل داده است.
فلورین ویرتز، مهاجم لورکوزن بعد از مرحله گروهی لیگ اروپا بیشتر از هر بازیکنی در گل‌ها نقش داشته و سه گل زده و دو پاس گل داده. این بازیکن 20 ساله یکی از سه بازیکن خط حمله تیم است که شامل موسی دیابی و امین عدلی یا آدام هلوزک نیز می‌شود. ژابی آلونسو برای سفر به رم، آندری لونف، پاتریک شیک و چارلز آرانگیس را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی