صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

منچسترسیتی-آرسنال، فینال لیگ برتر

برو برای قهرمانی!

فرخ حسابی

خبرنگار

حساس‌ترین بازی فصل لیگ برتر. مدافع عنوان قهرمانی بی‌رحمانه صدرنشین را تعقیب می‌کند و شاید بازی امشب منچسترسیتی و آرسنال در اتحاد تکلیف قهرمانی این فصل را روشن کند. تیم پپ گواردیولا با پیروزی آسان 3 بر صفر مقابل شفیلدیونایتد به فینال جام حذفی رسید اما شاگردان میکل آرتتا با تساوی 3 بر 3 مقابل ساوتهمپتون در کورس نزدیک و سخت قهرمانی دو امتیاز بسیار مهم را از دست دادند.
سیتی در سه جبهه شانس قهرمانی دارد و با غوغای آخر فصل خود هر تیمی را از سر راه بر می‌دارد، سیتیزن‌ها می‌توانند امشب گام بلندی برای دفاع موفقیت‌آمیز از عنوان قهرمانی خود بردارند در دیداری که سرنوشت آرسنال هم دست خودش است.
 سیتی بعد از پیروزی 4 بر یک مقابل بایرن‌مونیخ در مجموع دو دیدار و صعود به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، با نمایش انفرادی و درخشان ریاض محرز که هر سه گل تیمش را به شفیلدیونایتد زد، به فینال جام حذفی راه یافت و منتظر بازی با منچستریونایتد در این دیدار است. سیتی همچنین در آخرین بازی لیگ برتر هم به جز 15 دقیقه آخر مشکل خاصی برابر لسترسیتی نداشت و 70 امتیازی شد، پنج امتیاز و دو بازی کمتر از آرسنال.
حالا سیتی که در 16 بازی آخرش در رقابت‌های مختلف 13 برد و 3 تساوی داشته، میزبان آرسنال است، در عین حال در 10 بازی آخرش در لیگ تنها دو کلین‌شیت داشته و این به میهمان کمی امید می‌دهد. در سال 2023 تیم گواردیولا 12 بازی در خانه انجام داده و همه را برده، به جز پیروزی یک بر صفر برابر آرسنال در جام حذفی در 11 بازی دیگر حداقل دو گل به رقبا زده است.
میکل آرتتا اما شاید زمان بهتری برای غلبه بر تیم سابقش پیدا نکند و این می‌تواند بزرگترین پیروزی دوران مربیگری او تا به حال باشد. اما آرسنال در تساوی‌های 2 بر 2 مقابل وستهام و لیورپول علائم شکنندگی را بروز داد چون برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر آرسنال دو بازی پشت سر هم برتری دوگله را از دست داد اما اتفاق بدتر جمعه شب رخ داد که تیم قعر جدول لیگ برتر، ساوتهمپتون در امارات درخشید و اگر گل‌های دیرهنگام مارتین اودگارد و بوکایو ساکا نبود، یک فاجعه کامل می‌شد اما اوضاع برای توپچی‌ها نگران‌کننده است.
آرسنال بعد از سیتی با چلسی و نیوکاسل که 6 بر یک تاتنهام را در هم کوبید، روبه‌رو می‌شود و آرتتا باید فکری برای حل معضلات دفاعی تیمش کند که در شش بازی بعد از پیروزی 3 بر صفر مقابل فولام موفق به کلین‌شیت نشده است.
با این وجود، آرسنال بهترین تیم خارج از خانه این فصل بوده که از 16 بازی 36 امتیاز گرفته و با دریافت 13 گل در خانه رقبا به طور مشترک بهترین عملکرد دفاعی را داشته ضمن اینکه در هشت بازی آخرش در لیگ برتر حداقل دو گل زده است. اما طلسم ناکامی مقابل من‌سیتی همچنان آزارشان می‌دهد، آرسنال بعد از تساوی 2 بر 2 در سال 2017 در 11 بازی آخرش مقابل سیتی شکست خورده و اگر این روند به 12 بازی برسد، شاید مجبور شوند با جام قهرمانی خداحافظی کنند.
 
اخبار تیمی
من سیتی برای بازی امشب تقریباً تمام بازیکنانش را در اختیار دارد اما گواردیولا نگران وضعیت ناتان آکه است که تنها گل بازی با آرسنال در جام حذفی را به ثمر رساند، او مصدومیت ران را سپری می‌کند. مربی کاتالان برای بازی نیمه‌نهایی جام حذفی تغییراتی در تیمش ایجاد کرد و امثال جان استونز، روبن دیاز، رودری و کوین دبروین به ترکیب اصلی برمی‌گردند ضمن اینکه هت‌تریک محرز شاید به حضور این الجزایری از ابتدا در زمین کمک کند.
ارلینگ هالند تا اینجا 32 گل در لیگ زده و اگر یک گل دیگر بزند رکورد فصل‌ با 38 بازی را می‌شکند؛ این بازیکن 22 ساله شش هت‌تریک با لباس منچسترسیتی انجام داده و اگر تعداد آن را به هفت برساند، یک رکورد ابدی بر جای می‌گذارد. اندی کول و آلن شیرر در فصل‌هایی که 42 بازی در آن انجام می‌شد، 34 گل زده و رکورددار هستند.
آرسنال هم یک نگرانی دفاعی دارد چون ویلیام سالیبا در بازگشت از مصدومیت کمر روند ریکاوری را کند طی می‌کند و این مدافع میانی فرانسوی احتمالاً بازی امشب را از دست بدهد و شاید تا آخر فصل نتواند بازی کند اما اینکه قرار است راب هلدینگ پراشتباه مقابل هالند بازی کند، بدترین خبر ممکن برای هواداران است.
تاکهیرو تومیاسو و محمد الننی هم بعد از جراحی زانو که فصلشان را پایان داد، دوران بازپروری را می‌گذرانند اما گرانیت ژاکا در حال مبارزه با بیماری است که اجازه نداد مقابل ساوتهمپتون به میدان برود و اگر این اتفاق بیفتد، فابیو ویرا، پرتغالی ناکارآمد، جای خودش را به او می‌دهد.
اولکساندر زینچنکو و گابریل ژسوس برای بازی مقابل تیم‌های سابق خود انگیزه بالایی دارند. گابریل مارتینلی هم می‌خواهد به رکورد بیشترین گل توسط بازیکنان برزیلی در یک فصل لیگ برتر برسد، این مهاجم 21 ساله در این فصل 15 گل زده و با رکورد روبرتو فیرمینو در فصل 2018-2017 برابر است.
 
ترکیب احتمالی
 منچسترسیتی: ادرسون؛ آکانجی، دیاز، لاپورت؛ استونز، رودری؛ محرز، گوندوغان، دبروین، گریلیش؛ هالند
 آرسنال: رمزدیل؛ وایت، هلدینگ، گابریل، زینچنکو؛ ژاکا، پارتی؛ ساکا، اودگارد، مارتینلی؛ ژسوس

جستجو
آرشیو تاریخی